Leppävaaran psykiatrinen päiväosasto
Sain lähetteen Leppävaaraan päiväosastolle eli päiväsairaalaan. Tehostetun avohoidon yksikkö mielialahäiriöisille. Mulla masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.
Kaipaisin tuoreita kokemuksia hoitojaksosta. Luin jotain Suomi24 palstan kokemuksia mutta ne olivat yli kymmenen vuotta vanhoja.
Tästä siis kyse:
" Leppävaaran tehostetun avohoidon yksikkö on mielialahäiriöpotiladen hoidon yksikkö.
Yksikkömme tarjoaa psykiatrista hoitoa ja kuntoutusta yli 18-vuotiaille mielialahäiriöpotilaille, jotka tarvitsevat tiivistä tutkimus- tai hoitojaksoa. Toimintamme tavoitteena on tukea sinua kohti opiskelua ja työelämää. Toimintaamme kuuluvat päivittäiset psykoedukatiiviset ryhmät sekä yksilötapaamiset.
Toimintaamme osallistumiseen edellytämme sinulta valmiutta työskennellä omien tavoitteidesi parissa ja osallistua päivittäin hoitoon. Laadimme sinun kanssasi yhdessä hoitojaksosi ajaksi yksilölliset tavoitteet.
Hoitojaksot kestävät 2-6 viikkoa ja toimintaa on arkipäivisin klo 9-15, pe 9-11. Hoitopäivämaksuun kuuluvat aamupala ja lounas.
Toimintaan ohjaudut lähetteellä ja pääset osallistumaan tutustumiskäynnille, ennen varsinaista hoitojaksoa. "
https://www.hus.fi/potilaalle/sairaalat-ja-toimipisteet/tehostetun-avoh…
Kiinnostaa noiden psykoedukatiivisten ryhmien sisältö.
Kommentit (13)
Taidat olla vain omassa buduaarissa tälläkin hetkellä. Viihtymässä täällä.
Siis joku yhteinen tavoite ja asiakassuunnitelma?
Nyt alko kiinnostaa.
En ole ollut tuolla, mutta kävin muualla erään persoonallisuushäiriön informatiivisen ryhmäkurssin (vaikka mulla ei ole pers.häiriötä, heillä ei vaan ollut tarjota muutakaan). Ihan leppoisaa. Luentomaista, osallistujat saivat puhua tahtonsa mukaan. Tunteja taisi olla 1-2 viikossa. Ihan mukavaa eivätkä muut osallistujatkaan olleet (yhtä lukuunottamatta) mitään hulluja.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla vain omassa buduaarissa tälläkin hetkellä. Viihtymässä täällä.
Anteeksi kuinka...? Buduaarissa?
Oletko sä siis juuri nyt siellä Leppävaarassa?
Onko hyödyllistä?
Mä olen omalla sohvallani ja odotan, milloin kutsu sinne käy. Kiinnostaa myös kuinka kauan menee jonottaa? Sain lähetteen viime viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Siis joku yhteinen tavoite ja asiakassuunnitelma?
Nyt alko kiinnostaa.
Eiks tuossa lue yksilötavoite eikä yhteinen?
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut tuolla, mutta kävin muualla erään persoonallisuushäiriön informatiivisen ryhmäkurssin (vaikka mulla ei ole pers.häiriötä, heillä ei vaan ollut tarjota muutakaan). Ihan leppoisaa. Luentomaista, osallistujat saivat puhua tahtonsa mukaan. Tunteja taisi olla 1-2 viikossa. Ihan mukavaa eivätkä muut osallistujatkaan olleet (yhtä lukuunottamatta) mitään hulluja.
Kuulostaa hyvältä. Oliko tää HUS-alueella vai muualla?
Mua lähinnä huolestuttaa että joudun jonnekin musiikkiterapiaan jossa kuunnellaan jotain random Katri Helenaa ja jokainen saa kertoa kappaleista mielipiteensä.
Tai että pelataan palapelejä, piirretään tai muuta vastaavaa joka kuulostaa päiväkodin touhuilta. Voin piirtää yhtä hyvin kotona, enkä ihan hahmota mitä hyötyä itselleni olis matkustaa tunti julkisilla jotta voisin tehdä tuollaisia asioita.
Itse toivon että siellä saisi vaikka tukea ahdistuksen omahoito-ohjelman tekemiseen tai vastaavaa aiheeseen oikeasti liittyvää tehtävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä. Oliko tää HUS-alueella vai muualla?
Mua lähinnä huolestuttaa että joudun jonnekin musiikkiterapiaan jossa kuunnellaan jotain random Katri Helenaa ja jokainen saa kertoa kappaleista mielipiteensä.
Tai että pelataan palapelejä, piirretään tai muuta vastaavaa joka kuulostaa päiväkodin touhuilta. Voin piirtää yhtä hyvin kotona, enkä ihan hahmota mitä hyötyä itselleni olis matkustaa tunti julkisilla jotta voisin tehdä tuollaisia asioita.
Itse toivon että siellä saisi vaikka tukea ahdistuksen omahoito-ohjelman tekemiseen tai vastaavaa aiheeseen oikeasti liittyvää tehtävää.
Ahdistus ja masennus saattavat johtua vitamiinien ja hivenaineiden vajeesta. Kannattaa syödä vaikka erilaisia niitä ja antaa viikottain maksalle taukoa. Mun masennus parani niillä ja hyvällä ruokavaliolla. Olen kestänyt isoja vastoinkäymisiä masentumatta.
Olen hyväksi kokenut. Sain käytännön vinkkejä asioiden käsittelemiseen, oma srh hyvä, empaattinen ja ryhmätuntien aiheet sekä esitykset mukaansa tempaavia ja ymmärrettäviä.
Sääntöjä on sopivasti. Musavalikoimassa saattaa olla Katri-Helenaa ja palapelejäkin saa tehdä, kumpaakin jos haluaa. Mene avoimin mielin, kannattaa.
ap, olitko siellä? millaista oli?
Jos ei jaksa kertoa tarkemmin, niin voi vaikka laittaa peukun ylös tai alas tähän kommenttiin sen mukaan että oliko hoitojaksokokemus hyvä vai huono.