"Asiantuntija: suomen kielen vaatimus (työnhaussa) on pakko unohtaa"
Jep. Mutta jokainen suomenkielinen pakotetaan opiskelemaan pakkoruotsia ala-asteella, yläasteella, lukiossa, ammattikoulussa, amk:ssa ja yliopistossa, koska ei voi tietää, jos jonaina päivänä tulee vastaan se Närpiön mummo, jota pitää palvella ruotsiksi.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/huippuosaajat-loppuivat-suomesta-asian…
Kommentit (11)
Tottahan tuo on, ja valitettavasti arkipäivää myös. Kyllä mummo från Närpes tulee palveluksi på svenska, mutta vaikeaa on ja hyvin hankalaksi menee, kun työntekijä ei ymmärrä mitä hänelle sanotaan suomeksi. Nyökytellään ja hymyillään, ja toimitaan ihan arpana summamutikassa.
Kyllä niitä suomea osaavia kantaväestöön kuuluvia työntekijöitä Suomesta löytyisi, mutta ei haluta vaan palkata. Suomessa on paha työttömyysongelman. Ihan turhaa on puhua jostakin työvoimapulasta kun työttömiä on niin paljon. Suomessa ei siis todellakaan ole mitään työvoimapulaa ja ainoa oikeasti työllistävä ala kaikille ns. vaikeille tapauksille tuntuu olevan sote-ala.
Artikkelia lukematta muistutan, että kaikki työ ei ole asiakaspalvelua ja monessa etenkin korkeakoulutuksen vaativassa työssä työskentelykieli on joka tapauksessa englanti. Miksi silloin suomen kielen osaamista pitäisi edellyttää?
Hupaisinta on, että edes Vaasan ruotsinkieliset itse ei ymmärrä Närpiöläisten puhetta. Lähteenä tähän tietooni on hyvin tuntemani Vaasassa asuvat ruotsinkieliset. Saati sitten että sitä voisi jollain kouluruotsilla ymmärtää.
Mitäs ihmeen vitttua. Miksei muka suomalaisten tuhansien ja taas tuhansien työttömien joukosta löydy ihmisiä, joista voisi kouluttaa niitä huippuosaajia? Tai pikemminkin: miksei heitä haluta kouluttaa?
Vierailija kirjoitti:
Artikkelia lukematta muistutan, että kaikki työ ei ole asiakaspalvelua ja monessa etenkin korkeakoulutuksen vaativassa työssä työskentelykieli on joka tapauksessa englanti. Miksi silloin suomen kielen osaamista pitäisi edellyttää?
Ei it-alan huippuyrityksissä ole vaadittukaan suomen osaamista vuosiin. Mieheni työpaikalla on jo kauan ollut porukkaa Puolasta, Intiasta, Slovakiasta jne eikä heiltä ole vaadittu suomen osaamista. Nyt puhuttaneen vähän matalamman tason töistä, kun puhutaan kielivaatimuksista. Osa noista miehen työkavereista on halunnut opetella Suomea ihan arkea varten, mutta töissä he eivät sitä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ihmeen vitttua. Miksei muka suomalaisten tuhansien ja taas tuhansien työttömien joukosta löydy ihmisiä, joista voisi kouluttaa niitä huippuosaajia? Tai pikemminkin: miksei heitä haluta kouluttaa?
Pitää kouluttautua itse. Minä lähdin työttömyydestä insinöörikoulutukseen, mutta en olisi sitä voinut tehdä yksin, vaan puoliso hoiti perheen talouden. Sain kyllä tutkinnon kasaan suunniteltua nopeammin, oli syytä nopeuttaa. Nyt olen alani töissä ja minut tunnetaan osaajana. Tämän kerron siksi, että työttömistä voi saada kyllä huippuosaajia, jos on mahdollisuus ja työttömänä on entisiä huippuosaajia, joiden potentiaalia ei työantaja vain näe. Omallakin kohdalla työllistymisen vaikeus oli työnantajien kapeakatseisuudessa. Olen aina tiennyt pystyväni vaikka mihin, mutta kun jouduin konkurssissa työttömäksi, tipuin saman tien paarialuokkaan, joka ei osaa eikä halua tehdä mitään. Äkkiä se asenne muuttui, kun löytyi potentiaalini näkevä työnantaja. Sitten alettiin kysellä muuallekin, mutta ei nyt kiinnosta vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa voi kysyä myös toisinpäin. Minä teen työtä jossa kaikki asiat hoituvat suomeksi, mutta silti työnantaja aina työntekijöitä hakiessaan edellyttää sujuvaa englannin kielen taitoa. Ehkä kuvittelee että tämä pulju vielä joskus laajenee joksikin kansainväliseksi suuryritykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulta edellytetään työkielenä englantia täällä Suomessa suomalaisessa yrityksessä, niin työnantajan tulee maksaa kielilisää. Koska ei maksa, puhun suomea palavereissa.
Höpsistä taas. Ei kaiken jatkuvasti tahallaan väärinymmärtäminen tee elämästäsi yhtään parempaa.