Miten asuntolainan pelkkä korko-osuus voi olla
Esim.700-800€/kk??
Näin kuulin, että eräällä tutulla on, en alkanut sen enempää utelemaan.
Kommentit (33)
https://www.iltalehti.fi/talous/a/745501fb-ca91-47e2-9dc5-2845665f0d8f
"Tavallisen asuntovelallisen täytyy löytää jostain 4 000 euroa vuodessa lisää"
nyt vielä kun tonttien vuokratkin menevät maksuun ja kiinteistö verot nousevat PITÄÄ VIPUVARSI VILLEJENKIN OPETELLA KORKO LASKUA. 4 kirjottaja on ainoa joka osaa korko laskennan. kyllä on ulosotto miehille töitä ja selittämistä kun pöljät ei tajuu että velatkin on maksettava.
Huono ajoitus niille, jotka ovat ostaneet asunnon esim. 2021-2022 ilman korkosuojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lainaa on 100.000e ja korot vie 1,5 prosenttia, tuo hoitokulu on 1500e kuukaudessa. Vuokralla on halvempi asua.
Olet hullu
Faktaahan tuo on. Vuokralla asuminen on halvempaa ja paljon helpompaa.
Höpö, höpö. Jos asuu ahtaasti, asuu halvemmalla, mutta eihän vertailua niin voi tehdä.
Ja toisekseen esim. minä olen 24-vuotiaasta asunut omassa, ensin rivarikaksio, sitten omakotitalo ja eläkepäiviksi uusi rivarikolmio. Olen nyt 67 v, olen ollut velaton jo 25 v. Nyt on 80 m2, vastike 240 €, sis. myös lämmön ja veden.
Jos olisin elänyt vuokralaisena maksaisin nyt noin 900-1200 € vuokraa, omakotitalosta olisin maksanut varmasti noin 2000 € pelkkiä vuokria, koska taloni oli iso, siihen muut kulut päälle.
Minulla on nyt omaisuutta. On tämä kolmio, on talosta ylijääneet rahat sijoitettuna, lisäksi muut sijoitukset, joita olen tehnyt kun olen velaton ja maksanut pelkkää vastiketta, ja talosta aikoinaan pelkkiä kuluja kun maksoin lainan nopsaan pois.
Vuokralla jos olisin asunut, minulla olisi taatusti vähemmän sijoituksia, enkä asunnosta lähtiessäni saisi mukaan kuin huonekalut.
Toki jos kerrostaloläävässäaauminebån on se ainoa ihanne, niin mikäpä siinä.
Minä en kerrostaloon lähde, se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lainaa on 100.000e ja korot vie 1,5 prosenttia, tuo hoitokulu on 1500e kuukaudessa. Vuokralla on halvempi asua.
Olet hullu
On se jännä yhtälö. Vuokralaisen mielestä vuokralla asuminen on omistusasumista halvempaa, mutta kuitenkin se asunnon vuokraaja saa siitä välistä oman katteensa mikä tekee asunnon vuokraamisesta kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lainan koron laskeminen olisi niin yksinkertaista kuin tässä osa kirjoittajista antaa ymmärtää, niin suosittelisin menemään itseensä ennen kuin tuo täällä oikeita vastauksia esiin muita pilkaten. Laina lyhenee joka kuukausi, joten vuoden korkoa ei pysty laskemaan tästä näin vaan yhdeltä istumalta tyylillä 150 000 x 0,035. Suunnilleen summan sillä kyllä voi saada aikaiseksi. Kouluissa ei taideta edes opettaa lainan korkojen laskemista, joten relatkaa vähän.
Iso laina saa olla, että kk-korko on 700-800 €, mutta ei tarvitse mikään miljoonalaina olla vaan ihan noin 300 000 € laina voi tehdä nousseilla koroilla tuollaisen korkomäärän. Olen ymmärtänyt, että monilla perheillä on tänä päivänä tuollaisia lainoja jos asunto kasvukeskuksessa.
Olet periaatteessa oikeassa, ja mietinkin viestiäni kirjoittaessa, pitäisikö minun lisätä siihen teksti "jos lainaa ei lyhennetä, vaan maksetaan pelkät korot". Käytännössä kuitenkin iso laina lyhenee sen verran hitaasti, että lyhennykset eivät laske kuukaudessa maksettavaa korkoerää kovin nopeasti.
Esimerkiksi esimerkkitapauksessani (300 000 euron laina, korko 3 %) menee tosiaan ensimmäisen kuukauden aikana korkoa 750 euroa. Jos lainaa lyhentää vuoden aikana 12 000 euroa (tämä lyhennys siis korkojen maksun lisäksi), menee vuoden päästä korkoa 720 euroa kuukauden aikana. Korko on siis pienentynyt, mutta ei vielä kovin paljon.
4
Tällä kyseisellä miehellä on asuntolainaa n.300-350 000€.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tällä kyseisellä miehellä on asuntolainaa n.300-350 000€.
Ap
Siinä tapauksessa 700-800 euroa kuukaudessa korkoihin on ihan normaali summa nykyisillä korkoprosenteilla.
Euribor on ensi kesänä 4-5%. Inflaatio on pakko saada pysäytettyä, eikä pienet nostot toimi. Vuoden sisään tulee ainakin 21,5%.
Omistusasumisen kustannusten kasvaessa vuokralla asumisen kannattavuus kasvaa.
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/10b8e7d9-14ea-4641-84e1-a3a…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet hullu
Ja sitten löytyy niitä katkeria ja kitkeriä vuokralla asujia, joilla alkaa ikä lähennellä 50 vuotta tai on yli sen. Kaveripiiri asuu omistusasunnoissa maksaen pelkkää yhtiövastiketta ja omaisuus on viimeisen 20 vuoden asuntojen hintojen nousun takia mittava.. Ja vuokralla asuja miettii, että eläkepäivät koittamassa, tulo taso romahtamassa, miten varaa asua vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet hullu
Ja sitten löytyy niitä katkeria ja kitkeriä vuokralla asujia, joilla alkaa ikä lähennellä 50 vuotta tai on yli sen. Kaveripiiri asuu omistusasunnoissa maksaen pelkkää yhtiövastiketta ja omaisuus on viimeisen 20 vuoden asuntojen hintojen nousun takia mittava.. Ja vuokralla asuja miettii, että eläkepäivät koittamassa, tulo taso romahtamassa, miten varaa asua vuokralla.
Emmä nyt tiiä. Näillä koroilla esim oman asunnon osto on seuraavanlainen =1800(oma)-900(vuokra)=900€*12kk=10800€*25v.= 270 000€. Eli 270 000€ saa säästöön pelkästään tuolla erotuksella. Ja toki vuokrakämppiä saa edullisemminkin, ei koko ikää tarvii noin kalliissa asua. Eli on niitä muitakin tapoja kartuttaa varallisuutta kuin oma asunto josta velkaa ihan hitokseen. Se on tyhmää jos ei mitään laita säästöön, on se sit oman asunnon osto tai säästäminen/sijoittaminen. Kunhan jotenkin kartuttaa omaa varallisuutta, se on mielestäni pääasia.
300.000 e lainaa: 300.000 x 0.03 (euribor 2.5 % + marginaali 0.5 %) = 9.000 euroa vuodessa eli 750 kuussa.