Voisko joku ystävällinen ihminen auttaa?
Kertoisitko miten menee luonnollinen PAs ja miten lääkkeellinen PAS?
Missä tapauksissa päädytään lääkkkeelliseen passiin ja missä ei?
Kuinka paljon erilaiset lääkkeet maksaa ja mitä kaikkee tulee ottaa selville?
Kiitti:)
Kommentit (3)
Soitin itse tuonne polille jossa ollaan hoidossa.
Selkis sen verran että saadaan hakea lääkkeet apteekista vielä tän vuoden puolella joten ne on melkein ilmasia siis. Lääkekatto meni rikki siis tämän ivf:n kanssa. Pas tehdään sitten kun poli aukee 15.1 ni seuraavista menkoista...
Ja kun en itse ovuloi, niin tulossa on siis lääkkeellinen pas. Eli kasvatellaan estrogeenilla sitä limistä ja sitten siirretään....
Hyvämieli kun on jotain mitä oottaa...
nimittäin noi lääkkeellisen PAS:n hormonit ei oo mitään hankalia. Toki ne progesteronit on aika ällöjä (kuin hiekkaa ja öljyä tunkisi sisään), mutta vaihtelee valmistajan mukaan. Ja siis lugeista ei saa kela-korvausta, pyydä ne apteekin omat. Mutta ei ne ole ollenkaan niin pahoja kuin muut hoidoissa käytettävät valmisteet.
Tsemppiä ja toivottavasti menee hyvin!
Jos on ovulaation kanssa ongelmia tai epäsäännöllinen kierto, mennään yleensä lääkkeellisellä. Jos on tasainen ja varma kierto ja ovuloi säännöllisesti, yritetään ainakin aluksi luonnon kiertoon. Varmaan on aika klinikkakohtaista kumpaa suositellaan, olen huomannut eroja tarinoissa. Jos on jotain ongelmia, kuten mulla kaksi keskenmenoa, ei suositella kai luonnon kiertoon tehtäväksi enää ollenkaan (ainakaan fertiksessä jossa olen itse hoidoissa).
Luonnollisessa PAS:ssa siis siirretään alkiot pari päivää ovulaation jälkeen (riippuen alkion iästä), lääkkeellisessä keskeytetään oma kierto ja kasvatetaan limakalvoa hormoneilla ja sit tukilääkkeeksi käytetään toista hormonia.
Onhan ne lääkkeet aika kalliita... Riippuu onko korvauskatto jo täyttynyt ja käyttääkö lugeja vai apteekin omaa progesteronia - jälkimmäisestä saa KELA-korvauksen.
Osasinkohan vastata nyt kaikkeen?