Kaupunkilanka ja pitsisäärystimien ohje, apua!
Help! Aloin tehdä näitä säärystimiä:
https://kaupunkilanka.fi/neuleohjeet/pitsisaarystimet-ohje/
En kuitenkaan ehkä ihan tajunnut ohjetta 😔Täytyykö joka pitsikuviokerroksella lisätä alkuun yksi oikea silmukka enemmän vai täh? Mutta silloin jossain vaiheessa kuvio jää kesken rivin lopussa. En tajua ohjetta. Ja juu, olen aloittelija, joka joutui purkamaan monen tunnin työn 🙁
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tuosta ohjeesta, mutta neuloin kerran yhdet kirjoneulesukat kaupunkilangan ohjeella. Ohjeessa oli paljon virheitä/puutteita, ja osa kirjoneulekaaviosta piti soveltaa itse uusiksi kun kuvio ei mätsännyt silmukkamäärän kanssa mitenkään.
Joo, taidan nyt luovuttaa. Ei taidot eikä hermot riitä. Olen nyt tehnyt ainakin kolmella eri versiolla, mutta ei. Harmi.
Ap
Älä Ap luovuta. Huilaa hetki, lue nää kommentit ja aloita uudelleen. Kyllä siitä hyvä tulee!
Vierailija kirjoitti:
Tein nyt tasona mallitilkun. Helpompi hahmottaa ongelmaasi.
Eli joko teet kuten on jo sanottu, että jätät vaan sen kerroksen viimeisen orvon langankierron tekemättä, TAI siirrät sitä kokonaan oikeilla s kudottua kerrosta alkamaan aina sen silmukan verran eteenpäin, eli se kerros ei 3nää sitten alakaan puikon ekasta silmukasta. Edelleen ei mikään ongelma suljetussa neuleessa, jossa ei ole mitään etu- ja takapuolta erikseen. Kerroksen alkukin siirtyy sitten koko ajan eteenpäin.
Ahaa okei, jotenkin tuijotin vain sitä kerroksen vaihtumiskohtaa hirveän tarkasti 🤔 Mutta jos ei sillä ole niin väliä, niin parempi niin. Ehkä yritän vielä huomenna sinun ohjeilla. Haluan ne säärystimet 😅
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tuosta ohjeesta, mutta neuloin kerran yhdet kirjoneulesukat kaupunkilangan ohjeella. Ohjeessa oli paljon virheitä/puutteita, ja osa kirjoneulekaaviosta piti soveltaa itse uusiksi kun kuvio ei mätsännyt silmukkamäärän kanssa mitenkään.
Joo, taidan nyt luovuttaa. Ei taidot eikä hermot riitä. Olen nyt tehnyt ainakin kolmella eri versiolla, mutta ei. Harmi.
ApÄlä Ap luovuta. Huilaa hetki, lue nää kommentit ja aloita uudelleen. Kyllä siitä hyvä tulee!
Kiitos kannustuksesta 😊 Tänään ei kyl pysty enää, mutta huomenna on uusi päivä.
Ap
Kokeilu jatkui tänään. Ei vaan onnistu tämä. En saa kuviota menemään oikein, kun jatkan sitä seuraavalle kierrokselle. Ja sitten pitäisi aloittaa jossain kohtaa varmaan uusi kuvio, muuten tulee liian pitkä väli oikeita silmukoita, kun kuvio siirtyy aina yhden silmukan verran eteenpäin.
Luovutan. En jaksaa enää yrittää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kokeilu jatkui tänään. Ei vaan onnistu tämä. En saa kuviota menemään oikein, kun jatkan sitä seuraavalle kierrokselle. Ja sitten pitäisi aloittaa jossain kohtaa varmaan uusi kuvio, muuten tulee liian pitkä väli oikeita silmukoita, kun kuvio siirtyy aina yhden silmukan verran eteenpäin.
Ap
Nyt tässä olen miettinyt, en vielä kokeillut. Palaa huomenna asiaan jos saan ratkaistua pulman... tai etsin sinulle paremman ohjeen.
Ok. Löysin kaksi eri vaihtoehtoa. Molemmissa täytyy aina ottaa puikon viimeiseen kavennykseen toinen silmukka seuraavalta puikolta joka puikollisella. Jos teet 48s, niin se eka puikollinen on sellainen, että siinä joutuu kutomaan AINA ekan kerroksen jälkeen 5s ennen ekaa langankiertoa+kavennusta.
