Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä

Vierailija
09.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12649914

Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.

Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!

Kommentit (2101)

Vierailija
441/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoima pulaa ei todellakaan ole. Olen hakenut yli 500 eri työpaikkaa, enkä ole tullut valituksi. Työvoimapula on täyttä huttua.

Suomessa on jo pitkään ollut huutava HALPAtyövoiman pula. 

Vuonna 2019 oli eräänä hetkenä auki 50000 työpaikkaa joista kaksi kolmasosaa oli "vaikeasti täytettäviä".

https://yle.fi/uutiset/3-11070020

Vaikeasti täytettävässä työpaikassa yleensä ongelmana on se, että työstä saa sen vaativuuteen, raskauteen ja työmatkoihin tai asumiskuluihin nähden surkeaa palkkaa.

Piti kolmannelle sivulle asti lukea, ennen kuin tuli vastaan ensimmäinen kommentoija, joka ymmärtää ongelman ytimen! Ongelma ei ole liian suuret tuet, vaan todellakin palvelualojen surkean pienet palkat!!! Ja nyt puhutaan ihan aidosti oikeasti pienistä palkoista. Jokainen voi ihan itse käydä katsomassa esim. kaupan alan tessin.

Miinukselle ei tarvitse jäädä mutta millä perusteella velvoitetaan muut, työssäkäyvät elättämään vapaaehtoistyöttömät?  Sossu paikkaa ansion vajaukset.  Elintason oikeudenmukaisuus on isompi remontti, eikä elintason nosto ole nyt kulutuskriisissä ensimmäinen asia. 

Ohis. Milläs erotat vapaaehtoisesti työttömät vasten tahtoaan työttömänä olevista? 

Esim. lääkärintodistuksella ja dokumenteilla haetuista työpaikoista tai niistä kieltäytymisistä.

Nuohan on vaitiolovelvollista tietoa. Ja Suomessa on myös porukkaa työkyvyttömyyseläkkeellä esim. masennuksesta ja terveystiedot on salaisia.

Kaikki kotona olevat nuoremmat ihmiset ei ole työttömiä.

Töihin ne silti kuuluu

Minun tätini jäi 44 - vuotiaana eläkkeelle ja kuoli 85-vuotiaana, hoiti lapsenlapsia ja oli vielä 80 - vuotiaana kova leipomaan ja ompelemaan. Nykyään ei samasta syystä pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.

Itse teen täyttä työpäivää. Leivon, ompelen ja hoidan lapsenlapsia viikonloppuisin. Ei talous kasva kotona makaamalla

Vierailija
442/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo - 90-luvulla.

Niin, mitäs asfalttimiehet on talvisin tehneet?

Vetäneet pakkasilla asfalttiako? 😂

Aika moni on ollut talvet ansiosidonnaisella Thaimaassa jo 20 vuotta. Nyt tänä talvena pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa, mihin on realistiset mahdollisuudet päästä esim. siivooja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät elää ikänsä yhteiskunnan tuilla ja kun pääsevät eläkkeelle niin edelleen heidät tulonsa tulee vain yhteiskunnan rahoista. Työeläkkeet maksetaan työeläkeyhtiöiden varoista.

Mitä työtä näin tyhmä tekee? Oikeastiko joku idioottti luulee, että työttömät on ikänsä työttömiä kaikk ja työtön ei oke ikinä ollut töissä? Ei lue edes uutisia?

Vierailija
444/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni on ollut talvet ansiosidonnaisella Thaimaassa jo 20 vuotta. Nyt tänä talvena pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa, mihin on realistiset mahdollisuudet päästä esim. siivooja.

Ja pitää käydä työhaastatteluissa, osa on paikan päällä, ei teamsilla.

Vierailija
445/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pitää käydä työhaastatteluissa, osa on paikan päällä, ei teamsilla.

Voi hönö, jos neljä paikkaa kuussa pitää hakea ja joku haluaa haastatteluun paikan päälle, etsitään se viides sille kuulle, jolle kelpaa teams. Ihan kaikkea ei viitsisi kädestä pitäen opettaa.

Vierailija
446/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä työhakemusta kuussa on ihan naurettavan vähän. Itse saatoin opiskelijana tehdä noin monta hakemusta yhden illan aikana.

