Epäreilu hybridityö
Työpaikalla luotiin uudet hybridityön säännöt. Niiden mukaan asiakaspalvelu- ja tukitoiminnoissa edellytetään konttorilla tehtävää työtä selvästi vähemmän kuin asiantuntijatoiminnoissa. Nyt sitten istutaan puhelinkokouksissa ja yritetään hoitaa keskittymistä vaativaa työtä konttorilla ahtaassa hälyisessä avotilassa, kun se on "oppimisen ja opettamisen" näkökulmasta johtajien mielestä tärkeää. Tosiasiassa linjaesimies vain haluaa, että yksikön ihmiset ovat hänen hyppyytettävissään toimistolla. Hän haluaa vastaukset heti ja kasvotusten. Ja tietty määrä ihmisiä pitää väkisin saada toimistolle joka päivä (kukaan ei ymmärrä syytä, miksi - ehkä harmittaa maksaa vuokraa tiloista jos siellä ei ole ketään?)
MInusta ratkaisu ei ole oikeudenmukainen eikä tasapuolinen. En olisi ikinä uskonut, että voitaisiin tehdä näin absurdeja päätöksiä ja että oma työ on näin vähämerkityksistä. Työsuojelu saati liitto ei auta asiassa. Mitä tälle voisi tehdä? Oikeasti meidän tiimin ihmiset harkitsevat siirtyvänsä tekemään töitä kahvioon, kun maisemassa on niin helvetin kova möly. Ovatko muut kokeneet vastaavaa? Onko vinkkejä, mitä tehdä? Tyytyväisyyskysely tulee sukeltamaan myöhemmin, mutta ne tulokset eivät ennenkään ole johtaneet mihinkään.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Frank Eläkeläinen Rahaton Köyhä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi autistivammainen joka haluaisi olla vaan kotona kaiket päivät. Huoh!
Ekan kerran ikinä mua sätitään autistiksi :D :D :D Kysyisin, että millaista työtä teet, ehkä oot varastolla? Minä puolet ajasta kv puhelinkokouksissa ja toisen puolen ajasta teen aika vaativaa analyyttistä ja firman toimintoja ohjaavaa työtä. Enkä btw maininnut, että miten mun työpaikalla päivien jaottelu menee. Tajuan, että olen duunarifoorumilla, mutta välillä täälläkin on joku mun tyyppinen ihminen. Anteeksi häiriö, jatka hyllyttämistä!
ap
No siinäpäs meillä on oikein yleistyksiin ja stereotypiohin sataprosenttisesti sopiva "koulutettu" suomalaisnainen: eipä ylenkatseellisempaa ja katteettomasti itseään "yhteiskuntaluokaltaan ylemmäksi" itseään luulevaa unelmointi- ja taivaanrannanmaalaustekstiä voi ollakaan olemassa.
Niin, ja mainittakoon, että kirjoitustyylistä voi päätellä, että kirjoittaja on "parhaassa työiässä" (?) oleva, ilmeisen matalastatuksisesta ja köyhästä taustasta ponnistava nainen, joka pitää omaa tietokoneella tehtävää tavistyötään erityisen hienona ja poikkeuksellista älykkyyttä vaativana, kun kv-nettikokouksissa ulukomaan kieltä puhutaan - ilmeisesti pelkkää englantia vahvasti suomalaisittain murrettuna eikä sanaakaan esim. ranskaa, italiaa, venäjää tai saksaa; ja kun noilla arvoituksellisilla sanoilla ilmaistut "toimintoja ohjaavat työt" voivat olla vaikka aikataulujen ja työ(vuoro)listojen laatimista; ja kun sitä analyyttistä harrastusluontoista hommaa, joskaan ei palkattuna kenenkään työpalveluksessa, puuhaavat koppiinsa syrjäytyneet, hielle haisevat, pesulla käymättömät, ylipainoiset ja ikiseurustelemattomat nörttipojatkin.
Ja vielä erikseen mainitset, että palsta on "duunareitten" valtakuntaa, mutta Sinä et ole sellainen, mutta nyt poikkeuksellisesti etsit tältä itsesi kaltaista muotovalioyksilöä.
Kuule, kunnianarvoisa yllä kirjoittanut:
Sinä olet nimenomaan duunari, eli työtä tekevä: olet töissä ja joku maksaa Sinulle työpanoksestasi ja ajastasi. Jos eläisit pääomatuloillasi (Sinulla saattaa ollakin sellaisia mutta et kokonaan elä niillä kertomasi mukaan), tekemättä työtä lainkaan, olisit yläluokkaa.
Ja jos et tekisi työtä, eikä Sinulla olisi pääomatuloja, ja eläisit pelkkien tulonsiirtojen varassa, (pitkäaikais)työttömänä, alentuneesti työkykyisenä, tai kokonaan työkyvyttömänä eläkeläisenä, olisit alaluokkaa.
Keskiluokka on määritelmällisesti työväenluokkaa, ja Sinä olet duunari: katsos kun siinä sanassa "työväenluokka" on ensimmäisenä osana se sana "työ". Miksi sen ymmärtäminen on kaltaisellesi pilvilinnoissaan leijuvalle unelmoijalle niin vaikeaa? Eikö työ nappaa? Vai eikö työ jo sananakin kuulosta riittävän fiiniltä?
Duunaripalstalla olet juuri siellä minne kuulutkin statuksesi puolesta, koska on kolme yhteiskuntaluokkaa: alaluokka, keskiluokka joka on siis työväenluokan eufemismi, sekä yläluokka. Muita ei ole edes Sinun erikoistarpeitasi varten.
Minä kuulun alaluokkaan ja olen eri kirjoittaja kuin tuo, jota kehotit hyllyttämään: täytyy sekin mainita, kun ei ole oletettavaa, että osaisit keskusteluja siinä määrin lukea, että kirjoitustyylistä ja tilanneyhteydestä ymmärtäisit sen.
Ja kerrottakoon "auki" myös, että itse kuulun alaluokkaan.
Ja kun palstalla usein väitetään että miehet, jopa ne ns. korkeakoulutetut statusmiehetkin eli YTM:it, usein pariutuvat "alaspäin" koulutuksellisella ja ammatillisella ulottuvuudella, ja kun "koulutetut modernit kaupunkilaissinkkunaiset" sitä taivastelevat, ja kun sen syitä ihmetellään; ja kun kysellään, miksi moni mies "ei kestä" sitä, jos ns. uranainen on korkekoulutettu ja jonkinlaisessa asemassakin työelämässä, niin tuossa Sinun katteettoman itserakkaassa asenteessasi kunnianarvoisa lainaamani kirjoittaja, tuli ihan rehellisen avoin (lue: peittelemättömän härski) vastaus noihinkin seikkoihin.
Saadaanko noin tyhjä ja haihattelevainen asenne jo syntymässä vai kehittyykö se vasta sen koulutuksen ja keskinkertaisen urakehityksen seurauksena?
Arvasinkin, että vastaväitteen esittäminen menee tunteisiin tietyillä ihmisillä. Luitko ollenkaan sitä kommenttia, johon kirjoitin vastaukseni? Onks susta ok vähätellä toisia ja toisten avauksia tuolla tavalla kuin tämä kommentoija nasevalla one-linerillaan teki? OIisitko peukuttanut jos olisin vastannut suoraviivaisesti, että kirjoittajalla on liian iso ego tälle palstalle? Sitähän kommenttini kalasteli, jännä ettet hiffannut vaikka olet tosi älykkö.
Ehkä tollanen ylimielinen kuittailu "huoh" on sinusta ok, jos kohteena on nainen? Mä olen aika väsynyt hänen ja myös sinun kaltaisiisi, enkä ota vastuulleni vuodatustasi kyllä ollenkaan. Enkä tee Sinusta tämän pidemmälle meneviä luonnehdintojakaan. Jatka kirjoittamista, olet siinä hyvä, mutta mittaa verenpaine ennen kuin painat send. Olen täysin keskiluokkainen, melko monimutkaisia regulatiivisia juttuja käsittelevä akateeminen nainen. En ole edes väittänyt mitään muuta. Mulla on itseäni huomattavasti terävämpi mies, joka ei pidä minua yhtään tuollaisena kuin kuvaat. Hän tuntee mut, sinä et - ja hän on sentään Mies. Saatko nyt happea?
