Villakangastakin pesu koneessa, jossa vain käsinpesu sallittu?
Ostin käytetyn takin, joka tuoksahtaa joten haluaisin pestä sen. Materiaalit ovat 80% polyesteriä, 17% polyakryylia ja 3% villaa. Takki on iso eikä ole astiaa jossa pestä sitä käsin, joten uskaltaisiko sitä pestä koneessa? Pitääkö pesuaineen olla villalle sopivaa ja millä ohjelmalla olisi turvallisinta pestä? Kiitos helpeistä. :)
Kommentit (25)
Miten pesukoneessa voi olla vain käsinpesu sallittu? Miten käytännössä pestään vaate käsim pesukoneen sisällä? En valitettavasti osaa antaa neuvoja, minulla ei ole käsinpesukonetta.
Koneessa vain käsinpesu sallittu ...ilmeisesti paremminkin takissa. Olen pessyt kirpparilta ostettuja villakangastakkeja koneessa ongelmitta, riskin olen tietysti ottanut. Takkisi on kyllä ennemminkin tekokuitutakki.
Jos koneessa on hienopesu/käsinpesu/villapesuohjelma, niin valitse se, ne ovat hellävaraisimmat. Takkihan on käytännössä muovia, joten pesuaineella ei ole väliä, lämpötilaa ei kannata säätää korkeaksi (30-40 riittää raikastukseen).
Varovainen pesuohjelma koneessa, hyvä siitä takista tulee. Tekokuitutakki.
Unohtui vuorikankaasta mainita, että on 100% polyesteriä. -ap
Voi onnistua tai voi mennä pilalle. Itse kokeilisin tuota vain sellaiselle vaatteelle, jolla ei ole niin väliä. Olen yhden takin pienentänyt noin
Paras ohejlma on käsinpesu tai villa jos koneessa on sellaisia
Pahoittelut lukihäiriöni puolesta, eli takin pesulapussa mainitaan vain käsinpesun sopivan. :) -ap
Kyllä muovitakki kestää hellän konepesun. Eihän siinä ole villaa kuin nimeksi!
Pesulaan. Ja seuraavaksi kannattaa ostaa takkeja jotka ei ole materiaaliltaan poly-jotain.
Kiitos ohjeistavista kommenteista. Mietin vielä linkouksen voimakkuutta, olisiko 800 liikaa? -ap
Mikä villakangastakki se on, jos siinä on vain 3%:ia villaa? Kutsuisin enemmän polyesteritakiksi.
Onkohan nyt kyseessä vanhanaikainen pulsaattori? Kai sitä villatakin pulsaattoriinkin lykkää, jos niin kehoitetaan. Sitten vaan kammesta vääntämään.
Nykyvaatteille lienee olennaisinta lämpötila. Jos on moderni pyykinpesukone, niin ohjelmia ja modeja riittää. Lämpötilan voi ainakin omassa pyykkikoneessa säätää 5 asteen tarkkuudella, samoin linkouksen kierrosluvut, tai linkoamatta jättämisen. Pesuohjelman pituus on myös 14 minuutista alkaen. Missään tapauksessa ei kannata laittaa villapitoista takkia johonkin 5 tunnin ekojyystöön, koska materiaali todennäköisesti huovuttuu. Mitä lyhyempi ohjelma, kylmempi lämpötila, miedompi pesuaine ja vähemmän linkousta tai muuta, niin eikun vaan kokeiluun.
Voi, voi, kun ihmiset eivät tunne materiaaleja. Takkia ei voi sanoa villakangastakiksi, jos siinä on 3% villaa. !7% akryyliä on huono juttu. Akryyli on vihonviimeinen materiaali. Se nukittuu ja pilaa vaatteen jo pieninä määrinä. Tuolla koostumuksella uskoisin, että voit pestä takin 30-asteessa, kevyellä linkouksella. Käytä hienopesuainetta.
Pesuohje on tehty varmistellen, että kukaan ei varmasti pääse urputtamaan pilalle pestystä takista. Materiaali kestää vallan mainiosti 40 asteen pesulämpötilan, koska se on tosiaan lähes kokonaan tekokuitua. 3% villaa on niin mitätön määrä, että sen takia ei tarvitse pestä käsin. Jos haluat olla varma, niin toki voit pestä villapesuohjelmalla, ja lingota lopuksi.
Olen pessyt 100% merinovillaisia asuja tuolla viimeksi mainitulla tavalla, eivätkä vaatteet ole kärsineet.
No puhutaan vaikka villasekoitetakista. -ap
Vierailija kirjoitti:
No puhutaan vaikka villasekoitetakista. -ap
Tuokin olla kyllä liioittelua kun villaa on niin minimaalinen määrä.
Lykkää koneeseen vaan.
Osta ämpäri ja pese se takki siinä. Aika suurenkin takin siihen saa survottua ja pestä voit esim jalalla survoen. Ämpäreillehän on muutakin käyttöä eikä ne edes paljon maksa.
Millainen on kone, jossa on vain käsinpesu sallittu?
Itse veisin takin pesulaan.