Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhepäivähoitajat!

Vierailija
12.10.2022 |

Minua kiinnostaisi kovasti ryhtyä kunnalliseksi perhepäivähoitajaksi, ja pitää samalla omat kaksi lastani kotona hoidossa. Kertokaahan perhepäivähoitajan työstä plussat ja miinukset? Onko raskasta? Onko alan koulutus välttämätön? Kun jotenkin olen ymmärtänyt, että meidän kunnassamme ei ainakaan aluksi tarvitsisi olla tutkintoa. Mutta onnistuisikohan perhepäivähoitajan ammattitutkinnon opiskelu oppisopimuksella samalla työskennellen? Voiko joku myös hieman avata tuota palkkausta? Paljonko pph saa palkkaa? Entäpä maksetaanko omista lapsista jotain?

Kaikki tieto on todella tervetullutta. Tuntuu, että tietoa perhepäivähoitajan työstä on tosi huonosti saatavilla...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä liksalla rikastumaan pääse . Alipalkattua ja raskasta.

Vierailija
2/17 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kannattaa selvittää asiaa lisää omasta kunnasta.

Hienoa, kun haluat kyseiseen työhön, uskoisin perheitä löytyvän, jotka toivovat lapselleen juuri perhepäivähoitopaikkaa. Johdatusta asiaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä liksalla rikastumaan pääse . Alipalkattua ja raskasta.

Se on kyllä valitettavasti totta. Tiedän sen jo etukäteen. Siksipä syyt perhepäivähoitajaksi ryhtymiseen ovatkin ihan muut.

Ap

Vierailija
4/17 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kannattaa selvittää asiaa lisää omasta kunnasta.

Hienoa, kun haluat kyseiseen työhön, uskoisin perheitä löytyvän, jotka toivovat lapselleen juuri perhepäivähoitopaikkaa. Johdatusta asiaan!

Niin täytyy tehdä. Kyllä meidän kunnassa lapsia riittää, ja perhepäivähoitajista on pulaa.

Ap

Vierailija
5/17 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin myös perhepäivähoito lasketaan varhaiskasvatusyksiköksi. Eli joudut yksin pyörittämään varhaiskasvatusyksikön koko byrokratiaa ja vastaat siitä, että valtakunnallinen, kunnallinen, varhaiskasvatusyksikkökohtainen sekä jokaisen lapsen oma varhaiskasvatussuunnitelma toteutuu. Näistä suunnitelmist kaksi jälkimmäistä on sinun itse laadittava. Lisäksi on oltava palosuunnitelma, ruokahuoltosuunnitelma, turvallisuussuunnitelma, kestävän kehityksen suunnitelma, tasa-arvosuunnitelma ym. joiden toteutumista myös valvotaan. Lisäksi kodin fyysisten puitteiden on täytettävä varhaiskasvatusyksiköille asetettavat vaatimukset.

Perhepäivähoito on monelta osin harhaanjohtava termi, kun todellisuudessa kyse on perheyksikössä toteutettavasta varhaiskasvatuksesta.

Vierailija
6/17 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy yksityiseksi. Ei tarvitse koulutusta ja saat päättää hoitomaksun itse. Minulla se on 800e/lapsi/kk. Eli tällä hetkellä 3200e/kk. Omista et saa kyllä mitään, mutta niin tähän itsekin ryhdyin kun omat olivat pieniä. Sain hoitaa ne itse plus tarjosin parille muulle hoitoa ja tälle tielle jäin. Lapsia on riittänyt hoitoon. Tietoa löytyy yksityisestä pph:sta Googlella.

Vierailija
7/17 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin myös perhepäivähoito lasketaan varhaiskasvatusyksiköksi. Eli joudut yksin pyörittämään varhaiskasvatusyksikön koko byrokratiaa ja vastaat siitä, että valtakunnallinen, kunnallinen, varhaiskasvatusyksikkökohtainen sekä jokaisen lapsen oma varhaiskasvatussuunnitelma toteutuu. Näistä suunnitelmist kaksi jälkimmäistä on sinun itse laadittava. Lisäksi on oltava palosuunnitelma, ruokahuoltosuunnitelma, turvallisuussuunnitelma, kestävän kehityksen suunnitelma, tasa-arvosuunnitelma ym. joiden toteutumista myös valvotaan. Lisäksi kodin fyysisten puitteiden on täytettävä varhaiskasvatusyksiköille asetettavat vaatimukset.

Perhepäivähoito on monelta osin harhaanjohtava termi, kun todellisuudessa kyse on perheyksikössä toteutettavasta varhaiskasvatuksesta.

Tiesinkin, että varhaiskasvatussuunnitelma on laadittava jokaiselle lapselle sekä sen, että oma koti varmistetaan sopivaksi ennen toiminnan aloittamista. Noista monesta muusta suunnitelmasta en oikeastaan ollut tietoinen. Eikö päiväkodissa lastentarhanopettajat laadi varhaiskasvatussuunnitelmat ja käy niihin liittyvät keskustelut? Mietin vaan, että kun perhepäivähoitaja huolehtii näistäkin, niin eikö hänen palkankin soisi olevan edes hitusen nykyistä parempi...

Ap

Vierailija
8/17 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp.

Vierailija
9/17 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kunnalliseksi? Yksityinen tienaa paljon enemmän.

Vierailija
10/17 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ajatellut ainakaan vielä tässä elämäntilanteessa yrittäjäksi lähteä.

Ap

Vierailija
11/17 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ajatellut ainakaan vielä tässä elämäntilanteessa yrittäjäksi lähteä.

Ap

No yks.pph on lähinnä yksityinen elinkeinoharjoittaja. Ei tarvitse kirjanpitoa tms. Verot maksat ennakkoveroina (tulothan tiedät etukäteen kun saat lapsia hoitoon) ja yel-vakuutuksen maksat. Myös y-tunnus pitää löytyä. Ei mitään sen kummempaa.

Ei tämä varsinaista yrittäjyyttä ole.

Vierailija
12/17 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp.

Vierailija
13/17 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen monta vuotta ihmetellyt yksityisen ja kunnallisen pph:n tuloeroja. Itse en toimi enkä ole toiminut kumpanakaan.

Kumpi tulee kunnalle, valtiolle tai perheelle kalliimmaksi yms. Kunnallinen ei voi valita hoitolapsiaan (toiveita iästä, ajoista jne voi esittää) mutta yksityinen taas päättää itse, siis valikoi.

Vierailija
14/17 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen monta vuotta ihmetellyt yksityisen ja kunnallisen pph:n tuloeroja. Itse en toimi enkä ole toiminut kumpanakaan.

Kumpi tulee kunnalle, valtiolle tai perheelle kalliimmaksi yms. Kunnallinen ei voi valita hoitolapsiaan (toiveita iästä, ajoista jne voi esittää) mutta yksityinen taas päättää itse, siis valikoi.

En tiedä kumpi tulee kunnalle kalliimmaksi. Meidän kunnassa saa palvelusetelin, jolla voi ostaa yksityisen palvelun. Isoin seteli taitaa olla jo lähemmäs 700e/kk. Tämä vaatii kyllä hyvin pienituloisen perheen.

Vierailija
15/17 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kumpi tulee kunnalle kalliimmaksi. Meidän kunnassa saa palvelusetelin, jolla voi ostaa yksityisen palvelun. Isoin seteli taitaa olla jo lähemmäs 700e/kk. Tämä vaatii kyllä hyvin pienituloisen perheen.

Ja siis yksityisenä saan itse päättää hoitoaikani, lomani, lapset ja periaatteessa myös hoitomaksuni. Toki jos nämä em ovat mitä sattuu niin eihän niitä lapsiakaan saa hoitoon.

T. Edellinen ja yksityinen

Vierailija
16/17 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp.

Vierailija
17/17 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme