1-vuotiaan nukkumisongelmia...
Osaisiko joku neuvoa tai antaa edes vertaistukea tilanteeseemme, eli meillä nyt 1-vuotias on hirmuisen vilkas. On oppinut kaikkia motorisia taitoja jatkuvasti " ennen aikojaan" , esim lähti kävelemään 8kk:n ikäisenä. Kaikki nämä uudet taidot ovat aina hankaloittaneet nukkumista ja yömme ovat koko vuoden olleet repaleisia.
Nyt alkaa vaan uupumus meissä vanhemmissa saada vallan, koska kunnon yöunista ei edelleenkään ole tietoakaan. Tyttö nukkuu nykyään vain yhdet päikkärit, parhaimmillaan kolme tuntia (yleensä ulkona vaunuissa). Illalla nukkumaanmeno on taistelua, väsymyksestä huolimatta hän nousee sängyssä seisomaan, heittelee tuttiaan ja huutaa. Sylissä rimpuilee ja huutaa. Ei siis haluaisi millään nukahtaa.
Sitten hän herää lähes poikkeuksetta noin yhden aikaan yöllä ja on täysin pirteän oloinen. Kiljahtelee ja leikkii piilosia peittonsa kanssa. vähitellen touhu menee itkuiseksi, koska selvästi alkaa väsyä. Mutta kaikkiaan menee noin pari tuntia, että saamme hänet uudelleen uneen. Tämän lisäksi yöhön kuuluu epämääräinen määrä tutin suuhun laittoa.
Iltaunille hän menee noin klo 20-21 ja aamuisin herään valvomisista riippumatta noin klo 6-7.
Neuvolassa sanottiin, että lapsen valtava vilkkaus vaikuttaa ja kyllä se siitä muutaman kuukauden kuluttua helpottaa. Mutta en jaksa enää uskoa...
Mitään allergioita hänellä ei ole ja päivisin on hyväntuulinen ja leikkii paljon. Joten näyttää siltä, että tästä kärsii ainoastaan äiti ja isä. Onko kellään kokemusta vastaavasta ikiliikkujasta?
Toi kirjoituksesi oli ihan kun mun tytöstä kirjoitettu :) Ja hyvä ystävättäreni voisi yhtyä myös tekstiisi... Eli mulla on nyt 1v3kk ikäinen tyttö ja kaverilla pari kk vanhempi.
Kummallakin meillä yöt on enempi ja vähempi hänkräystä. Oli meillä tossa viime viikolla jopa 5 yötä, jolloin nukuttiin koko yö vain muutama istumasta makaamaan -kippaus ja pari tutitusta... Mutta pari viime yötä...
Viime yö meni about näin:
klo 20:30 tyttö unille,
klo 01 neiti heräsi (yksi tutitus aikasemmin) ja kömpi väliin nukkumaan. Siinä alkoi vehtaaminen, hänkrääminen, pyöriminen, raapiminen, peiton poispotkiminen, kikattelu... Tosin tytöllä on yskäkin, joten yskittiin myös.
Yritin kaikkeni unipussia (siitä tuli paniikki, vaikka ko. pussi oli vielä kesällä pop), omaa täkkiä, isin kainalo, äidin kainalo...
Lopulta tyttö nukahti rauhalliseen uneen kello 4 korvilla...
Mulla unta kertyi joku 4 tuntia kolmessa erässä...
Ystävättären kanssa ollaan asiasta keskusteltu paljon ja meidän mielestä kyseessä on vain kovan oppimisen kausi. Päässä pörrää miljoona uutta juttua ja se pitää pientä hereillä. Vaikka tytöt on kävelly reippaasti alle 1v iästä, niin nyt pukkaa puhetta, laulua, tanssia, hyppimistä... Itsekin sitä nukkuu (ainakin minä) levottomasti esim kun duunissa joutuu oppimaan uutta. Miksi sitten lapsi ei nukkuisi huonosti?
Auttaa en osaa, osaan vain sanoa, että et ole yksin valvomassa yöllä lapsesi kanssa, minä valvon mukana :/