Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä
https://yle.fi/uutiset/3-12649914
Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.
Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!
Kommentit (2101)
Työttömät siis tekevät entistä enemmän osa-aikatöitä. Sekin on jotenkin saatu spinnattua työttömien laiskuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1975 syntyneet ja nuoremmat saavat leskeneläkettä tulevaisuudessa vain 10 vuotta ja sitten joutuvat pärjäämään omalla eläkkeellä.
Ei 1100 netto eläkkeellä makseta asunnon ja mökin kuluja, lääkkeitä ja ruokaa, että kiitos nyky Hallitukselle.
Ja miten pääset mökille, jos ei ole omaa autoa, ei sinne linja-autoja kulje.
Mahdollisuus mökkiin on siis vain lääkäreillä, asianajajilla ja muilla hyvä tuloisilla.
Nuoret ei uskalla ostaa enää mökkejä. Työpaikatkin on epävarmoja ja toimeentulotukea ei irtisanomistilanteessa saa, jos on mökki.
Todella harvalla ihmisellä on varaa ostaa kesämökkiä, vain hyvätuloiset ihmiset kykenevät ostamaan kesämökin.
Miten 2500e/kk nettopalkalla pystyy ostamaan mökin kun asumiskulut,laskut ja autoilunkulut vievät palkasta jo reilusti yli 1000e? Ja huom 2500e/kk nettopalkka on jo todella hyvä, bruttona se tarkoittaa 4000e palkkaa.
Jäähän tuossa esimerkissä 1500e/kk. Siitä 500 ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin, jää vielä 1000 e/kk. eli 12000 e/vuosi. Sillä saa jo jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1975 syntyneet ja nuoremmat saavat leskeneläkettä tulevaisuudessa vain 10 vuotta ja sitten joutuvat pärjäämään omalla eläkkeellä.
Ei 1100 netto eläkkeellä makseta asunnon ja mökin kuluja, lääkkeitä ja ruokaa, että kiitos nyky Hallitukselle.
PKL pelkästään omalla eläkkeellä pitää pärjätä, kun toiset loisii täysin ansaitsemattomalla leskeneläkkeellä. Samat on monesti saaneet lapsilisät ja lähes ilmaiset päivähoitomaksut, näitä kaikkia naimattomat joutuvat maksamaan. Epäoikeudenmukaista. Kaikki laskutkin yhden hengen taloudessa pitää maksaa koko ikänsä yksin. Leskeneläkettä saava on aiemmin hyötynyt siitäkin, että on voitu jakaa asumiskustannukset puolison kanssa.
Leskeneläke maksetaan suureltaosin verovaroista, ainoastaan pieni osa tulee kuolleen työssäoloaikana maksamista eläkemaksuista. Väärin, että sinkku joutuu maksamaan veroja tulonsiirtona perheellisille, joilla muutoinkin on taloudellisesti paremmin.
Korkeat matkakustannukset aiheuttavat sen, että pitää saada kokosikainen hyväpalkkainen työ, jotta voi ottaa työn kauempaa. Osa-aikaista ja pienipalkkaista työtä ei kannata tehdä, jos työmatka on pitkä, ja määräaikaisen työn vuoksi ei kannata muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten pääset mökille, jos ei ole omaa autoa, ei sinne linja-autoja kulje.
Mahdollisuus mökkiin on siis vain lääkäreillä, asianajajilla ja muilla hyvä tuloisilla.
Nuoret ei uskalla ostaa enää mökkejä. Työpaikatkin on epävarmoja ja toimeentulotukea ei irtisanomistilanteessa saa, jos on mökki.
Todella harvalla ihmisellä on varaa ostaa kesämökkiä, vain hyvätuloiset ihmiset kykenevät ostamaan kesämökin.
Miten 2500e/kk nettopalkalla pystyy ostamaan mökin kun asumiskulut,laskut ja autoilunkulut vievät palkasta jo reilusti yli 1000e? Ja huom 2500e/kk nettopalkka on jo todella hyvä, bruttona se tarkoittaa 4000e palkkaa.
Jäähän tuossa esimerkissä 1500e/kk. Siitä 500 ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin, jää vielä 1000 e/kk. eli 12000 e/vuosi. Sillä saa jo jotain.
Tiesitkö että kuluja on muitakin, asuntoa pitää korjata,autoa pitää korjata, autosta tulee käyttömaksut, vakuutusmaksut,ihminen käy usein myös parturissa,huonekaluja pitää uusia,kodinkoneita menee rikki.. jne
Kesämökissä on myös sitten kuluja jos sellaiseen jollakin on varaa kuten kiinteistövero,nuohousmaksut,kesämökkiä pitää myös huoltaa,tiemaksut,vene pitää olla jos se on saaressa, matkat mökille myös maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli 2 tekee osa-aikatyön vastaanottamisen kannattamattomaksi joten kiitos Demarit!
Voisko joku kertoa mulle, minkä takia osa-aikatyön vastaanottaminen on kannattamatonta/mahdotonta? Kun tätä samaa lausetta kuulee jatkuvasti joka tuutista. Itse olen nyt kaksi vuotta ollut työttömänä ja samalla mulla on ollut ns. nollasopimus. Eli töitä on kuukaudesta riippuen 0-120 tuntia. Eikä mulla ole koskaan ollut mitään ongelmaa asian kanssa? Uuden aktiivimallin mukaisesti haen yhtä työpaikkaa kerran kolmessa kuukaudessa, koska mulla on osa-aikatöitä. Liittoon ilmoitan joka kuukausi minkä verran olen ollut töissä ja saan sitten sen mukaisesti työttämyysetuutta. 300e saa tienata ilman, että vaikuttaa mihinkään, ja siitä ylimenevästä osasta vähennetään sitten työttömyystukea. En ole kokenut vaikeaksi enkä mahdottomaksi. Olenko jotenkin tyhmä, kun en tajua tämän vaikeutta ja hankaluutta?
Taidat olla.parisuhteessa tai varoissasi.
En ole kumpaakaan.
Täytyy kai sitten todeta, että yksinkertaisena ihmisenä elämä on helppoa. Mulla ei ole ollut mitään ongelmia nollasopparin ja työkkärin ja työkkärin rahojen kanssa missään kohtaa. Aina on ollut varaa maksaa asuminen ja eläminen ja laskut. Toki mulla on pyrkimyksenä pitää aina ihan minimissään muutaman satasen puskuria tilillä, niin että jos työttömyyspäiväraha ei tulekaan justiinsa samalla kellon lyömällä joka kk, niin en ole pulassa. Leveästi en elä, mutta mulla on katto pään päällä ja ruokaa jääkaapissa ja laskut hoidettuna. Joka kuukausi.
Ohis.
Näissä keskusteluissa unohdetaan usein ja useimmiten se, että lähtökohdat elämälle työttömänä eivät aina ole samat. Jos työttömyyteen ja tukien varassa elämiseen on liu'uttu hyvässä järjestyksessä - kuten sinä näemmä - voi hyvinkin pärjätä kuvailemallasi harmonisella tavalla ja ylvästellä sillä, että aina on katto jne jne.
Jos työttömyyttä kuitenkin edeltää jokin katastrofi, lähtökohta on aivan toinen. Minun katastrofini oli yrittäjyys, vaikka yritykseni olikin aina ollut velaton. Muita katastrofeja ovat esimeriksi sairastuminen, tulipalo, avioero, rikoksen uhriksi joutuminen ja lukemattomat vastaavien tapahtumien yhdistelmät, joissa disneysatumainen reippaus ei enää tuo tulosta. Ei pidä yleistää muihin sitä, että itse sattuukin olemaan niitä onnekkaampia.