Minä olen tosielämässä törmännyt pariin tuon avautujan tyyppiseen henkilöön, joilla on pakottava tarve saada nainen "ruotuun" jos tämä "kuvittelee olevansa parempi" (tähän kuvitteluun riittää hyvin se että esim opiskelee yliopistossa eikä ole kaikesta samaa mieltä kuin kyseinen mies). Sisäisesti naureskellen sitten olen kuunnellut näitten keittiöpsykologien ah-niin-viisaita avautumisia. Jotka tuntuu kumpuavan lähinnä siitä mielipahasta että joku nainen pärjää elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi autistivammainen joka haluaisi olla vaan kotona kaiket päivät. Huoh!
Ekan kerran ikinä mua sätitään autistiksi :D :D :D Kysyisin, että millaista työtä teet, ehkä oot varastolla? Minä puolet ajasta kv puhelinkokouksissa ja toisen puolen ajasta teen aika vaativaa analyyttistä ja firman toimintoja ohjaavaa työtä. Enkä btw maininnut, että miten mun työpaikalla päivien jaottelu menee. Tajuan, että olen duunarifoorumilla, mutta välillä täälläkin on joku mun tyyppinen ihminen. Anteeksi häiriö, jatka hyllyttämistä!
ap
Olet varmaan töissä Suomessa kun noin suppea maailmankatsomus? Tervetuloa tänne ulkomaille niin opit jotain työelämästä ;)
Meillä täällä Suomessa eletään jo ihan 2020-luvulla :) Eli etätyöt on hyvin yleisiä asiantuntijatöissä.
-ohis
Ei siltä kyllä yleensä vaikuta kun seuraa tätä palstaa tai mitä on kuullut suomalaisilta. Missään en ole kuullut yhtä näköalatonta ja huonoa johtamista kuin Suomessa. Aivan käsittämätöntä tunarointia ja tehottomuutta ja johtamisopit kuin jostain 1960-luvulta. En edes halua tietää, miten onnetonta ja huonoa koulutusta on esimerkiksi Aalto yliopistossa tai muissa yliopistoissa Suomessa kun esimiehet ovat niin heikkoja laadultaan. Työhyvinvointi tuntuu olevan ihan yksi iso vitsi ja työntekijät nähdään huonona kulueränä toimistolle. Muualla maailmassa 2020-luvulla työntekijät nähdään yrityksen voimavarana, heistä pidetään kiinni ja heitä arvostetaan. Firmasta lähtee ensimmäisenä huono johtaja tai esimies. Muualla maailmassa on konttoreita laitettu täysin pois ja siirrytty kotitoimistoon ja firmat vielä kustantavat nämä kotitoimistoiden laitteet, varsinkin niissä suomalaisten VAATIVISSA asiantuntijatehtävissä (ei vielä ole tullut selville, mitä nämä vaativat asiantuntijatehtävät on). Itse lasken esimerkiksi tekstiiliteollisuuden tuotantotyöntekijän työn vaikka vaativaksi asiantuntijatehtäväksi tai vaikka puhelinlinjoilla pörräävän puhelinmyyjän. Tervetuloa muun maailman 2020-luvulle. :)
-Ulkopuolinen keskustelija
Välillä pohdin työpaikan vaihtamista esim. paremman palkan perässä (tällä hetkellä aika tasan 4000 e/kk), mutta sitten luen näitä juttuja, ja huomaan miten ihanaa on olla 100 % etätöissä, joissa kukaan ei vaadi toimistolle turhaan kykkimään. Mutta jos tuo muuttuisi, niin työnhaku kyllä alkaisi.