14v poika ei syö aamupalaa
Oon pari päivää ollut kipeenä kotona ja seurannut miten toi lähtee kouluun. Kirjaimellisesti juoksee suoraan ovesta ulos että ehtii bussiin. Nyt mulle selvis miks toi usein laittaa mulle viestiä koulusta että pää on kipeä tai oksettaa.
Kommentit (23)
Teillähän on kaikki pielessä aamupesujen laiminlyönnistä aamupalan skippaamiseen. Millaiset rutiinit olet opettanut lapsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Alat varaamaan helposti mukaan otettavia asioita aamupalaksi lapsellesi: joutavia jogurtteja, banaaneita, proteiinipatukoita, pähkinöitä. Kyllä se niitä varmaan bussissa nakertaa ennen koulua.
Kyllä meillä aina jotain nopeaa mukaan otettavaa löytyykin. Pitää muistuttaa sitä ottaa niitä mukaankin. Ap
Onko tämä niitä lapsosia joita näkyy aamuvarhaisella koulujen vieressä olevien kauppojen jonossa, kätösissään joku paistopistepulla ja mehutölkki?
Vierailija kirjoitti:
Teillähän on kaikki pielessä aamupesujen laiminlyönnistä aamupalan skippaamiseen. Millaiset rutiinit olet opettanut lapsellesi?
Tiedän. Olin itsekin järkyttynyt eilen kun seurasin miten kundi lähtee kouluun. Olin varma että se myöhästyy kun kuulin sen vaan torkuttavan. Ei toi ole kuitenkaan kertaakaan tänä syksynä myöhästynyt. Se kai se on pääasia että on sovittuna aikana paikalla. (Minustakin aamupesujen skippaaminen on kuitenkin tosi ällöä). Ollaan me näistä puhuttu mutta kuka sitä yleensä valvoo ku olen jo töissä kun tuo lähtee. Ap
Ehkäpä opetat laittamaan herätyksen varttia aiemmin. Täytyyhän muutakin ehtiä kuin vain syödä. Ja ehkäpä ne rutiinit pitää käydä läpi lapsen kanssa niin että ne oikeasti osaa ja muistaa. Kyllä 14-vuotias on hyvin usein vielä aika kakara.
Kotona voi ottaa esim juotavan jugurtin, tai smoothien, jos ei aamulla maistu ruoka, niin yleensä juotavan saa kyllä alas. Kaupasta saa valmiita, ei niitä tarvi tehdä alusta asti jos ei ole aikaa tai halua. Meillä on yksi tosi huonoruokainen, jolle aamulla ei mene oikein mikään. Hänelle ostin apteekista Nutridrink-juomia, sellainen kyllä menee. Yksi juoma on yksi ateria, 300kcal.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Olin itsekin järkyttynyt eilen kun seurasin miten kundi lähtee kouluun. Olin varma että se myöhästyy kun kuulin sen vaan torkuttavan. Ei toi ole kuitenkaan kertaakaan tänä syksynä myöhästynyt. Se kai se on pääasia että on sovittuna aikana paikalla. (Minustakin aamupesujen skippaaminen on kuitenkin tosi ällöä). Ollaan me näistä puhuttu mutta kuka sitä yleensä valvoo ku olen jo töissä kun tuo lähtee. Ap
Isä. Vai eikö jätkällä ole sellaista? 😂
Aamupalan pakottaminen on turhaa. Jos ei maistu niin ei maistu ja väkisin syömisestä tulee vain huonompi olo. Lounas on kuitenkin Suomessa jo aamupäivällä, niin aamupala on muutenkin melko turha.
Nuoret saavat valvoa liian myöhään yöllä. Tästä seuraa se että unen puutteen vuoksi aamulla torkutetaan ja ollaan kuin nukkuneen rukous. Älylaitteet , pelit ja digiviihde pois viimeistään klo 22.
Toisaalta kun tiedetään se, että nuoret luonnostaan valvoo myöhempään niin tämä voitaisiin huomioida ja aloittaa koulupäivä hieman myöhemmin eli joskus klo 9-10 maissa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä opetat laittamaan herätyksen varttia aiemmin. Täytyyhän muutakin ehtiä kuin vain syödä. Ja ehkäpä ne rutiinit pitää käydä läpi lapsen kanssa niin että ne oikeasti osaa ja muistaa. Kyllä 14-vuotias on hyvin usein vielä aika kakara.
Kotona voi ottaa esim juotavan jugurtin, tai smoothien, jos ei aamulla maistu ruoka, niin yleensä juotavan saa kyllä alas. Kaupasta saa valmiita, ei niitä tarvi tehdä alusta asti jos ei ole aikaa tai halua. Meillä on yksi tosi huonoruokainen, jolle aamulla ei mene oikein mikään. Hänelle ostin apteekista Nutridrink-juomia, sellainen kyllä menee. Yksi juoma on yksi ateria, 300kcal.
Toi on totta, että lapsihan tuo vielä on. Mä en kuitenkaan sillä tavalla halua tästä alkaa niuhottamaan kun tuo on kuitenkin nyt oppinut olemaan ajoissa paikoilla. Viime vuonna vielä myöhästeli säännöllisesti... Mutta jonkun nopean syötävän mukaan ottaminen on tosiaan hyvä idea. Jospa ei enää sitten niin usein okseta ja ole pää kipeä. Ap
En minäkään teininä syönyt aamupalaa. Enkä syö edelleenkään, olen nyt 42v. Ei vain ole yhtään nälkä aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Aamupalan pakottaminen on turhaa. Jos ei maistu niin ei maistu ja väkisin syömisestä tulee vain huonompi olo. Lounas on kuitenkin Suomessa jo aamupäivällä, niin aamupala on muutenkin melko turha.
Varmaan joillekin onkin, mutta mun lapsi laittaa mulle tosi usein viestiä koulusta että oksettaa tai että pää on kipeä. Kai se siitä johtuu kun ei ole syönyt mitään. Siksi ajattelisin että hänen pitäisi ainakin jotain syödä. Ap
Alkaa ne aamupesut kiinnostaa teinipoikaa, kun kerrot että työt ei tykkää jos hengitys haisee (hampaat pesemättä) ja hiki haisee (aamusuihku käymättä). En itse oppinut syömään aamupalaa kuin vasta 30-vuotiaana, mutta muistan kyllä olleeni nälkäinen koulussa aika lailla aina. Se on hankala tapa oppia, vaikka meilläkin äiti siitä aina muistutteli. Kuitenkin teiniä se nukkuminen kiinnostaa enemmän kuin vapaaehtoisesti vartin aiemmin herääminen syömisen takia.
Nuo mukaan napattavat ois hyvä idea, tai laita iltaisin jo valmiiksi reppuun banaani ja pähkinöitä tms jos ei meinaa muistaa ottaa jääkaapista evästä kiireessä.
Vierailija kirjoitti:
Alat varaamaan helposti mukaan otettavia asioita aamupalaksi lapsellesi: joutavia jogurtteja, banaaneita, proteiinipatukoita, pähkinöitä. Kyllä se niitä varmaan bussissa nakertaa ennen koulua.
Joutavat jogurtit, oon samaa mieltä
10 min aiemmin pitää nousta niin ehtii käymään vessassa, suihkussa ja pestä hampaat.
Älkää nipottako turhaa! Oma äitini lähti töihin klo 6:45 jolloin me teineinä (kun olimme esim 17, 15 ja 13) vasta nousimme. Hampaiden pesu oli itsestäänselvää (ja kainaloiden, iän mukaan) mutta Ilkalla olimme käyneet suihkussa joten mielestämme se riitti. Joku meistä söi muroja, toinen puuroa ja kolmas ei mitään mutta teki pari leipää mukaan.
Äiti oli aina kerennyt laittamaan jonkun puuron aamulla. Mitä kaurapuurosta jäi, meni kaurakekseihin tai teeleipiin illalla, jos taas oli mannapuuroa liikaa, tuli pannukakkua ja jos riisipuuroa, oli jälkkäriksi appelsiinitiisiä. Eli mitään ei heitetty pois vaikka me söimmekin aamulla mitä sattuu.
Aikuistumista ja opettelua ne ovat ne aamutkin, joten antakaa teinienne olla!
Ei kaikille maistu syömiset heti aamulla. Koittakaa nyt tajuta!
Vierailija kirjoitti:
Se bussi ei ole mikään ravintola, missä jokainen mussuttaa eväitään. Kiva kun kakarat sotkee sen bussin jo heti aamusta juotavilla jugurteilla tai murustelee keksit sinne ja ne roskat ei tietenkään löydä roskikseen. Ne bussit kun yleensä siivotaan vasta öisin. Syököön eväänsä vaikka välitunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Kahta kauheempi nälkä tulee tuollaisilla syötävillä. Ihan joutavaa: