Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työsuhteen jatkaminen yrittäjänä?

Vierailija
08.10.2022 |

Tuttavani työnantaja houkuttelee työntekijöitään katkaisemaan työsuhteen ja jatkamaan työntekoa toiminimellä. Win-win, sanoo työnantaja. Itse en ehkä palkallisena suostuisi. Onko muilla kokemuksia?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervemenoa esim. sairauspäivien palkka

Vierailija
2/9 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei voinut edes valita. Porukka pihalle ja alihankintasopimukset tilalle. Yrittäjänä pitää tehdä sen verran enemmän, että saa vakuutusyhtiöltä sairausajan korvaukset. Palkalliset sairauslomat pitäisi joka tapauksessa lopettaa, Kela voisi maksaa 1+10 päivän jälkeen suoraa työntekijälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono diili työntekijän kannalta, kun on sitten huolehdittava itse muun muassa eläkevakuutusmaksut ja lomat. Lisäksi on oltava jonkinlainen kirjanpito ja tehtävä alv-ilmoitukset ja toiminimen veroilmoitus.

Lisäksi käytännössä viranomaiset eivät tykkää sellaisista kuvioista, joissa työntekijä siirtyy yrittäjäksi mutta hänellä on vain yksi asiakas, se entinen työnantaja. Tulkitaan herkästi niin, että hän on kuitenkin edelleen työntekijän asemassa.

Vierailija
4/9 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi, ellei korvaus olisi huomattavasti nykyistä palkkaa suurempi. Jos eläke- ja muut maksut ovat noin 30% palkan päälle, niin pitäisi saada vähintään 50% enemmän kuin tällä hetkellä yrittäjän risikin siirtymisestä omalle kontolle. 

Vierailija
5/9 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono diili työntekijän kannalta, kun on sitten huolehdittava itse muun muassa eläkevakuutusmaksut ja lomat. Lisäksi on oltava jonkinlainen kirjanpito ja tehtävä alv-ilmoitukset ja toiminimen veroilmoitus.

Lisäksi käytännössä viranomaiset eivät tykkää sellaisista kuvioista, joissa työntekijä siirtyy yrittäjäksi mutta hänellä on vain yksi asiakas, se entinen työnantaja. Tulkitaan herkästi niin, että hän on kuitenkin edelleen työntekijän asemassa.

Todellakin huono diili jos hinnoittelee itsensä liian alas. Karkeasti voi arvioida, että itselleen saa palkkaa puolet siitä mitä laskuttaa.

Olen itse päätynyt siirtymään palkkatyöstä alihankkijaksi. Onneksi oli niin hyvät välit työnantajaan että sain sovittua riittävän korkean hinnan. Palkkani on nyt sen verran suurempi että ei haittaa vaikka ei saa sairasajalta eikä lomien ajalta palkkaa.

Moni on kuitenkin päätynyt hinnoittelemaan työnsä aivan liian alas. Siihen ei kannata lähteä.

Vierailija
6/9 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alihankkijan voi helposti vaihtaa toiseen ja kilpailuttaa hintoja. Palkankorotukset voi siis unohtaa.

Vierailija
7/9 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntikorvauksen tulee olla vähintäin 2 kertaa nykyinen tuntipalkkasi ja sen pitää olla alv 0%, että yrittäjäriskiä kannattaa ottaa itselleen. Mutta jatkossa voit sitten tehdä töitä muillekin. Ja muista, laskutus kertyy tuntihinnasta kerrottuna laskutetuilla tunneilla (laskutetut voivat olla myös enemmän kuin tehdyt).

Vierailija
8/9 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riistäjävalta yllyttää toivottomuuteen. Langennut on päätynyt pokaan.  Epätoivossa ryhtyy mihin vaan.

Maamme sukeltaa koko ajan. Sortajat ajavat uutta 1867:a.

Vierailija
9/9 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hos oss är det tvärtom. Människor arbetar hellre som egenföretagare än som anställda. Bolagen är lite ovilliga att anställa egenföretagare då företag inte har samma skyldigheter som fysiska personer.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän