HS: Ratkaisu suomalaisten huonoon kuntoon sekä miehet että naiset armeijaan, sanoo arvostettu professori
Kehopositiiviset lylleröpylleröt ylös, ulos ja lenkille!
Kommentit (18)
Eihän tämä mikään ratkaisu ole. Lihavia on kaikissa ikäluokissa ja armeijaan ei oteta yli 28-vuotiaita. Miten armeijan käynti parantaa keski-ikäisten ja vanhusten kuntoa.
Jaa-a. Ikinä en ole niin huonossa kunnossa ollut kuin armeija-aikana. Sotkussa munkkeja ja karkkipussi joka päivä. Urheiluharrastus oli intin ajan tauolla.
Olen intin käynyt jo 90 luvulla. Eli pääsenkö takaisin sinne kohentamaan kuntoani? Naiset kuulostavat hyvältä armeijassa 😛silloin niitä ei siellä vielä ollut.
Ihme et hs:ssa julkaistiin. No eiköhän tuoltakin ukolta kohta joku Nuorgam itke jotain... Hirveän teon meni tekemään
Olen alkanut harkitsemaan armeijaan menoa muutenkin. 🤔
N.21
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäisille oma armeija kans!
Siellä vois kohottaa kuntoa ja oppia käytöstapoja
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut harkitsemaan armeijaan menoa muutenkin. 🤔
N.21
Joillakuilla se on velvollisuus, jotkut saavat harkita.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Ikinä en ole niin huonossa kunnossa ollut kuin armeija-aikana. Sotkussa munkkeja ja karkkipussi joka päivä. Urheiluharrastus oli intin ajan tauolla.
Sama oli parilla urheilullisella tutulla. Toinen pelasi jo ennen inttiä futista hyvinkin tavoitteellisesti, toinen kisasi keskipitkän matkan juoksussa. Kummallekin +10 kg ja kunto heikkeni intin aikana. Toki varmasti keskimääräisesti tarkasteltuna nuoret liikkuvat sen verran vähän, että useimmilla intti parantaa sekä lihas- että kestävyyskuntoa.
Ja mä en edes päässyt vapaaehtoista palvelusta suorittamaan, koska terveystarkastuksen perusteella olin "liian laiha". Kiitti.
Miten saisi äkkiä vapautuksen? Intissä ei saa pitsaa ja pleikkaria! :,(
terv pullamössö-punkero
Armeijassa ei kunto kyllä ainakaan minun aikanani päässyt kohoamaan, kun mitään systemaattista kunnon kehittämistä ei ollut. Harjoituksissa välillä mentiin maksimitehoilla, mutta ei sellaisesta hetkittäisestä rytistämisestä paljoa käteen jää.
Naurettava ajatus tuo armeija. Joo, tilapäisesti siellä varmasti huonokuntoisimpien kunto nousee, mutta ainakin omat tutut jotka ei ole olleet liikunnallisia sitä ennen, ovat kyllä palanneet heti vanhoihin tapoihinsa armeijan jälkeen. Eipä se alle vuoden vähän liikunnallisempi jakso nuorena paljoa pelasta.
Jos on jo valmiiksi epämotivoitunut urheilemaan niin tuskinpa armeija asiaan auttaa. Eihän liikunta siellä mitään mukavaa yleensä ole ja voi jäädä isompi kammo liikuntaan, kun juostaan painavat kamat päällä verenmaku suussa. Puolen vuoden tai vuoden jälkeen on myös helppo palata takaisin sohvaperunaksi, vaikka hetkellisesti olisi tullut enemmän liikuttua. Parhaiten liikuntaan kannustaisi se, että se olisi mahdollisimman mukavaa. Lisäksi enemmän hyötyliikuntaa päivän aikana auttaa kummasti ja liikettä tulee melkein huomaamatta.
armeijaa ei ole sitä varten perustettu että huonokuntoiset voisivat oppia terveille elämäntavoille. pitäisi kehitellä muita menetelmiä joilla kannustaa terveellisiin elämäntapoihin.
Mitä mieltä kehopositiiviset on tästä?
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009125101.html