Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavat, minkälaisia ohjeita olette saaneet lääkäriltä joditablettien suhteen?
Keltaisessa lehdistössä julistettiin vielä keväällä yleisesti, että kilpirauhassairaat eivät saa ottaa joditabletteja. Nyt taas joka paikassa sanotaan, että vajaatoimintaa sairastavien pitäisi ottaa lääkärin ohjeen mukaan. Jos kilpirauhanen ei toimi, niin joditabletista ei ole hyötyä, mutta "jos vajaatoiminta on lievää, lääkäri yleensä kehottaa ottamaan normaalin annoksen". Mites ne, jotka on siltä väliltä? Pienempi annos, vai? Mitä lääkäri on juuri sinulle sanonut? Millainen tyroksiiniannos sinulla on ja minkä kokoinen olet?
Kommentit (7)
On päivänselvää ettei pidä ottaa jodia jos kilpirauhasen vajaa tai liikatoiminta.
No hyvä että pääsee silloin tällöin labroihin. Se että saisi jotain muuta konsultointia onnjo liikaa pyydettu. 20v säädellyt itse annostustani.
Vierailija kirjoitti:
On päivänselvää ettei pidä ottaa jodia jos kilpirauhasen vajaa tai liikatoiminta.
Jaa.
"Kilpirauhassairautta sairastavan henkilön on tarvittaessa keskusteltava oman hoitavan lääkärin kanssa joditabletin ottamisesta. Jos kilpirauhasen vajaatoiminta on lievää ja kilpirauhasen osa toimii, joditabletin voi ottaa viranomaisen ohjeen mukaisesti."
Lähde: Säteilyturvakeskuksen viranomaisohje Suomen Kilpirauhasliiton sivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä selvitin tätä jo aiemmin ja sain ohjeen olla ottamatta joditablettia.
Onko sinulla kilpirauhasen omaa toimintaa jäljellä vai onko kokonaan toimimaton/poistettu?
Itselläni on kilpirauhanen poistettu syövän takia, niin kuulemma en saa ottaa. Paitsi jos olen raskaana, niin silloin mun pitää ottaa, koska sikiön kilpirauhanen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla kilpirauhasen omaa toimintaa jäljellä vai onko kokonaan toimimaton/poistettu?
Ei ole poistettu, lääkitys ollut jo hyvin kauan. Eli johan tuo 40-vuoden ikärajakin on minulla täynnä ja vaikuttaa lääkitystarpeeseen.