Turvallisin tapa polttaa tuikkuja parvekkeella?
Haluaisin syksyn pimetessä oikeota tuikkuja parvekkeelle silloin tällöin. Tähän mennessä olen käyttänyt led-tuikkuja mutta ne eivät ole sama asia ja paristot eivät tunnu kestävän yhtään ym.
En ole siis oikeita tuikkuja polttanut paloturvallisuussyistä (onko edes sallittua?). Pelkään että unohtaisin tuikun palamaan ja se sytyttäisi tulipalon.
Onko siis mitään "satavarmaa" paloturvallista keinoa tuikkujen polttamiseen parvekkeella?
Kommentit (27)
Tuikut on vaarallisia leimahtamisvaaran takia. Mieluummin metallilyhty ja sinne lyhtykynttilä.
Vierailija kirjoitti:
Tuikut on vaarallisia leimahtamisvaaran takia. Mieluummin metallilyhty ja sinne lyhtykynttilä.
Ei se yksin palaessaan mihinkään leimahda sen enempää kuin lyhtykynttiläkään. Palamaton alusta ja riittävä etäisyys syttyvään materiaaliin riittää ihan hyvin. Lyhty tietysti hyvä jos ei ole lasitettu parveke jossa tuulee.
Mieti miksi haluat että siellä yksin palaa tuikku? Mikä siinä on se juttu sinulle.
Täysin tulipalovarmaa tapaa ei ole muuta kuin se että poltat tuikkuja silloin kun vahdit niitä. Mutta onko niistä kynttilöistä siellä iloa jos sytytät ja unohdat ne. Onko tärkeintä siis se sytyttäminen?
Vierailija kirjoitti:
Mieti miksi haluat että siellä yksin palaa tuikku? Mikä siinä on se juttu sinulle.
Täysin tulipalovarmaa tapaa ei ole muuta kuin se että poltat tuikkuja silloin kun vahdit niitä. Mutta onko niistä kynttilöistä siellä iloa jos sytytät ja unohdat ne. Onko tärkeintä siis se sytyttäminen?
Katsos kun sen palavan kynttilän näkee ikkunastakin. Vai miksi ihmiset pitää jouluvaloja pihapuissa ja pensaissa, kun ollaan itse sisällä?
SENIORITALON Jyväskylän Palokassa tuhonneen tulipalon syttymissyy on selvillä.
– Palon epäillään lähteneen parvekkeella olleesta kynttilästä ja sillä perusteella tapausta tutkitaan yleisvaaran tuottamuksena, tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Markku Latvala Sisä-Suomen poliisilaitokselta kommentoi IS:lle.
– Tahallisuutta emme epäile.
Perjantai-iltana syttynyt palo levisi nopeasti parvekkeelta rakennuksen koko katolle, ja talosta jouduttiin evakuoimaan 168 ihmistä. Palo saatiin rajattua jo kertaalleen, mutta se levisi yllättäen uudelleen yhdysrakennuksen kautta toiseen kerrostaloon.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006569983.html
Onnea vaan tuikkujen poltteluun.
Vierailija kirjoitti:
Istut siellä parvekkeella ihastelemassa niitä tuikkujasi.
Mulla on siitä ihana tilanne kun on olkkarista iso ikkuna parvekkeelle ja niitä tuikkuja ois ihana ihastella sohvalta peiton altakin!
Nykyisin olen niin neuroottinen että jos on tuikku parvekkeella ja meen sisälle laittaa kupin teetä niin sammutan sen siksi (alle) ~5min ajaksi.
Ap
Vanhempani polttavat tuikkuja lasitetulla parvekkeella katosta roikkuvissa lyhdyissä, joissa on suljettava oviaukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se yksin palaessaan mihinkään leimahda sen enempää kuin lyhtykynttiläkään. Palamaton alusta ja riittävä etäisyys syttyvään materiaaliin riittää ihan hyvin. Lyhty tietysti hyvä jos ei ole lasitettu parveke jossa tuulee.
Tuikut voi leimahtaa itsekseen jos kuumuvat liikaa, eli poltetaan jossain liian ahtaassa kupissa tai jossain takan reunalla (jos takassa tuli).
Vierailija kirjoitti:
SENIORITALON Jyväskylän Palokassa tuhonneen tulipalon syttymissyy on selvillä.
– Palon epäillään lähteneen parvekkeella olleesta kynttilästä ja sillä perusteella tapausta tutkitaan yleisvaaran tuottamuksena, tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Markku Latvala Sisä-Suomen poliisilaitokselta kommentoi IS:lle.
– Tahallisuutta emme epäile.
Perjantai-iltana syttynyt palo levisi nopeasti parvekkeelta rakennuksen koko katolle, ja talosta jouduttiin evakuoimaan 168 ihmistä. Palo saatiin rajattua jo kertaalleen, mutta se levisi yllättäen uudelleen yhdysrakennuksen kautta toiseen kerrostaloon.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006569983.html
Onnea vaan tuikkujen poltteluun.
Kiitos. Minä polttelen tuikkuja taidolla en onnella.
LED-tuikku. Ei ole järkeä polttaa oikeita kynttilöitä ulkona vain tunnelman vuoksi, kun ei haeta valaistusta eikä lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuikut voi leimahtaa itsekseen jos kuumuvat liikaa, eli poltetaan jossain liian ahtaassa kupissa tai jossain takan reunalla (jos takassa tuli).
Tai jos on useampi tuikku lähekkäin.
laitat jokaisen tuikun lasipurkkiin ja purkki palamattomalle alustalle, niin aikamoinen ihme saa sattua, jos jotain tapahtuu. Tuikun saa helposti sitten myös sammumaan, kun vain laittaa purkin päälle kannen
Meillä on laakea lasiastia, jossa on tasainen pohja ja n. 6cm korkeat reunat. Siihen mahtuu seitsemän tuikkua kerrallaan palamaan. Astia on metallisella telineellä n. 10cm irti lattiasta ja palavaa materiaalia ei ole lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on siitä ihana tilanne kun on olkkarista iso ikkuna parvekkeelle ja niitä tuikkuja ois ihana ihastella sohvalta peiton altakin!
Nykyisin olen niin neuroottinen että jos on tuikku parvekkeella ja meen sisälle laittaa kupin teetä niin sammutan sen siksi (alle) ~5min ajaksi.Ap
Tuikkukin on avotuli, parvekkeella kielletty. Pysy niissä ledeissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Jos höyrystyy, niin palaa tulipallona. Tämä voi tapahtua mm. jos lyhty pitää lämpöä liian hyvin. Mulla tuli lieskat kannellisen savilyhdyn rei'istä ulos. Nuo on lämpökynttilöitä, niitä ei pitäisi polttaa suljetussa lyhdyssä mutta ei parvekkeella ilman lyhtyäkään. Tavallinen kynttilä on turvallisempi.
Yksi naapuri aikoinaan poltti taloyhtiön saunassa lauteiden kaiteella tuikkuja ilman alustaa. Kun ne on niin tunnelmallisia. Siinä oli onni myötä eikä mitään käynyt.
Vierailija kirjoitti:
laitat jokaisen tuikun lasipurkkiin ja purkki palamattomalle alustalle, niin aikamoinen ihme saa sattua, jos jotain tapahtuu. Tuikun saa helposti sitten myös sammumaan, kun vain laittaa purkin päälle kannen
Meillä tapahtui tällainen lasten myyjäisissä, että pilttipurkkilyhty räjähti sirpaleiksi. Tuikku taisi kyllä sammua itsestään, mutta lasinsiruja oli aika kaukanakin. Ei henkilövahinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin olen niin neuroottinen että jos on tuikku parvekkeella ja meen sisälle laittaa kupin teetä niin sammutan sen siksi (alle) ~5min ajaksi.Ap
Tuikkukin on avotuli, parvekkeella kielletty. Pysy niissä ledeissä
Onko tämä taloyhtiön säännöissä vai lakiasia?
Metallisessa lyhdyssä yksi tuikku kerrallaan.