Eihän meillä olisi mitään taloudellisia ongelmia, jos ihmiset olisivat vain valmiita tinkimään elintasostaan edes sen verran, että palattaisiin jonnekin 80-luvulle?
Enkä mä itse ainakaan kokenut mitään todellista puutetta 80-luvulla.
Nykyään pidetään ihan itsestäänselvyytenä jotain jatkuvia ulkomaanmatkoja ja kaiken maailman kodinkoneita ja elektroniikkaa vaikka kuinka paljon. Vaatteita ostetaan jatkuvasti uusia. Asunnoille asetetaan tosi korkeat vaatimukset. Opiskelijoillakin pitää olla nykyisin hienot yksiöt.
Miksei tästä kaikesta elintasosta voi tinkiä?
Elämän laatu ei sinänsä heikkenisi mitenkään, vaikka tietyistä asioista tinkisikin.
Kommentit (17)
Joo, 80-luvun lopulla oltiin itse asiassarikkaampia kuin nyt kun elämme kommunismissa. Kaikillamenee yhtä huonosti...
80-luvulla oli matkailu suosittua ja perheissä kokeiltiin uusia laitteita, silloin ihmiset tekivät ostoksia.
Meillä on ihan sama elintaso kuin kasarilla.
Minä muistan 80-luvun juppiajan toisin.
Itse olin pieni lapsi, meitä oli vanhemmat ja kaksi lasta. Asuimme rivarikaksiossa ja autona oli pieni kaksiovinen. Olimme paljon ulkona, varmasti osin ahtauden takia. Ysärin alussa muutimme noin sadan neliön omakotitaloon. Vaatteet olivat usein äidin tekemiä ja niitä oli vähän. Leluja oli vähän. Herkkuja sai harvakseltaan ja silloinkin jaettiin siskon kanssa. Satunnaiset matkat olivat joko risteily tai yö kylpylässä. Elämä oli ihan hyvää. Paljon terveellisempää ja ympäristöystävällisempää kuin nyt. Sossun tuilla elävät saivat kuulemma ruokakuponkeja. Nykyäänhän kaikki täällä pitävät keskiluokkista elämäntyyliä jonain ihmisoikeutena. Sitä on velalla kaikille annettu.
Olin lapsi 80-luvulla, meillä oli omakotitalo, ja sen verran ulkomailla, että Ruotsissa ja Norjassa.
Minä en vaan ole päässyt tällaista elintasoa lähellekään aikuisiälläni, joten mulle kyllä passaisi hyvin paluu 80-luvulle, se parantaisi elintasoani huikeasti!!!
Muuta ei tarvittaisi kuin että pannaan intternetti kiinni kevääseen asti, niin sähkönkulutus tippuu roimasti. Ja kansanterveys paranee, kun ihmiset alkaa taas liikkua. Niin, ja väkilukukin kasvaisi!
Minulla ei ole ollut koko aikuisella elämällä koskaan niin hyvä elintaso kuin lapsena kasarilla!!!
Vierailija kirjoitti:
Muuta ei tarvittaisi kuin että pannaan intternetti kiinni kevääseen asti, niin sähkönkulutus tippuu roimasti. Ja kansanterveys paranee, kun ihmiset alkaa taas liikkua. Niin, ja väkilukukin kasvaisi!
Ei nettiä voi Suomesta käsin sulkea, koska Reynholm Industries on brittiläinen firma. Toki pyynnön voisi lähettää.
80-luvulla ainoastaan elektroniikka oli kallista, mutta eihän muuten ollut elintason kanssa ongelmaa. Silloin tavallinen duunariperhe saattoi ostaa Helsingistä perheasunnon.
Sopii, meillä reissattiin 80-luvulla viisi kertaa vuodessa ulkomaille lentäen.
Kasarilla oli vaka mitä. Koulukirjoja ei tarvinnut kierrättää, kun ne sai omaksi. Lääkäriin pääsi heti. Kouluja ja terveysasemia oli joka kylässä. Oli töitä.
Elektroniikka oli kallista. Säästettiin videoihin ja väri tv:seen monta kuukautta.
Kunhan työmäärä henkilöä kohti työpaikalla palaa samaan. Kasarilla oli työmaalla tekijä joka hommaan. Ei tarvinnut yhden säntäillä kymmenen ihmisen työtä.
Ammattiliitot oli voimissaan ja työnantajien perseily harvinaisempaa.
Elintasoa voisin hyvin laskea. Sekä tuottavuutta että kulutusta. Oltaisiin onnellisempia kaikki.
Kaikki yli toimeentulotukirahan jälkeen on törsäystä.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla ainoastaan elektroniikka oli kallista, mutta eihän muuten ollut elintason kanssa ongelmaa. Silloin tavallinen duunariperhe saattoi ostaa Helsingistä perheasunnon.
Ruoka oli reilusti kalliimpaa suhteessa palkkaan. Myös vaatteet olivat kalliimpia.
80-luvun alku oli vaatimatonta, loppu vuosikymmen juppiaikaa. Jälkipuoliskolla hankittiin elektroniikkaa, lomailtiin ulkomailla, rakennettiin suurempia asuntoja kuin nyt, muoti oli näyttävää, (laina)rahaa kehiteltiin...