Jos se häiritsee että se yksi silmukkapötkö on yhden silmukan leveämpi, niin sit on se toinen vaihtoehto: kavennat resorin jälkeen EKAN puikollisen 11s, ja EKAN kuviokrs:n kudot siten, että kudot siinä krs ekalla puikolla 3s langankierto, kavennukset 4s langankierto kavennukset (ja lainaat kavennnukseen silmukan seuraavalta puikolta). Sit vaan jatkat neljällä silmukalla, eli tuö.soirtyy koko ajan yhden silmukan "taaksepäin" joka puikollisella.
Ei siinä tule missään liian pitkää väliä oikeita silmukoita, jos ei tule lisää silmukoita.
Itse ymmärrän mallit parhaiten kuvista, ja piirrän ne ruutupaperille. Kokeilenpa tähän tuota, onnistuuko? o= langankierto, / = kaksi yhteen, I = oikein. Huomaa, että kuvio aloitetaan oikeasta reunasta ja väliin tulee aina kierros oikein. Jo kolmen kuviokerroksen jälkeen sinä näet, mille kohdalle tulee langankierto ja yhteen neulotut niin, että pitsirivi alkaa kiertyä. Langankierto tulee siis aina edellisen yhteen neulottujen silmukoitten kohdalle. Katso sitä neuletta äläkä lue mallia! Jos piirrät tuon mallin ruutupaperille, idea kyllä selviää sinulle.
/oIIII/oIIII/oIIII/oIIII/oIIII/oIII
oIIII/oIIII/oIIII/oIIII/oIIII/oII
IIII/oIIII/oIIII/oIIII/oIIII/oI
III/oIIII/oIIII/oIIII/oIIII/o
II/oIIII/oIIII/oIIII/oIIII/
Oikeasti tämä on todella helppo malli, kunhan pääsee alkuun eli ne neljä pitsikerrosta oikealle kohdalle.
Onnistumisen iloa aloittajalle!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Etkä luovuta! Me olemme nähneet niin paljon vaivaa sinun auttamiseksi, että sinä saat kauniit säärystimet valmiiksi. Jos näistä neuvoista ei ole apua, löytäisitkö jonkun, joka osaisi neuvoa sinua aivan kädestä pitäen?
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä tule missään liian pitkää väliä oikeita silmukoita, jos ei tule lisää silmukoita.
Itse ymmärrän mallit parhaiten kuvista, ja piirrän ne ruutupaperille. Kokeilenpa tähän tuota, onnistuuko? o= langankierto, / = kaksi yhteen, I = oikein. Huomaa, että kuvio aloitetaan oikeasta reunasta ja väliin tulee aina kierros oikein. Jo kolmen kuviokerroksen jälkeen sinä näet, mille kohdalle tulee langankierto ja yhteen neulotut niin, että pitsirivi alkaa kiertyä. Langankierto tulee siis aina edellisen yhteen neulottujen silmukoitten kohdalle. Katso sitä neuletta äläkä lue mallia! Jos piirrät tuon mallin ruutupaperille, idea kyllä selviää sinulle.
Oikeasti tämä on todella helppo malli, kunhan pääsee alkuun eli ne neljä pitsikerrosta oikealle kohdalle.
Kokeilepa kutoa tuota itse. Kyllä sinne vaan "ilmestyy" yksi ylimääräinen silmukka, ei se oikeasti ole ylimääräinen mutta se tulee siitä, että uusi kerros siirtää koko hommaa taas silmukalla eteenpäin. Kokeile itse!
Osta valmiit tuolta: https://luhta.com/fi/fi/p/luhta-nohkua-838688852l?gclid=EAIaIQobChMIw6H…
Tai tee helpommat säärystimet:
Paksut ja monikäyttöiset säärystimet, helppo ohje
https://kasityokekkerit.fi/2018/02/paksut-ja-monikayttoiset-saarystimet…
Helpot säärystimet + ohje
http://koukussajapuikoissa.blogspot.com/2015/04/helpot-saarystimet-ohje…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa kutoa tuota itse. Kyllä sinne vaan "ilmestyy" yksi ylimääräinen silmukka, ei se oikeasti ole ylimääräinen mutta se tulee siitä, että uusi kerros siirtää koko hommaa taas silmukalla eteenpäin. Kokeile itse!
Olen kutonut oli 50 vuotta ja voin vakuuttaa, että ei mistään tule ylimääräistä silmukkaa, kun jokaiselle kierroksella tulee sekä langankierto että kavennus peräkkäin eli kumpaakin yhtä monta. Silmukat siirtyvät eteenpäin siksi, että kuvion aloituskohta ja päättymiskohta muuttuvat. Aloituskohtaa ei kannata tuijottaa vaan seurata kuvion etenemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kutonut oli 50 vuotta ja voin vakuuttaa, että ei mistään tule ylimääräistä silmukkaa, kun jokaiselle kierroksella tulee sekä langankierto että kavennus peräkkäin eli kumpaakin yhtä monta. Silmukat siirtyvät eteenpäin siksi, että kuvion aloituskohta ja päättymiskohta muuttuvat. Aloituskohtaa ei kannata tuijottaa vaan seurata kuvion etenemistä.
Todellakin voi olla että jollakin kerroksella langankierto ja kavennus osuvat eri puikoille mutta silloin se "ylimääräinen silmukka" kaventuukin kierroksen lopussa jos se alussa sinne kiertona lisättiin.
Ap tässä. Kiitos ihanat, kun olette innokkaita auttamaan. Eikä yhtään kettuiluviestiä, vaikka taidan olla aika tollo 😅
Jos kerran kuvio siirtyy aina yhden silmukan eteenpäin, niin rivi riviltä niitä pelkkiä oikeita silmukoita kertyy paljon siihen alkuun. Mitä mä sitten teen?
En sanonutkaan että se p oikeasti ylimääräinen, mutta sen verran tuo menee hassusti ettäjos ei ajattele oikein, ei saa kuviotakaan menemään oikein ihan oikeasti testatkaa suljetulla neuleella, miten tuo käyttäytyy.
En itsekään ymmärtänyt aloittajan ongelmaa, ennenkuin tein kokeilun suljettuna neuleena, tasossa sitä ongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kiitos ihanat, kun olette innokkaita auttamaan. Eikä yhtään kettuiluviestiä, vaikka taidan olla aika tollo 😅
Jos kerran kuvio siirtyy aina yhden silmukan eteenpäin, niin rivi riviltä niitä pelkkiä oikeita silmukoita kertyy paljon siihen alkuun. Mitä mä sitten teen?
Ei niitä kerry kun se ensimmäinen silmukka siirtyy aina edellisen puikon viimeisen kavennukset silmukaksi.
Siis ei sinne tule varsinaisesti lisää silmukoita, mutta kerroksen alkuun tulee oikeita aina yksi enemmän, jotta kuvio siirtyy. Ja jossain vaiheessa niitä oikeita silmukoita on se kymmenen siinä alussa... Ja se alkaa näyttää hölmöltä kun muualla ei ole sellaista "tyhjää" väliä. Jos vain muutaman kerroksen tekee, ei ongelmaa mutta vähänkään enemmän kerroksia kasvattaa tuota alkukohtaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä oikeita kerry kierros kierrokselta lisää vaan kuvio siirtyy lopusta alkuun. Aina 4 silmukan välein. Eli kun on ollut 4 oikeaa silmukkaa ja sitten kierto ja kavennus niin sitä seuraavalla kuviokerroksella tuleekin alkuun kierto, kavennus ja 4 silmukkaa, kierto kavennus ja 4 silmukkaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Siis ei sinne tule varsinaisesti lisää silmukoita, mutta kerroksen alkuun tulee oikeita aina yksi enemmän, jotta kuvio siirtyy. Ja jossain vaiheessa niitä oikeita silmukoita on se kymmenen siinä alussa... Ja se alkaa näyttää hölmöltä kun muualla ei ole sellaista "tyhjää" väliä. Jos vain muutaman kerroksen tekee, ei ongelmaa mutta vähänkään enemmän kerroksia kasvattaa tuota alkukohtaa.
Ap
Et sinä siihen alkuun laita AINA 1 silmukkaa lisää ennen kavennusta ja kiertoa ja kasvata väliä vaan se kuvio siirtyy puikon lopusta alkuun niin että kierto ja kavennus aloittavat puikon, sitten taas 1 silmukka ennen kiertoa ja kavennusta, seuraavalla kierroksella taas se 2 eteen jne. Neulot spiraalia, kuvio seuraa lopusta alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sun täytyy jatkaa sitä edellisen kerroksen pitsikuviota. Jos teet kuten viestissä 27 eli seuraavalta puikolta siirtyy kuviokerroksella aina yksi silmukka edelliselle puikolle ei siihen ekalla puikolle kerry niitä silmukoita, koska se ylimääräinen (niinsanotusti) silmukka onkin otettu sen viimeisen puikon silmukaksi pois siitä aloituspuikolta.
Niin ja tietenkin teet myös siihen langabkiertoon liittyvän kavebnuksenkin!! Jäi sanomatta se. Eli kerroksen silmukkamäärän pitää pysyä koko ajan samana, ha jos teet langankierron, niin silloin pitää tehdä kavennuskin.