Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Journalistiikan opinnot yliopistossa nelikymppisenä?

Vierailija
10.10.2022 |

Ala kiinnostaisi ja nimenomaan opinnot yliopistossa, koska alanvaihtajana kiinnostaa enemmän yliopistotasoinen toimittajan työ kuin mikään Seiskan toimittajan työnkuva. Tutkiva journalismi nimenomaan. Millainen on työtilanne ja kannattaako vielä päälle nelikymppisenä hakea? Työvuosiahan tässä vielä noin parikymmentä, ellei enemmänkin, edessä ja toimittajan hommiahan voi tehdä freelancerina eläkkeelläkin :)

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtilanne on huono ja huononee.

Freelance-toimittajat ovat yleensä köyhiä. Mutta sehän riippuu millaista elintasoa tavoittelet, että riittääkö tuo.

Vierailija
2/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajilla on ainakin ollut huono työtilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritat siellä pari kurssia ja jätät loput opinnot suorittamatta. Sen jälkeen olet täysinoppinut vihervassaritoimittelija.

Vierailija
4/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkiville toimittajille ei löydy Suomesta oikein maksajia, vaikka jutut joissa on syvällisemmin pureuduttu joihinkin aiheisiin yleisöä kiinnostaisivat. Suomessa yleensä vain räävitään hyviä aiheita. Toimittajat eivät perehdy asioihin kunnolla ja ymmärtävät lisäksi usein väärin.

Vierailija
5/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan takia en ole vaihtamassa alaa, vaan sen takia, että aidosti toimittajan työ kiinnostaa. Rakastan ilmiöitä, asioita ja tutkia yhteiskunnallisesti kiinnostavia juttuja. Ja nykyinen ala, jolta terveydellisistä syistä joudun lähtemään on kyllä rahakkaampi kuin journalistin työ. t. ap

Vierailija
6/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahan takia en ole vaihtamassa alaa, vaan sen takia, että aidosti toimittajan työ kiinnostaa. Rakastan ilmiöitä, asioita ja tutkia yhteiskunnallisesti kiinnostavia juttuja. Ja nykyinen ala, jolta terveydellisistä syistä joudun lähtemään on kyllä rahakkaampi kuin journalistin työ. t. ap

No siitä vaan, kunhan muistat olla sitä mieltä, että miehet voivat olla naisia ja kuuluvat naisten urheiluun, sukupuoli ei ole biologiaa, vaan ihmisen sisäinen tunne päättää onko mies vai nainen tai jotain muuta. Kaikki valkoiset ovat syntyjään pahoja rasisteja ja mitä tummempi ihonväri sen pyhempi ja parempi.

Vierailija
7/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita vaikka avoimen verkkokoulutuksessa.

Esim.

Viestinnän ja journalistiikan perusopinnot

Valitse kaikki (25 op)

VIJP1001 Johdatus viestinnän ja journalismin tutkimukseen (5 op)

VIJP1002 Organisaatioviestintä (5 op)

VIJP1003 Mediamaiseman murrokset (5 op)

VIJP1004 Viestintä ja vaikuttaminen (5 op)

VIJP1005 Viestinnän ja journalismin etiikka ja normit (5 op)

https://www.avoin.jyu.fi/opinto-opas/fi/moduuli/vijavoinjyu/

Olen itse opiskellut tuon opintokokonaisuuden yhtä tenttiä lukuun ottamatta etänä yli nelikymppisenä. 

Vierailija
8/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos havittelet friikun töitä, huomaa ettet tarvitse tutkintoa siihen. Tarvitset vain hyvän kynän (kuvaannollisesti), terävän pään ja kontakteja mediassa. Sinuna en tuhlaisi vuosia yliopistossa, vaan alkaisin tehdä juttuja ja myydä niitä samantien, kenties aloittaen pienemmistä paikallislehdistä ja edeten isompiin julkaisuihin. 

Vierailija
9/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin. Vaan opiskelet esim. otm tai ktm ja haet sitten toimittajan töihin.

Vierailija
10/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä nykyinen alasi on? Miten terveys kestää toimittajan työn?

Vierailija
11/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä on sellainen että kuka tahansa Jaajo, Janni tai Sami saa töitä oli sitte tutkintoa tai ei...

Vierailija
12/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkiva journalismi... Ei taida löytyä kuin MOT ja Seiska tästä maasta.