Vierailija
447/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljä työhakemusta kuussa on ihan naurettavan vähän. Itse saatoin opiskelijana tehdä noin monta hakemusta yhden illan aikana.

4 on liian paljon kun avoimia paikkoja on 16 ja kaikkiin tarvitaan erityisosaamista.

Vierailija
448/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valetta on työpula. Ainoastaan o pula ilmaisista työntekijöistä. Minä en lle 12 euron tuntipalkan tee töitä.

Vierailija
449/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona makaavan palkka ei koskaan nouse. Työelämässä palkka yleensä kehittyy.

Vierailija
450/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haitko palomieheksi, poliisiksi, lääkäriksi, linja-auton kuljettajaksi, ajamaan yhdistelmää, puheterapeutiksi, sähkömieheksi, putkimieheksi, parturiksi. Työkkäri ei hyväksy noita 4 työhakemukseen, jos ei ole noihin koulutusta. Pitää hakea 4 työpaikkaa mihin on realistiset mahdollisuudet päästä.

Vierailija
451/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raksatyöntekijöistä pulaa kuulemma ollut jo vuosia. Olen ammatiltani rakennusmestari, kirvesmies. No en ole töihin päässyt vuosiin. Tekisin lähes mitä tahansa raksatöitä. Ei vaan kukaan pyydä edes haastateluun vaikka turussakin hain viikon aikana 25 paikkaan.

Vierailija
452/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 on liian paljon kun avoimia paikkoja on 16 ja kaikkiin tarvitaan erityisosaamista.

Jos omalla paikkakunnalla on vai. 16 työtä jota hakea, kannattaa alkaa järjestelemään muuttoa. Noilla paikkakunnilla saa olla loppu elämänsä työttömänä.

Vierailija
453/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haitko palomieheksi, poliisiksi, lääkäriksi, linja-auton kuljettajaksi, ajamaan yhdistelmää, puheterapeutiksi, sähkömieheksi, putkimieheksi, parturiksi. Työkkäri ei hyväksy noita 4 työhakemukseen, jos ei ole noihin koulutusta. Pitää hakea 4 työpaikkaa mihin on realistiset mahdollisuudet päästä.

Asfalttimiehet ei voi hakea noihin, mutta he voivat hakea siivoojaksi tai myyjäksi.

Vierailija
454/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkertaan muutti taas ulkomaalaisia työntekijöitä, varmaan kahden euron miehiä. Venäjää puhuvat tai jotain venäjän sukukieltä.

Vierailija
455/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÖITÄ EI OLE TARJOLLA SUOMALAISILLE KOSKA HALUTAAN ULKOMAILTA HALPAA TYÖVOIMAA.

Vierailija
456/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asfalttimiehet ei voi hakea noihin, mutta he voivat hakea siivoojaksi tai myyjäksi.

Heidän täytyy hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa ja jos valitaan ja kieltäytyy niin ei saa enää ansiosidonnaista.

Vierailija
457/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mielenkiintoista että kun on kokemusta muttei koulutusta myyjän työstä, eivät ota vaikka haluan osa-aika työn, en kokopäivä työtä.

Vierailija
458/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kenelläkään ole 4 eri alan koulutusta. Ei tässä maassa enää ole hanttihommia.

Vierailija
459/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön mies 47 kirjoitti:

Raksatyöntekijöistä pulaa kuulemma ollut jo vuosia. Olen ammatiltani rakennusmestari, kirvesmies. No en ole töihin päässyt vuosiin. Tekisin lähes mitä tahansa raksatöitä. Ei vaan kukaan pyydä edes haastateluun vaikka turussakin hain viikon aikana 25 paikkaan.

Esim. Baronan kautta pääsee. Kun tekee työnsä kunnolla niin kohtuu varmuudella pääsee siitä eteen päin ja palkataan suoraan yritykseen. Ellet sitten ole ihan täysi juoppo ja se näkyy naamasta. Turussa kuitenkin jo pelkästään telakalla jatkuva haku.

Vierailija
460/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omalla paikkakunnalla on vai. 16 työtä jota hakea, kannattaa alkaa järjestelemään muuttoa. Noilla paikkakunnilla saa olla loppu elämänsä työttömänä.

Ei kaikki työttömät ole vuokralla asuvia lapsettomia sinkkuja jotka voi muuttaa noin vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme