Miehen mielestä lapsella pitää olla harrastuksia, mutta niihin vieminen on yhtä tuskaa
Meillä on kolme lasta, ja kaikilla yksi harrastus. Mies olisi halunnut, että jokaisella lapsella on harrastus, joka on niin lähelä kotia että voivat mennä sinne itse. Tämä on aika mahdottomuus, vaikka isohkossa kaupungissa asutaan ja mahdollisuuksia harrastaa on lukuisia.
Tai sitten harrastuksen pitäisi olla sellainen, että se on "hyvään aikaan". Mutta mikään kellonaika tai viikonpäivä ei ole hyvä hänelle. Itse teen vuorotöitä, ja joka kerta kun on harrastuspäivä ja minä en pääse viemään, mies on kiukkuinen ja turhautunut.
Ärsyttää. Mitä hän oikein kuvitteli? Ja kyllä, olen yrittänyt puhua asiasta hänen kanssaan. Viimeksi äsken. Siitä tulee pelkkää riitaa, koska mies viimeiseen asti väittää että ei häntä haittaa, mutta lähteminen on aina tiuskimista ja sättimistä.
Kommentit (7)
Entäs ne lapset? Onko heiltä kysytty, haluavatko ylipäänsä edes harrastaa? Vai onko se vain teidän vanhempien kesken sovittava asia?
No sanot suoraan että jos lasten (ryhmä?)harrastukset ovat miehelle pakollisia, niin kuskaukset ovat AINA hänen harteillaan. Jos ei tykkää kuskata niin sitten opetatte lapset käyttämään julkista liikennettä. Se onnistuu jo kakkosluokkalaiselta ainakin.
Kysy mieheltä mikä lähtemisessä on kurjaa. Todennäköisesti ei osaa sanoa mutta jos saatte sen selville niin sille voi ehkä tehdä jotain.
Jos valittaa että kaikki tavarat on kuitenkin hukassa niin laittakaa harrastereppu valmiiksi jo edellisenä päivänä. Jos tympeää vahtia kelloa milloin pitää lähteä niin puhelimeen muistutus. Onko lapset kuinka omatoimisia? Jos lapset on riittävän vanhoja niin heidät voisi opettaa itse huolehtimaan sopivat vaatteet, juomapullon ym valmiiksi. Eli lähtö olisi mahdollisimman helppoa.
Jos mikään muu ei auta niin mitä jos ottaisitte nauhalle millaista tiuskimista ja sättimistä miehen lähtö on. Ja sitten rauhallisena hetkenä koettaisit puhua siitä miten harrastukset muuttuvat kurjaksi jos lapsi kokee että kuljettaminen on kurjaa ja lapsi ei ole sen arvoinen jne. Jos mies kieltää osuutensa niin sitten soittaisi nauhan kommentilla tällaiselta se muille kuulostaa.
Onpa kivaa lapsille, kun saavat kuunnella vanhempiensa riitelyä oman harrastuksensa vuoksi. Varmaan tosi kannustavaa.
Tykkäävätkö lapset mennä omiin harrastuksiinsa?
Vai lähtevätkö puolipakolla? Jos näin on, ymmärrän lähtöjen vaikeudet, on turhauttavaa patistella lähtemään.
Jos isäni olisi roiskinut ja sättinyt harrastuskuskauksista niin minä olisin pahastunut asiasta tosi paljon ja todennäköisesti lopettanut harrastuksen vaikka se olisi ollut minulle tärkeä. Isälle olisin ollut asiasta katkera.
Eli kerro sille miehellesi että maailma ei kierrä hänen napaansa. Jos ei kykene kohtelemaan lapsiaan asiallisesti ja kuskaamaan ilman aikuisen miehen itkua niin pitää kyetä sanomaan se. Palkataan vaikka naapurin nuori kuskaamaan silloin kun ap ei pysty.
Onko lähellä uimahallia? Kaikki lapset uimaseuraan?