Mitäpä tekisitte?
Mulla on 16-vuotias tyttö, kaikin puolin pärjäävä elämässään. Erottiin tytön isän kanssa kun tyttö oli kolmevuotias, mies oli kännissä väkivaltainen minua kohtaan, ei koskaan lasta. On nähnyt siitä asti tyttöä joka toinen viikonloppu, ehdoton ehto oli, ettei yhtään alkoholia viikonloppuisin, kun lapsi on siellä ja isä on ottanutkin tämän asian vakavasti ja on aina hoitanut tytön ja hänen asiansa moitteettomasti. Aluksi soittelin varmistuspuheluita ja kyselin myös tytöltä kuulumisia isän luota, mutta kaikki on ollut ok.
No tämä nyt ei ollut se kysymys, vaan vähän taustaa. Tiedän ja olen kuullut kautta rantain, että edelleen silloin, kun viina maistuu (siis kun tyttö ei ole paikalla) niin isä joutuu ongelmiin, putkaan, tappeluihin, jne. tämä asia tuskin tulee koskaan muuttumaan, eikä äijä tajua myöskään olla viinaan täysin koskematta, vaikka voi olla pitkiäkin aikoja juomatta. Minulla ja isällä on ihan asialliset välit, vaikka en hänen seurastaan millään tavalla nauti, voin olla samassa paikassa silti paikalla, ei ongelmaa.
Tytölle en ole koskaan kertonut näistä tapahtumista, enkä siitä, että isä oli väkivaltainen, kun olimme yhdessä, en ole halunnut pilata sitä, mitä heillä on ollut, eikä ole ollut tarvetta kertoa.
Nyt rupesin miettimään, että tytär on lähes aikuinen ihminen. On tulossa vielä mahdollisesti tyttären häitä ja muitakin tapahtumia, missä mahdollisesti isä saattaa ryypätä ja perseillä toisen juhlat pilalle. Kertoisitteko tytölle, minkä takia isää ei voi kutsua, vai pitäiskö vaan yrittää vannottaa isää olemaan siivosti ilman alkoholia. Selvin päin on ihan asiallinen, kutsuin viime vuonna tyttären rippijuhliinkin ja hyvin meni, mutta ei niissä juhlissa mitään alkoholia tarjoiltu yhtä kuoharilasia enempää.. tiedän, että jos kerron isän käytöksestä, joudun kertomaan myös miksi ajattelen näin ja pelkään sen pilaavan tyttären ja isän suhteen peruuttamattomasti. Vai pitäisikö katsoa itse tilanteen mukaan, että jos juhlissa aletaan korkkaamaan kaljaa, niin sitten on pakko kertoa..mut tosi kivat juhlat sitte! Tiedän, että joku ajattelee, että ei tommonen k-pää ole mitään ansainnutkaan, mutta isänä hän on kyllä ollut huonoimmillaankin keskiverto, siitä ei ole ollut ikinä moitteen sanaa. Toisaalta en kyllä anna isän juhliakaan pilata. Ja ei, ei meillä ole yleensä juhlat mitään ryyppäjäisiä, mutta jos siellä on alkoholia ja joku päättää sitä liikaa ottaa, niin ei sitä harvemmin kukaan ole estämässäkään. Mielellään asiallista pohdintaa, ei kai tähän mitään absoluuttista totuutta ole, eikä tule.