Alkoholistin elinikä
Kauanko alkkikset elää? Ihan uskomatonta että hampaat mätänee suuhun, tupakan takia kamala yskä ja ikää yli 60 vuotta. Miten kauan elimistö voi kestää tämmöstä? Maha kyllä alkanu pikkuhiljaa kasvamaan. Syö epäterveellisesti
Kommentit (23)
Tätini oli alkoholisti ja kuoli maksakirroosiin ja keuhkoveritulppaan 42-vuotiaana. Olen samanikäinen ja myös alkoholisti, tosin raitis jo vuoden verran. Minkäänlaista fyysistä vaivaa ei ehtinyt tulla ennen lopettamista mutta oli henkisesti raskasta haluta lopettaa juominen ilman että kykenin siihen. Rakkaan tätini kohtalo oli minulle yksi suurimmista motivaation lähteistä raitistua.
Täti oli masentunut, asui sinkkuna lapsuudenkodissaan, eli pullalla ja leivällä, käytti aikansa sängyssä makaamiseen ja tupakointiin. Minun alkoholismini oli "parempaa laatua" eli olen siitä ja masennuksesta huolimatta kyennyt käymään töissä, pitämään huolta parisuhteesta, mielenterveydestäni, terveellisestä syömisestä ja liikuntaharrastuksesta, vaikka selvää päivää ei ole pahemmin näkynyt.
Sitä olen ihmetellyt, miten kaksi niin geneettisesti ja mielenlaadultaan samankaltaista ihmistä saavat alkoholin käytöllä niin erilaisen lopputuloksen. Ympäristötekijöillä ja elämänhalulla on ehkä jokin vaikutus alkoholin terveyshaittojen määrään.
Kannattaa syödä puolukoita, mustikkaa, karpaloita, parsakaalia sekä valkosipulia että oreganoa. Ja rasvatonta maitoa juoda jos on alkoholi ongelma. Ite pääsin eroon alkoholi ongelmasta kun ostin lämpöpeiton sekä shiatsu lämpö jalkapohja hierojan. Lämmöstä saa "euforiaa". Kokeilaa vaikka pitää TV:tä katsellassa käsiä reisien päällä niin alkaa jossain vaiheessa tuntia kivalta. Lämpö saa aikaiseksi euforiaa kun lämpö sopiva :) myös resident evil 6 ja miehen puolikkaat on vienyt ajatukset muualle alkoholista
Aika paljonhan niitä menee onnettomuuksissa, esim. kaatumisissa vanhemmiten kuten tasapaino heikkenee muutenkin ja myös luut haurastuu joten sitten kun kaatuu todennäköisesti käy huonommin. Eräs alkoholisoitunut sukulaiseni kuoli aika pian eläkkeelle jäätyään näin, kaatui vaan juovuksissa oman kotitalonsa rapuissa, löi päänsä ja kuoli heti.
Ja aina on tosiaan niitä pitkäikäisiä, Isoisäni oli ryypännyt sota-ajoista asti rankasti mutta niin se eli 88-vuotiaaksi ja oli loppuun asti varsin hyväkuntoinen ikäisekseen. Pappatunturi-mopolla se paineli kylille vielä juuri ennen kuolemaansakin ja oli älylllisestikin ihan skarppi silloin kun ei ollut liian juovuksissa. Kuoli sitten aivoverenvuotoon nukkuessaan.