Voi kuule, mun koko aiempi elämä on ollut yhtä katastrofia. On ollut avioero, lasten isän kuolema, pienten lasten yksinhuoltajuus, oma vakava sairastuminen, rikoksen uhriksi joutuminen ja siihen liittyen luottotietojen menetys yms. Ei ole mun elämä todellakaan ollut mitään disneyn prinsessasatua, kaukana siitä. Mutta ehkä juuri siksi, kun olen koko elämäni joutunut selviytymään kriisistä toiseen, olen ottanut niitä pieniäkin työpätkiä ja nollasoppareita vastaan, koska on ollut PAKKO. On ollut pakko koettaa päästä eteenpäin elämässä, pakko koettaa löytää se työ josta saa rahaa, ei ole vain voinut olla ja jäädä paikalleen jumittamaan omiiin kriiseihinsä.
Älä sinä tule mulle selittämään, että olisin jotenkin kultalusikka suussa syntynyt ja onnekas! Olen nyt yli 40, mulla ei ole mitään omaisuutta, mutta ei ole kyllä velkaakaan (enää) sentin senttiä. Helpolla en todellakaan ole päässyt.
Sain muuten vihdoin ja viimein kokoaikatyötä! Niin ihana onnenpotku, että vaikea uskoa vieläkään todeksi. Palkka ei ole suuren suuri, mutta pääasia on työpaikka ja ns. jalka oven välissä, jotta ajan kanssa sitten pääsee etenemään urallaan ja ehkä palkkakin sitten kasvaa.
Olen kyllä vahvasti edelleen sitä mieltä, että mun eduksi on olleet nuo kaikki nollasopparitunnitkin, joita olen tämän parin vuoden työttömyyden aikana tehnyt. Olen sentään edes yrittänyt tehdä jotain, enkä vain oleillut kotona ja viettänyt joutilasta elämää työttömyysjaksoni aikana.
Vierailija kirjoitti:
Lähikauppa lounasaikaan pullistelee viereisen raksatyömaan duunareita. Siellä ei Suomen sanaa kuule. Maksaakohan ne edes verot Suomeen?
Voin kertoa ei ne maksa Suomeen veroja ja tienaavat 15 euroa tunti verottomana, saman alan suomalainen saa 20 euroa tunti josta maksaa verot ja käteen jää vähemmän kuin 15 euroa tunti. + Muut työnantajan maksamat kulut, kysymys onkin kumman itse palkaisit töihin, sen jolle maksat 15euroa tunti käteen vai sen jolle joudut maksamaan kaikkine kuluineen 35euroa tunti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PKL pelkästään omalla eläkkeellä pitää pärjätä, kun toiset loisii täysin ansaitsemattomalla leskeneläkkeellä. Samat on monesti saaneet lapsilisät ja lähes ilmaiset päivähoitomaksut, näitä kaikkia naimattomat joutuvat maksamaan. Epäoikeudenmukaista. Kaikki laskutkin yhden hengen taloudessa pitää maksaa koko ikänsä yksin. Leskeneläkettä saava on aiemmin hyötynyt siitäkin, että on voitu jakaa asumiskustannukset puolison kanssa.
Leskeneläke maksetaan suureltaosin verovaroista, ainoastaan pieni osa tulee kuolleen työssäoloaikana maksamista eläkemaksuista. Väärin, että sinkku joutuu maksamaan veroja tulonsiirtona perheellisille, joilla muutoinkin on taloudellisesti paremmin.
Leskeneläkettä saa myös vanhuuseläkkeellä olevat esim. yli 70-vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläkettä saa myös vanhuuseläkkeellä olevat esim. yli 70-vuotiaat.
Ja leskeneläkettä saa, vaikka meni uudelleen naimisiin, kun on vain yli 50 - vuotta esim. 70-vuotias voi saada oman eläkkeen, leskeneläkkeen ja olla uudelleen naimisissa.
Ei ole pakko lähteä töihin jos ei löydy oman alan töitä. Jos taas on ollut semmoisella alalla josta työt ovat nykyään vähentyneet ei ole edes mitä hakea. Sitä paitsi putkessa saa melkein saman kuin jos olisi töissä koska matkakuluihinkin menee jonkin verran kuukaudessa.
Ei kannata olla leskeneläkkeestä kateellinen kun ottaa huomioon, mitä on joutunut läpikäymään että on joutunut sellaiseen tilanteeseen.
vastailija kirjoitti:
Ei ole pakko lähteä töihin jos ei löydy oman alan töitä. Jos taas on ollut semmoisella alalla josta työt ovat nykyään vähentyneet ei ole edes mitä hakea. Sitä paitsi putkessa saa melkein saman kuin jos olisi töissä koska matkakuluihinkin menee jonkin verran kuukaudessa.
Nuoremmilta poistettiin eläkeputki ja 1975 syntyneet ja nuoremmat saavat leskeneläkettä vain 10 vuotta.
Mutta 1974 syntynyt voi saada leskeneläkettä vaikka 30 vuotta, kun jää eläkkeelle yli 60-vuotiaana, jos elää 90 - vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
vastailija kirjoitti:
Nuoremmilta poistettiin eläkeputki ja 1975 syntyneet ja nuoremmat saavat leskeneläkettä vain 10 vuotta.
Mutta 1974 syntynyt voi saada leskeneläkettä vaikka 30 vuotta, kun jää eläkkeelle yli 60-vuotiaana, jos elää 90 - vuotiaaksi.
Nyky Hallitus muutti leskeneläkettä, nyt nuoret avoliitossa olevat voivat saada leskeneläkettä ja naimisissa olevilta vietiin tuo leskeneläke.
Sisaret on eri arvoisessa asemassa. 1974 syntynyt voi saada leskeneläkettä 30 vuotta ja 1976 syntynyt vain 10 vuotta..
Vierailija kirjoitti:
Sisaret on eri arvoisessa asemassa. 1974 syntynyt voi saada leskeneläkettä 30 vuotta ja 1976 syntynyt vain 10 vuotta..
Vanhempi sisarus voi pitää eläkkeellä mökkiä, nuorempi ei.
Vierailija kirjoitti:
1975 syntynyt vasta onkin huono tuurinen. Voi olla 1 päivästä leskeneläke kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1975 syntynyt vasta onkin huono tuurinen. Voi olla 1 päivästä leskeneläke kiinni.
Jos on syntynyt joulukuun viimeisenä päivänä 1974 saa koko loppuelämän leskeneläkettä, jos taas on syntynyt 1.1 1975 saa leskeneläkettä vain 10 vuotta.
Otin 60 vuotiaana lopputilin ja sitten kortistoon. Karenssi 3 kk + 1 vk. Nyt saan 450 €/viikko työttömyyspäivärahaa bruttona. Hieman omaa omaeläkettä ja tulot ovat samana kuin töissä käydessä. TE-toimisto ahdistelee hakemaan 4 työpaikkaa kuukaudessa. Valtiolle työhakemuksen täyttäminen alle 5 minuuttia/ hakemus. Huonosti täytetyn hakemuksen perusteella kukaan ei tule pyytämään haastatteluun, mutta KIKY 2:n ehto täyttyy. Elämä työttömänä on oikein mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla sisarus kateutta.
Koita nyt itse tajuta, että työntekijästä on myös oltava yritykselle enemmän hyötyä kuin haittaa. Ihan jokaista hakijaa ei vain voi palkata. Joka vuosi kriteereitä on laskettava alemmas, koska tuntuu että työntekijän pitäisi olla oikeutettu palkkaansa ihan vain ilmestymällä työpaikalle ja hengailemalla siellä, tehden vain mukavaa pikku puuhastelua. Ja tietenkin vain arkisin klo 8-16, ja jos sää on suotuisa. Hyvillä tekijöillä palkka nousee pian aloittamisen jälkeen , koska he myös tuottavat yritykselle hyvää tulosta, jolloin palkkojen nosto on mahdollista. Kyseessä matkailualan yritys.
Monille työntekijöille on mahdollista tarjota ympärivuotista työtä, jos he ovat osoittaneet taitonsa. Moni myös palaa vuosi toisensa jälkeen mielellään takaisin kausityöhön. Osa ei jaksa viikkoakaan, varsinkin nuoret, koska kaikki aina vaan ahdistaaaaaa ja on liian rankkaa...