Vierailija
13/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim.

Valitse kaikki (25 op)

Olen itse opiskellut tuon opintokokonaisuuden yhtä tenttiä lukuun ottamatta etänä yli nelikymppisenä. 

Heiii, minä (ohis) katselin tuota opintokokonaisuutta juuri tänään. Ja viime talvena. Voisitko kertoa päällisin puolin mielipiteesi? Olen jo vanha maisteri, joten opiskelemisessa ei sinänsä ole vaikeuksia. Kimppaopiskelua kuitenkin inhoan. Lähiopetukseen en pääse ollenkaan.

Katselin tänään kurssimateriaalia. Mikä jippo tässä kirjassa oikein on, tai lähemmin sen hinnassa? Ostetaanko tuolla rahalla kopiointioikeuksia vai kullattuja kansilehtiä vai jotain muuta?

https://www.adlibris.com/fi/e-kirja/thinking-through-communication-9781…

Vierailija
14/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos havittelet friikun töitä, huomaa ettet tarvitse tutkintoa siihen. Tarvitset vain hyvän kynän (kuvaannollisesti), terävän pään ja kontakteja mediassa. Sinuna en tuhlaisi vuosia yliopistossa, vaan alkaisin tehdä juttuja ja myydä niitä samantien, kenties aloittaen pienemmistä paikallislehdistä ja edeten isompiin julkaisuihin. 

Juuri näin. Toimittajan ammatti on vapaa ammatti. Mitään koulutusvaatimuksia ei ole, vaan alalle tullaan eri teitä.

Jos haluaa nopeasti työkokemusta, voi myös mennä esimerkiksi kansanopistoon vuodeksi journalistiikan tms. linjalle. Silloin opiskeluihin usein kuuluu harjoittelujaksoja tiedotusvälineissä.

Vierailija
15/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim.

Valitse kaikki (25 op)

Heiii, minä (ohis) katselin tuota opintokokonaisuutta juuri tänään. Ja viime talvena. Voisitko kertoa päällisin puolin mielipiteesi? Olen jo vanha maisteri, joten opiskelemisessa ei sinänsä ole vaikeuksia. Kimppaopiskelua kuitenkin inhoan. Lähiopetukseen en pääse ollenkaan.

Katselin tänään kurssimateriaalia. Mikä jippo tässä kirjassa oikein on, tai lähemmin sen hinnassa? Ostetaanko tuolla rahalla kopiointioikeuksia vai kullattuja kansilehtiä vai jotain muuta?

Ystävällisenä vinkkinä: kirjat kannattaa lainata kirjastosta.

Vierailija
16/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim.

Valitse kaikki (25 op)

Ystävällisenä vinkkinä: kirjat kannattaa lainata kirjastosta.

Kiitos vinkistä. Olen minä kirjoja ennenkin lainannut. ;)

Mutta mikä ihme selittää tuon kirjan hinnan?

Vierailija
17/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri. Pahat ihottumat vaivanneet vuosia ja ollut nyt pitkällä sairaslomalla. En pysty harjoittamaan aseptiikkaa vaadittavalla tavalla :/

Vierailija
18/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri. Pahat ihottumat vaivanneet vuosia ja ollut nyt pitkällä sairaslomalla. En pysty harjoittamaan aseptiikkaa vaadittavalla tavalla :/

Etkö tuolla taustalla pysty jo tekemään tutkivaa journalismia sotesta?

Vierailija
19/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tuolla taustalla pysty jo tekemään tutkivaa journalismia sotesta?

No juu toki, mutta haluaisin oikeasti päästä opiskelemaan ihan siitä innosta, että oppii uusia asioita ja uusia näkökulmia. Rehellisesti sanottuna, muiden asioiden käsittely ja ilmiöt kiinnostavat tällä hetkellä sotea enemmän...

Vierailija
20/34 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä mennä nyt journalistiikkaa lukemaan. Jos pääsisitkin sisään niin siinä vaiheessa kun saat tutkinnon ulos, puolet Suomen printtilehdistä on lopetettu ja loput kitkuttelevat. Ja digimaailmassa kukaan ei halua maksaa tutkivasta journalismistasi euroakaan.

Suosittelen kansanopiston tiedotuslinjaa, jos ala kuitenkin kiinnostaa. Joku voi ottaa sinut ilmaisharjoitteluun sitä kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä