Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ulkopuoliset puuttuvat lapsen synttäreiden viettoon?

Vierailija
08.10.2022 |

Tytär täytti 14 torstaina, mutta koska oli koulu- ja vanhempien työpäivä, synttäreitä juhlitaan tänään lauantaina.

Synttärisankarin toivomuksesta menemme koko perhe (isä, äiti, siskot ja isovanhemmat sekä kummitäti) konserttiin oopperatalolle ja sen jälkeen syömään ravintolaan.

Tytär ei halunnut kaverisynttäreitä, koska halua juhlia läheistensä kanssa ja tehdä asioita joista oikeasti tykkkää.

Nyt jostain syystä tämä on aiheuttanut oikein p*kamyrskyn, kun menin postaamaan asiasta eilen töiden jälkeen. Monet sellaiset, joille asia ei mitenkään kuulu, kommentoivat miten outoa on että tuon ikäinen ei halua bilettää, siis oikeasti BILETTÄÄ!?!?, samanikäisten kanssa. Eikô sillä ole ketään kavereita edes?!? Meitä syytettiin liian ankaraksi kasvattajiksi ja vanhanaikaisiksi. Esille tuotiin myös ihan epärelevanttia seikkaa, kuten ai niin teidän vanhin tyttöhan opiskelee teologiaa ja musiikkia!?!! Oletteko nyt ihan 2020-luvulla? Perheemme koki nämä viestit asiattomiksi ja vanhin tytär kommentoi aika kärkevästi takaisin, kun joku ihmetteli, miksi aikuinen opiskelija asuu vielä kotona. Eikä edes asu mutta on usein meillä esim viikonloppuisin.

Tästä syntyi ihan oikea someriita meidän ja muutaman tuttavan kesken. No emme anna sen vaikuttaa juhlapäivään, ihmettelen vaan täällä palstalla ihmisten typeryyttä!

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman, lapsen ns. amis-kaverit ei oikeen ymmärrä aina asioita hyvin.

Meilläkin akateeminen perhe.

Ihmettelin kun lapsen koulukavereita lähti amikseen , opettaja/rehtori/lääkäri/virkamies - perheiden lapsia. Eivätkä edes kaksoistutkintoa suorittaneet kuten lapseni, joka nyt amiksen ( meni sinne 8,7 keskiarvolla) kautta on nyt ammatti-alansa di.

Ihan aiheen sivusta kuten tutkinnoilla päteminen on.

Vierailija
22/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia ihmisiä sitä on olemassa. Olen myös saanut itse tuta sen kritiikin ja ihmettelyn, jota nuori ihminen saa osakseen, jos ei juo ja biletä. Se siitä muide valintojen kunnioittamisesta...

Itse ajattelen, että aika tylsä elämä on niillä, jotka jaksavat vaivata mieltään tuollaisilla asioilla.

Teidän juhlat kiinnostaa tosi kivoilta. Paljon onnea!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hieman erikoista, että 14 v haluaa viettää juuri syntymäpäiväänsä vanhusten kanssa. Saa toki mikäs siinä. Käy kyllä mielessä onko liian tiukka kasvatus vai mistä on kyse. Tulee mieleen onko kavereita edes. Akateemisuuteen asia nyt ei liity mitenkään. Ei millään pahalla. Mieluummin niin että osallistuisi vaikka mummon syntymäpäiviin noin. Someen ei kannata laittaa kun tietää reaktion olevan juuri tuo.

Vierailija
24/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä kommentteja, ottaen huomioon että tyttö on 14v. Ai että hänen kuuluisi jo "bilettää"? Ja ei, bilettämisessä ei ole mitään pahaa, mutta tuo ajatusmaailma on perin kummallinen, että koska MINÄ tykkäsin teininä bilettää, ja MINUN omat teinini myös viettävät synttärinsä niin, joten kaikkien muidenkin maailman teinien on pakko olla sellaisia , koska se on MINUN maailmassani normi, kaikki muu on outoa ?! :D

Eikä kaikista tule ikinä mitään bilettöjiä, edes aikuisena. Miehen veljentyttö on tämmöinen, todella introvertti tapaus, 25v opiskelija, joka ei välitä kiertämisestä tai alkoholista. Siitäkös jotkut saa kummastusta aikaan. Tytöllä on kuitenkin ystäviä, poikaystävä, ja omannäköisensä elämä jossa viihtyy. Muttakun ei, kun se nuoruus menee hukkaan jos ei sekoile kännissä?

Vierailija
25/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan 14 v viettää synttäreitä kavereiden kanssa ihan raittiina. Täällä vaan on ääripäät, mummon kanssa tai känni örveltämässä. Onhan siitä väliltä paljon vaihtoehtoja.

Vierailija
26/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hieman erikoista, että 14 v haluaa viettää juuri syntymäpäiväänsä vanhusten kanssa. Saa toki mikäs siinä. Käy kyllä mielessä onko liian tiukka kasvatus vai mistä on kyse. Tulee mieleen onko kavereita edes. Akateemisuuteen asia nyt ei liity mitenkään. Ei millään pahalla. Mieluummin niin että osallistuisi vaikka mummon syntymäpäiviin noin. Someen ei kannata laittaa kun tietää reaktion olevan juuri tuo.

Ajattelin ensin, onko tosiaan somekamut niin törppöjä, että arvostelevat jonkun perheen yhdessäolon muotoja. Kun ei meidän perheessä, niin ei muissakaan voi 14-vuotias haluta synttäreitään juhlistaa perheen kesken ja kerrotulla tavalla. Näyttää olevan mahdollista täällä av-palstalla ainakin, ei millään pahalla, mutta onhan se erikoista.

Omien tytärten kaverisynttärit loppuivat juuri yläasteiässä, eivät enää viettäneet kuin korkeintaan bestistensä kanssa pienimuotoisesti. Kumpikaan ei 14-vuotiaana vielä bilettänyt ja muutenkin nykynuorissa on yhä enemmän jopa täysin raittiita. Kostein sukupolvi on ysärinuoret, yhä nykyäänkin vielä. Johtuisiko nuo ajattelemattomat kommentit siitä, että ap:llä on sen sukupolven somekavereita eivätkä he ymmärrä, että nuoruutta voi viettää monella tavalla.

Vierailija
27/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että on törppöä on myös tuo ihmettely kaverittomuudesta. Kaikilla kun ei tosiaan kavereita ole, mikä on itsessään kipeä asia, eikä muiden arvostelu kyllä yhtään auta asiaa. Ja pitäisikö sitten sen kaverittoman olla ollenkaan juhlimatta, kerran ainoa oikea tapa juhlia on bilettäminen kavereiden kanssa??

Vierailija
28/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on sama ongelma kuin minulla, että olet eri kulttuuria ja tasoa kuin tuttusi ja ystäväsi. En minä ole pitkään aikaan enää postaillut itsestäni mitään tai edes kerro omista asioistani mitään, koska se reagointi on yleensä juuri tuota hyvin junttia ja ajattelematonta alatyyliä ja näköalattomuutta sekä tiedostamatonta kateutta, josta tulee vain paha mieli. Jätä siis kertomatta tai karsi reilusti ihmisiä omilta tileiltä. Olen huomannut, että joillakin ihmisillä on vain vaikea hyväksyä se, että toisilla menee hyvin tai heille tapahtuu jotain merkittävää. Pidän omana tietona monet monet asiat, koska negatiivista kommenttia tulee aina.

Vierailija
29/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaiseen konserttiin Oopperatalon lämpiöön seistä kökottämään satojen muiden köyhien kanssa. On kyllä niin juhlavat synttärit että ei mitään rajaa. 😂😂😂😂 Onko ravintola kenties Rax?

Vierailija
30/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sometat synttäreistä!?

Ja miksi ihmeessä lapsellasi ei ole ystäviä jotka on läheisiä

Vierailija
31/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaisia ihmisiä sitä on olemassa. Olen myös saanut itse tuta sen kritiikin ja ihmettelyn, jota nuori ihminen saa osakseen, jos ei juo ja biletä. Se siitä muide valintojen kunnioittamisesta...

Itse ajattelen, että aika tylsä elämä on niillä, jotka jaksavat vaivata mieltään tuollaisilla asioilla.

Teidän juhlat kiinnostaa tosi kivoilta. Paljon onnea!

Onko oikeasti ainoa vaihtoehto teinien kännibileet kavereiden kanssa vs. perhesynttärit? Meillä onnistui ihan tavalliset synttärit kavereiden kanssa, menivät syömään yhdessä.

- ohis

Vierailija
32/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

Miksi perheen yhdessäolo pitää uutisoida someen?

Vierailija
33/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyllä ystävänkin kanssa voi tuon ikäinen mennä vaikka leffaan tai oopperaankin

Ei siinä enää äitiä tarvita

Vierailija
34/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman, lapsen ns. amis-kaverit ei oikeen ymmärrä aina asioita hyvin.

Miten musiikkimaku liittyy akateemisuuteen ? Minäkin käyn konserteissa,oopperassa ym. vaikka mulla ei ole mitään koulutusta. Olen ollut tavis työläinen nyt jo eläkkeellä.

Vierailija
35/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiseen konserttiin Oopperatalon lämpiöön seistä kökottämään satojen muiden köyhien kanssa. On kyllä niin juhlavat synttärit että ei mitään rajaa. 😂😂😂😂 Onko ravintola kenties Rax?

Täälläkin menee näköjään tunteisiin. 🤭

Vierailija
36/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin ajattelin että wau, ihana tapa viettää synttäreitä, mutta aika hintava. Sitten hoksasin tuon ilmaiskonsertin eli ettehän te edes panosta ohjelmaan, vaan menette sinne iltapäivämatineaan.

Mä harrastan klassista musiikkia, ja on kyllä perin outo ajatus, että maksullinen konsertti olisi automaattisesti parempi kuin maksuton.

Juuri tätä ohjelmaa en ole katsonut, yleisellä tasolla vain ihmettelen.

Ilmaiskonsertti voi olla erittäin laadukas, mutta meillä 15v kavereineen käy niitä kuuntelemassa ihan tavallisena harrastuksena, ei erityisenä juhlana. Ooppera sen sijaan olisi juhlajuttu, tai baletti, mutta nähtävästi ap ei ole hoksannut, että musiikkia harrastava nuori voi useana lauantaina käydä taidenautinnossa, ei siihen tarvita syntymäpäivää. Synttäreinä toivoisi, että tiedossa olisi jotain juhlavampaa, kun isovanhemmat ja kummitkin mukaan otetaan. Tosin jos ei ole rahaa, niin onhan tuo klo 15 konsertti varmasti elämys nuorelle, joka ei ole ennen oopperataloon päässyt.

Vierailija
37/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellisiä kommentteja, ottaen huomioon että tyttö on 14v. Ai että hänen kuuluisi jo "bilettää"? Ja ei, bilettämisessä ei ole mitään pahaa, mutta tuo ajatusmaailma on perin kummallinen, että koska MINÄ tykkäsin teininä bilettää, ja MINUN omat teinini myös viettävät synttärinsä niin, joten kaikkien muidenkin maailman teinien on pakko olla sellaisia , koska se on MINUN maailmassani normi, kaikki muu on outoa ?! :D

Eikä kaikista tule ikinä mitään bilettöjiä, edes aikuisena. Miehen veljentyttö on tämmöinen, todella introvertti tapaus, 25v opiskelija, joka ei välitä kiertämisestä tai alkoholista. Siitäkös jotkut saa kummastusta aikaan. Tytöllä on kuitenkin ystäviä, poikaystävä, ja omannäköisensä elämä jossa viihtyy. Muttakun ei, kun se nuoruus menee hukkaan jos ei sekoile kännissä?

Bilettää? 14 v. synttärit pystyy järjestämään ilman alkoholia ja bileitä ihan helposti.

Vierailija
38/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten musiikkimaku liittyy akateemisuuteen ? Minäkin käyn konserteissa,oopperassa ym. vaikka mulla ei ole mitään koulutusta. Olen ollut tavis työläinen nyt jo eläkkeellä.

No ei mitenkään. Olemme akateemisia, emmekä käy klassisen musiikin konserteissa, oopperassa tai baletissa.

Vierailija
39/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin 14v tyttö postasi isän synttäreistä (38v), että tämä meni kavereiden kanssa kaljalle. Kyllä tuli kovasti keskustelua siitä, että oliko tarjolla edes artesaaniolutta vai oliko pelkkä happy hour.

Vierailija
40/43 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin ensin, onko tosiaan somekamut niin törppöjä, että arvostelevat jonkun perheen yhdessäolon muotoja. Kun ei meidän perheessä, niin ei muissakaan voi 14-vuotias haluta synttäreitään juhlistaa perheen kesken ja kerrotulla tavalla. Näyttää olevan mahdollista täällä av-palstalla ainakin, ei millään pahalla, mutta onhan se erikoista.

Omien tytärten kaverisynttärit loppuivat juuri yläasteiässä, eivät enää viettäneet kuin korkeintaan bestistensä kanssa pienimuotoisesti. Kumpikaan ei 14-vuotiaana vielä bilettänyt ja muutenkin nykynuorissa on yhä enemmän jopa täysin raittiita. Kostein sukupolvi on ysärinuoret, yhä nykyäänkin vielä. Johtuisiko nuo ajattelemattomat kommentit siitä, että ap:llä on sen sukupolven somekavereita eivätkä he ymmärrä, että nuoruutta voi viettää monella tavalla.

Minä just mietin itseäni tuon ikäisenä ja joo, en minäkään pitänyt enää mitään kaverisynttäreitä tuossa iässä. Vailla oli kyllä kavereita ja poikaystäväkin, ei ole kyse siitä. Juhlimassa kävin koulun diskossa tms kavereitten kanssa ja synttärit vietettiin perheen kesken. En muista että muutkaan olisi mitään synttärijuhlia pitäneet 🤔 "Bilettämässä" kävi ne, no ne tietyt tyypit, jotka sitten kertoivat käyneensä sossun juttusilla kun olivat pyörineet kännissä pitkin kyliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme