Osaatko laittaa hyvää perusruokaa kauden aineksista?
Köyhien (ja kaikkien muidenkin) pitäisi syödä kaalia:
https://voima.fi/artikkeli/2022/ruoanlaitto-ja-syominen-nuo-katoavat-ka…
Kommentit (40)
Pitäisikin tehdä enemmän kaaliruokia, joskaan muu perhe ei tykkää ja ennen kaikkea yksi ei edes voi syödä. Mutta voisinhan itse syödä niitä. Joskin kaali on minusta aina niin edullista, että se on hyvä talviruoka, kun silloin aika harva muu ruoka-aine on edullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaalia, kaalia, kaalia. Aina vain kaalia! Joka ikisessä edullista ruokaa käsittelevässä ketjussa on näitä kaalihulluja. Tai onko kyseessä aina samat muutamat henkilöt? Tekisi mieli jo sanoa, että tukehtukaa siihen hiivatin kaaliinne...
Nyt sattuu olemaan kaalin aika. Urpo!
Tuota jauhetaan täällä ihan vuoden ympäri! Koska kaali on halpaa!
Ai jaa, kaali on mielestäsi huonoa, koska se on halpaa?? Olet kyllä varsinainen urpo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaalia, kaalia, kaalia. Aina vain kaalia! Joka ikisessä edullista ruokaa käsittelevässä ketjussa on näitä kaalihulluja. Tai onko kyseessä aina samat muutamat henkilöt? Tekisi mieli jo sanoa, että tukehtukaa siihen hiivatin kaaliinne...
Ai jaa, kaali on mielestäsi huonoa, koska se on halpaa?? Olet kyllä varsinainen urpo!
Ei, vaan kyllästyttää, että sitä ehdotetaan aina syötäväksi. Se on varmaan ykkösruoka, jota köyhille ehdotetaan tällä palstalla. Ostakaa kaalia, se on halpaa! :D
En tykkää kaalista, ja paljon muutakin edullista ja terveellistä ruokaa on. Ei se kaali ole mikään autuaaksi tekevä ruoka. Monet juurekset esim. ovat erittäin huokeita.
Vastasin nyt sitten trollille, mutta hyvää illan jatkoa sinne. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan kyllästyttää, että sitä ehdotetaan aina syötäväksi. Se on varmaan ykkösruoka, jota köyhille ehdotetaan tällä palstalla. Ostakaa kaalia, se on halpaa! :D
En tykkää kaalista, ja paljon muutakin edullista ja terveellistä ruokaa on. Ei se kaali ole mikään autuaaksi tekevä ruoka. Monet juurekset esim. ovat erittäin huokeita.
Vastasin nyt sitten trollille, mutta hyvää illan jatkoa sinne. :)
Joo, trollejahan kaalinsyöjät on.
Mulla on vain yksi kausi, joten osaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni kaipais emäntäkoulua. Naisen pitää kyetä ravitsemaan perheensä.
mies54v
Emäntäkoulu käyty Lieksassa 1983.
Osaan minä kokata, mutta ei ole hajuakaan mitkä on milloinkin kauden kasviksia.
Osaan mutta en pidä kaalista. Perunat on parempia ja jostain syystä painokin putosi kun söin muutaman viikon perunoita ja jotain kastiketta kun rahat vähissä vaikka ei mitään tarvetta tai yritystä laihtua ollutkaan
Osaan. Tää syksyn vaihe on aivan parasta aikaa, kun saa myös säilöttyä paljon kasviksia. Pikkelöimällä, pakkaseen ja tekemällä valmiita ruokia pakkaseen.
Joku sanoi, että kaalilaatikko on suuritöinen ruoka ja musta se on taas yksi helpoimmista ja maukkaimmsta.
Kaalit ihan pieneksi silpuksi, monella on kone. Ehkä se on työlästä, jos käsin pilkkoo, mutta onnistuu. Muutamia porkkanoita ja sipuleita mukaan. Kaikki raakana vuokaan, päälle ruskistettua jauhelihaa tai soijarouhetta muutama desi, ohraa kaksi kolme desiä ja kasvislientä litra tai pari. Halutessa siirappia. Mietoon uuniin ainakin kahdeksi tunniksi. Tunnin välein tarkistaa nestetilanteen ja maun.
Kaalista on moneksi. Mä taidan olla kaalitrolli nykyään. Olen vasta sen monipuolisuuden ja ravintorikkauden tajunnut muutamia vuosia sitten. Voin sanoa, ettei meilläpäin ole kaalista ensimmäiseen 40 vuoteen juuri mitään tehty.
Nyt on kaaliraastetta koko ajan kaapissa kevyessä pikkeliliemessä. Toimii monen ruuan kanssa sellaisenaan ja siitä saa paistettua vaikka pannareita ja tehtyä "kulhoruokia". Liemen mausteita kannattaa vaihdella ja kaveriksi raastaa välillä porkkanaa, sipulia, retikkaa... jne.
Tällä hetkellä kurpitsat ovat kovassa huudossa. Täytetyt pienet kurpitsat on hyvää. Kurpitsakeitto ja piirakka. Teen sosetta pakkaseen, että on sitten millä myöhemmin mällätä.
Pieni vaivannäkö nyt, iso säästö pitkin talvea. Sieniä varastoon myös.
Osaan kyllä. Opettelin tämän taidon sen jälkeen kun aloin pääsemään jaloilleni päihderiippuvuudesta ja ruoanlaistosta tuli hiljalleen sellainen mieltä rauhoittava toiminta. Tämän myötä hiljalleen aloin keräilemään sieniä, marjoja ja villiyrttejä, sekä pienimuotoisesti kasvattamaan hyötykasveja. Tästä taas puolestaan alkoi kaikenlainen säilöminen ja luonnollisesti myös satokausien hyödyntäminen.
Teen kyllä muutakin kuin noita kasvukauteen nojaavia perusruokia. Yleensä vaimo törmää Instagramissa johonkin reseptiin ja minä sitten kokkaan hänelle sen mukaan.
Oma ruoansulatukseni ei kykene käsittelemään keräkaalia. Kaikkia muita kauden kasviksia käytän, ympäri vuoden.
En ihan hirveästi ole perehtynyt satokausiin, mutta esim. kaalilaatikko on minulle syksyruoka. Ihanaa, kohta pääsee taas sitä tekemään ja syömään.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Osaan, opin jo kotona ja menin Vaalaan keittäjä linjalle ja sain stipendit molemmilta vuosilta joten kyllä. Meillä syödään kauden vihannekset ja laitan niistä hyvää ruokaa, nyt perhe vain minä ja aviomieheni mutta tyttären pojat välillä viikolla syö meidä kanssa. Olen ylpeä itsestäni ja kauppalaskut ovat näinä hirveinä hintoina vielä kohtuulliset.
Yksin elänyt 30 vuotta. Eiköhän tuo suju jo.
Vierailija kirjoitti:
Osaan. Tää syksyn vaihe on aivan parasta aikaa, kun saa myös säilöttyä paljon kasviksia. Pikkelöimällä, pakkaseen ja tekemällä valmiita ruokia pakkaseen.
Joku sanoi, että kaalilaatikko on suuritöinen ruoka ja musta se on taas yksi helpoimmista ja maukkaimmsta.
Kaalit ihan pieneksi silpuksi, monella on kone. Ehkä se on työlästä, jos käsin pilkkoo, mutta onnistuu. Muutamia porkkanoita ja sipuleita mukaan. Kaikki raakana vuokaan, päälle ruskistettua jauhelihaa tai soijarouhetta muutama desi, ohraa kaksi kolme desiä ja kasvislientä litra tai pari. Halutessa siirappia. Mietoon uuniin ainakin kahdeksi tunniksi. Tunnin välein tarkistaa nestetilanteen ja maun.
Kaalista on moneksi. Mä taidan olla kaalitrolli nykyään. Olen vasta sen monipuolisuuden ja ravintorikkauden tajunnut muutamia vuosia sitten. Voin sanoa, ettei meilläpäin ole kaalista ensimmäiseen 40 vuoteen juuri mitään tehty.
Nyt on kaaliraastetta koko ajan kaapissa kevyessä pikkeliliemessä. Toimii monen ruuan kanssa sellaisenaan ja siitä saa paistettua vaikka pannareita ja tehtyä "kulhoruokia". Liemen mausteita kannattaa vaihdella ja kaveriksi raastaa välillä porkkanaa, sipulia, retikkaa... jne.
Tällä hetkellä kurpitsat ovat kovassa huudossa. Täytetyt pienet kurpitsat on hyvää. Kurpitsakeitto ja piirakka. Teen sosetta pakkaseen, että on sitten millä myöhemmin mällätä.
Toi kaaliraasteen jääkaapissa valmiina pitäminen on niin arjen pelastus. Kevyesti kun pikkelöi, niin pysyy terveellisenä ja sopii tosiaan vähän ruoan kuin ruoan kylkeen. Älyttömän kätevä tapa syödä päivittäin tuoreita kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Osaan minä kokata, mutta ei ole hajuakaan mitkä on milloinkin kauden kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi kaaliraasteen jääkaapissa valmiina pitäminen on niin arjen pelastus. Kevyesti kun pikkelöi, niin pysyy terveellisenä ja sopii tosiaan vähän ruoan kuin ruoan kylkeen. Älyttömän kätevä tapa syödä päivittäin tuoreita kasviksia.
Pitääpä muuten se sanoa vielä, että kun tuota aloin tekemään ja syömään, niin laihduin 26 kiloa. Olin mä elämäntapamuutosta jo alotellut, että teolliset makkarat ja nakit yms tuotteet veks. Mutta se kasvisten eli tässä tapauksessa kaalin lisääminen aterioihin vauhditti laihtumista. Sitä ennen söin todella vähän mitään, kun se valmistaminen takkusi.. Nyt kun on valmiina, niin ota ja syö. :) Pidän välillä viikon pari paussia, ettei ala korvista tursuamaan.
Edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kaipais emäntäkoulua. Naisen pitää kyetä ravitsemaan perheensä.
mies54v
Emäntäkoulu käyty Lieksassa 1983.
Sun miehes tais käydä sen. Sä olet se luuserimies, joka käy paskaduunissa, mutta luulee olevansa tärkeä ja panee tilaisuuden tullen muita. Harrastelee, kun mies hoitaa lapset. Olet sen verran raivopääkin, ettei mies uskalla jättää sua lasten kanssa juurikaan kaksin. Great. Upea nainen. Kymppitasoa.
No nyt oli kyllä katkera vuodatus! Oliko tämä sun omasta elämästäsi?