Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taidekasvatusta (kuviksen opeksi) opiskelevia tai sinne haluavia?

Vierailija
08.10.2022 |

Minulla aina ollut kuvaamaito 10 (muut aineet mennyt vaihtelevasti) ja lukion jälkeen olin aina aikonut hakea kuvaamataidon opettajaksi. Oma lempiaine ja myös oma lempiopettaja lukiossa on kuvisope, niin tuntuu jotenkin luontevalta alalta.

Mutta on käynyt mietityttämään tuo tekoäly, joka pystyy jo tekemään aivan käsittämättömän hienoja kuvia

https://www.midjourney.com/showcase/

Nuo vaihtuu joka päivä, ei noilla ole mitään loppua. Kaveri kertoi että tekemiseen menee muutama minuutti

Onko kuvisopelle kohta enää mitään käyttöä? Miten oppilaita edes voi motivoida opettelemaan piirtämistä, kun tuollainen ohjelma pystyy tekemään hienompia kuvia kuin useimmat ikinä pystyvät piirtämän, pelkän tekstin syöttämällä?

Miltä alaa opiskelevista tuntunee...

Itse alkanut epäillä, että kannattaako edes hakea alalle

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En opiskele tai ymmärrä kuvataidetta, mutta olen nähnyt noita AI tekemiä kuvia ja onhan ne niin hyviä että ei lahjakkaallakaan harrastajalla ole mitään mahdollisuuksia pystyä samaan

Kyllä kuvataiteen suosio tulee laskemaan. Ehkä jopa lakkautetaan kouluista. Ainahan se oli aine joka ei kiinnostanut kuin pientä osaa oppilaista, muille se on vain kiva rento hyppytunti, jossa vähän piirrellään

Nyt se lahjakas osa, josta myöhemmin voisi tulla arkkitehtejä, automuotoilijoita ym. ei välttämättä enää jaksa harjoitella, kun jo nuorena näkevät että AI:ta ei pysty voittamaan kuitenkaan 

Vie yhteiskuntaa suuntaan, missä matematiikkaa ja luonnontieteitä ylikorostetaan, sillä tiellähän tässä ollaan jo muutenkin... viis kulttuurista, tuntuu olevan nykypäivän motto. Musat otetaan spotifyista ja kuvat tekee AI, ketään ei kiinnosta maksaa artistille mitään

Vierailija
2/5 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaaminen, piirtäminen ja käsillä tekeminen, vaikka askartelu ja käsityöt pitävät kyllä pintansa - terapiana. Kyse on luovuudesta, pitkäjänteisyyden kehittämisestä, motoriikan hiomisesta, sosiaalisuudesta, kun yhdessä väkerretään ja jutellaan tai vaikka rauhoitutaan. Siis mitä nyt milloinkin ajetaan takaa. Tätä ei AI voi korvata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvataiteen tunneilla opetellaan myös kuvanlukutaitoa ja haetaan välineitä siihen, miten luovitaan yhä visuaalisemmaksi muodostuvassa ympäristössä. Tekoäly on vain työkalu. Kannattaa hakea kouluun jos ala kiinnostaa, taidekasvattajan työkenttä on todella laaja.

Vierailija
4/5 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly on vain työkalu.

En nyt tiedä työkalu. Enemmänkin korvaaja ihmistaiteilijoille.

Jos olisi nappi, jota painamalla voisin rakentaa hienon tiilitalon, niin enpä väittäisi että itse "rakensin talon" ja käytin siinä "työkaluja". Työkalu on hieman eri asia. Työkalussa joutuu itse myös kuitenkin käyttämään taitoa ja työskentelmään.

Tuo tekee kaikki työvaiheet, nopeammin ja paremmin kuin useimmat ihmistaiteilijat.  Mitään taitoa tai vaivannäköä ei vaadita, tyyliin 6-vuotias voi luoda upeita kuvia, jos osaa muutaman sanan englantia. (Suomalaiset 6-vuotiaat ei varmaan juuri osaa, mutta jenkkitenavat hyvinkin)

Vierailija
5/5 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kuvataiteissa on tärkeää myös se tekeminen, ei vain lopputulos. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä