Varis on älykkyydeltään 7-vuotiaan lapsen tasolla
Kommentit (74)
Annoin oravalle pähkinöitä jonka se piilotti maahan, varis seurasi tilannetta oksalla ja meni kaivamaan esiin piilotetut pähkinät.
Varis ymmärtää myös sen että jos se on tien mutkassa pientareella ja auto tulee kohti niin sen ei tarvi lähteä pakoon kun se tietää että auto ajaa tietä pitkin eikä aja ojaan.
Oon kesyttänyt variksia ruualla niin ne tunnistaa minut tuolla ulkona muista ihmisistä ja tulevat aina viereen. Hyvä kasvomuisti niillä.
Ehkä äänensä ja karun ulkomuotonsa takia varis ei yleensä ole ihmisten suosikkilintu. Mutta varikseen kannattaa tutustua: se on oppivainen, utelias, kujeileva, sosiaalinen ja älykäs lintu.
Variksilla on kokoonsa nähden isot aivot ja niissä on samalla tavalla eri tehtäviin erikoistuneita alueita kuin ihmisillä.
Varislinnut ovat tutkimusten mukaan lintumaailman älykkäimpiä jäseniä. Tutkimuksissa on osoitettu, että varis voi olla yhtä fiksu kuin 7-vuotias lapsi.
Näin kerran varislauman joka kiusasi rottaa.
Varis osaa lentää, 7-vuotias lapsi ei osaa. Varis on siis älykkäämpi.
Vierailija kirjoitti:
Näin kerran varislauman joka kiusasi rottaa.
Täällä häätivät aamulla haukkaa.
Olen nähnyt monesti variksen, joka ylittää tien suojatietä pitkin kävellen.
Jaa, no täällä ei 7-vuotias osaa edes pukea, joten liekö variskaan lopulta kovin fiksu.
Täällä näkee jodkus ammuttuja variksia. Ampuja on [iästään huolimatta] taatusti tyhmempi ja sosiaalisesti vähemmän suosittu, kuin murrhhan kohde.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt monesti variksen, joka ylittää tien suojatietä pitkin kävellen.
:D
Vierailija kirjoitti:
Täällä näkee jodkus ammuttuja variksia. Ampuja on [iästään huolimatta] taatusti tyhmempi ja sosiaalisesti vähemmän suosittu, kuin murrhhan kohde.
Varikset katoavat heti jos metsästäjä liikkuu aseen kanssa. Jos laittaa kepin selkään takin sisälle, varikset katoavat silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Kohta 8:47 esimerkki korpin reaktionopeudesta
Kohta 9:12 esimerkki variksien älykkyydestä
Vierailija kirjoitti:
Eli jos variksen laittaisi kouluun, sekö muka oppisi lukemaan ja kirjoittamaan niin kuin 7-vuotias lapsi oppii? Mitä ihmettä ap selittää?
Varis käyttää yhtenäistä ilmaisua kun ymmärtää kokonaisuuksia, 7-vuotiaalta ihmiseltä ei sellaista haluta vaan katkonaisena tulee hänen lukeminen tehdä. Jotta ei ajattelisi, mitä sanoo.
Osa videoista on varislintu-aiheisia: https://www.vauva.fi/keskustelu/4385845/hauskoja-lintuaiheisia-videoita
Ei muuten tuu toimee korppien kanssa vaikka vois luulla, näen aika useasti kun varislauma kouluttaa yksinäistä korppia
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten tuu toimee korppien kanssa vaikka vois luulla, näen aika useasti kun varislauma kouluttaa yksinäistä korppia
Joo tämä on aika erikoista, koska olen kyllä nähnyt variksia, naakkoja ja harakoita yhdessä sulassa sovussa varsinkin syksyisin ja talvisin mutta ei korpit ei siihen joukkoon pääse mukaan.
Meillä oli lapsuudessa 80-luvulla ensin kesy naakka ja sitten useampiakin kesyjä variksia. Tuo naakka kulki aina mukana maatilan ulkotöissä ja muistan, että perunamaalla se kantoi nokassaan perunoita sankoon. Pyöräillessä se istui olkapäällä. Varikset oppivat lennähtämään käsivarrelle istumaan, kun kädet levitti. Ihan vapaana elivät ja pysyivät pihapiirissä.
Variksilla on jokin sisäinen kello. Vien päivittäin ruokaa niille metsän reunaan aina samaan aikaan. Ikkunasta näkyy tuo paikka. Kun puen takkia sisällä, huomaan, että variksia alkaa jo kerääntyä paikalle.
mun papalla oli tapana kesyttää näitä omalla pihallaan, tulivat kirjaimellisesti olalle istuskelemaan.. Ja ainakun tuli pihalle niin samantien jostain lensi paikalle