En jaksa enää teiniä
Menee hermot, olis kiva vaan asua yksin. Tänään se on jäänyt kipeänä kotiin ja tajusin juuri että ei ole niin kipeä että olisi tarvinnut jäädä, ei vaan tainnut huvittaa mennä. Ei myöskään suostu syömään vihanneksia tai hedelmiä ym terveellistä, eikä harrasta liikuntaa, eli ei itse tee mitään sen eteen että pysyisi terveempänä. Minusta 15v. kantaa jo itse huolen noista asioista ja en jaksa pakottaa, olen kysynyt ja muistuttanut kyllä ja ei kelpaa. Saakoon sitten huonoja numeroita poissaolojen takia, ja opetelkoon terveellisen syömisen itsenäisesti uudelleen vaikka aikuisena. Hänhän siitä kärsii ja järki kyllä pelaa vaikka sitä ei käytäkään. Kotitöitä jaksan vielä vaatia ja niissä teini toimii etanan nopeudella ja koittaa aina mennä mistä aita on matalin.
Ja ei ole masentunut, on kavereita ym, on vaan laiska ja teini-ikäinen.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi asti. Viimeisenä kehittyy aivojen etulohko, jossa tapahtuu mm. syy-seuraussuhteiden arviointi.
Teinit elävät hetkessä eikä heillä ole elämänkokemusta ajatella asioita vuosien päähän. Siksi he tarvitsevat aikuisia rinnalle neuvomaan vaikka eivät sitä itse tajuakaan.
Kyllä mä tiedän, että aivot kehittyvät pitkään. Suurin osa muuttaa kuitenkin pois kotoa 18-20v. Ja 15v. on rikosoikeudellisessa vastuussa jo itsestään, varmasti hän pystyy keskeneräisillä aivoilla tajuamaan myös sen, että koulussa kannattaa käydä + terveelliset elämäntavat. Vaan teini-ikäistä ei voi pakottaa kuten pikkulasta. Ap
Vaikka tajuaa, niin oman toiminnan ohjaus on vielä puutteellista. Tarvitsee siis vielä apua tuohon.
Tuttua huttua ja niin rasittavaa. nyt varsinkin, kun oppivelvollisuus on 18v. saakka ja jos teiniä ei huvita, niin saat juosta koululla keskustelemassa ison ihmisen omasta vastuusta hoitaa ammatti itselleen.
IHAN HELV. rasitttavaa.
Plus kaikki muu sonta, jota nää ihanat teinit aiheuttaa.
Turha tulla sepostamaan, että kyllä se aikanaan loppuu. Loppuu ,loppuu mutta kyllä tää 4-5v tuntuu pitkältä ku nälkävuos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi asti. Viimeisenä kehittyy aivojen etulohko, jossa tapahtuu mm. syy-seuraussuhteiden arviointi.
Teinit elävät hetkessä eikä heillä ole elämänkokemusta ajatella asioita vuosien päähän. Siksi he tarvitsevat aikuisia rinnalle neuvomaan vaikka eivät sitä itse tajuakaan.
Kyllä mä tiedän, että aivot kehittyvät pitkään. Suurin osa muuttaa kuitenkin pois kotoa 18-20v. Ja 15v. on rikosoikeudellisessa vastuussa jo itsestään, varmasti hän pystyy keskeneräisillä aivoilla tajuamaan myös sen, että koulussa kannattaa käydä + terveelliset elämäntavat. Vaan teini-ikäistä ei voi pakottaa kuten pikkulasta. Ap
Ei voi pakottaa. Mutta voit joka päivä asiasta muistuttaa. Laittaa nettilinkkejä liittyen opiskeluun, terveyteen jne. Sitä voit tehdä ja toivoa, että jossain vaiheessa viisastuu. En sinuna nostaisi käsiä pystyyn ja luovuttaisi. Siitä teinisi tulee sua aikuisena muistuttamaan, voit olla varma.
Voi kuule samoissa tuskissa ja tunnelmissa. Mitään ei tapahdu ilman jatkuvaa ohjausta, muistuttelua, rakentavaksi tarkoitettua keskustelua, rohkaisua, ylipäätään tilanteen ohjaamista. Ja turha sanoa, että anna sen ottaa vastuu elämästään äläkä pörrää ympärillä. On kokeiltu, tuloksena tosiaan se, että ei tehdä läksyjä, ei lueta kokeisiin, ei huolehdita mistään muusta kuin käsillä olevasta hetkestä. Tiedän että kypsymistä tapahtuu, mutta ei kai tuo voi olla täysin oman onnensa nojassa kuin huomista ei olisi ja herätä sitten otsalohkon kypsyttyä 25-vuotiaana siihen että peruskoulusta on vitosen keskiarvolla saatu todistus eikä mitään muita opintoja tai töitä.
Aina puhutaan siitä, että miten selviät vauvavuodesta ja päiväkotirumbasta, mutta murrosikäisten vanhemmat on täysin yksin tilanteessa, jossa sitä tukea ja vertaistukea tarvittaisiin varsikin, kun näille ei riitä se, että äiti sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule samoissa tuskissa ja tunnelmissa. Mitään ei tapahdu ilman jatkuvaa ohjausta, muistuttelua, rakentavaksi tarkoitettua keskustelua, rohkaisua, ylipäätään tilanteen ohjaamista. Ja turha sanoa, että anna sen ottaa vastuu elämästään äläkä pörrää ympärillä. On kokeiltu, tuloksena tosiaan se, että ei tehdä läksyjä, ei lueta kokeisiin, ei huolehdita mistään muusta kuin käsillä olevasta hetkestä. Tiedän että kypsymistä tapahtuu, mutta ei kai tuo voi olla täysin oman onnensa nojassa kuin huomista ei olisi ja herätä sitten otsalohkon kypsyttyä 25-vuotiaana siihen että peruskoulusta on vitosen keskiarvolla saatu todistus eikä mitään muita opintoja tai töitä.
Aina puhutaan siitä, että miten selviät vauvavuodesta ja päiväkotirumbasta, mutta murrosikäisten vanhemmat on täysin yksin tilanteessa, jossa sitä tukea ja vertaistukea tarvittaisiin varsikin, kun näille ei riitä se, että äiti sanoo.
Teinien vanhemmille ei tosiaan ole oikein mitään tarjolla. Kolmen lapsen perheessä on kymmenen vuoden ajan ollut joku murrosiässä ja kaikkea on koettu ja usein olen kokenut olevani tosi yksin. Kun väestöliitto, josta sai verkkomuodossa vertaistukea, lopetti Urpot-palvelunsa pari vuotta sitten ja ilmoitti keskittyvänsä pikkulapsiperheiden tukemiseen, otin sen niin tunteella, että aloin itkemään :`)