Onko ihmisten itsekeskeisyys jotenkin lisääntynyt vai kuvittelenko vaan?
Olen jo lähemmäs 40v itse ja nyt etenkin viimeaikoina joutunut useamman kerran ihmettelemään sitä miten pohjattoman itsekeskeisiä jotkut, yllättävän monet (!) ihmiset ovat. Ihan niin kuin ihmiset eivät osaisi ollenkaan ajatella asioita muusta kuin omasta näkökulmasta. Muut huomanneet samaa?
Kommentit (16)
Itse olen huomannut täysin saman asian 43-vuotiaana. Varsinkin nuoriso on hyvinkin oikeutensa tietävää ja itsekästä. Siitä vastuusta ja velvollisuuksista, sekä toisten huomioon ottamisesta mitään tietoa olekaan.
Tietysti ovat myös hyvin hauraita. Pelkäävät ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä, joten heidät on myös todella helppo poksauttaa kuplastaan että menevät sitten parkumaan psykiatriselle. Pillerit pistävät kuriin.
En tiedä onko se remmi pahempi vai nuo mömmöt sitten mitkä tuhoaa aivot. Remmeistä tuli vain punaa pyllynkannikkaan.
Eiköhän se niin mene, että koko maailma on täydessä kaaoksessa sen vuoksi kun on ihan liikaa kaiken maailman vapauksia eikä minkäänlaista vastuuta ja velvoitetta mistään asiasta. Sikäli Venäjällä ja Kiinalla on pieni pointtinsa niissä asioissa mitä koittavat kertoa. Rajaton vapauskaan ei ole hyvä asia. Sekin riistäytyy hallinnasta. Ei tietysti myöskään se toinen ääripää ole hyvästä. Se oikea löytyy siitä jostain keskeltä.
On ja tutkimusten mukaan myös narsismi. Ihan omaa itsekeskeisyyttään naiset syö masislääkkeitä somen ja oman ulkonäkönsä takia samaan aikaan kun Ukrainassa soditaan. Kuulun sosiaalipsykolgi J. Haidtin mukaan juuri vasemmistossa ollaan individualisteja vaikka se toisista saattaakin tuntua jopa kummalta. Riippuu millaisessa seurassa liikkuu.
Olet siis selvästi jäljillä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut täysin saman asian 43-vuotiaana. Varsinkin nuoriso on hyvinkin oikeutensa tietävää ja itsekästä. Siitä vastuusta ja velvollisuuksista, sekä toisten huomioon ottamisesta mitään tietoa olekaan.
Tietysti ovat myös hyvin hauraita. Pelkäävät ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä, joten heidät on myös todella helppo poksauttaa kuplastaan että menevät sitten parkumaan psykiatriselle. Pillerit pistävät kuriin.
En tiedä onko se remmi pahempi vai nuo mömmöt sitten mitkä tuhoaa aivot. Remmeistä tuli vain punaa pyllynkannikkaan.
Eiköhän se niin mene, että koko maailma on täydessä kaaoksessa sen vuoksi kun on ihan liikaa kaiken maailman vapauksia eikä minkäänlaista vastuuta ja velvoitetta mistään asiasta. Sikäli Venäjällä ja Kiinalla on pieni pointtinsa niissä asioissa mitä koittavat kertoa. Rajaton vapauskaan ei ole hyvä asia. Sekin riistäytyy hallinnasta. Ei tietysti myöskään se toinen ääripää ole hyvästä. Se oikea löytyy siitä jostain keskeltä.
Jep. Eikä kukaan puhu velvollisuuksista vaan kaikki puhuvat vaan oikeuksista.
Olen ikäisesi, enkä ole huomannut. Eiköhän tuo meidän vanhempien ikäinen sukupolvi ole aina sellainen ollut ja niiden määrä ei lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Olen ikäisesi, enkä ole huomannut. Eiköhän tuo meidän vanhempien ikäinen sukupolvi ole aina sellainen ollut ja niiden määrä ei lisäänny.
Totta kyllä tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
On ja tutkimusten mukaan myös narsismi. Ihan omaa itsekeskeisyyttään naiset syö masislääkkeitä somen ja oman ulkonäkönsä takia samaan aikaan kun Ukrainassa soditaan. Kuulun sosiaalipsykolgi J. Haidtin mukaan juuri vasemmistossa ollaan individualisteja vaikka se toisista saattaakin tuntua jopa kummalta. Riippuu millaisessa seurassa liikkuu.
Olet siis selvästi jäljillä.
Tämän haurauden olen minäkin huomannut. Lapsi hankitaan, mutta sitten sen yhdenkin lapsen kanssa elämä vaikuttaa olevan ihan ylivoimaisen vaikeaa, vaikka miten paljon saisi apua ja tukea. Kun ei mikään oikein riitä, kun kaikki on vaan niin raskasta. Aikuinen ei osaa laittaa omia tarpeitaan sivuun lapsen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja näiden lapset yhtä lailla itsekeskeisiä. Samoin nuoremmat. Joten eiköhän suurin osa ihmisistä
Kulttuuri on yksilökeskeisempi.
Ajatellaan omaa uraa tai omaa kehitystä. Suomessa suvun tai yhteisön huomioimista ei odoteta ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Eikä kukaan puhu velvollisuuksista vaan kaikki puhuvat vaan oikeuksista.
Tämä totta!
Ei oo enää sellaista yhteisöllisyyttä mitä ihmisten välillä ennen on ollu. Joten ihmisille jää vain se yksilöllisyys, siihen panostaminen ja sen korostaminen.
on ! siitä lähtien kun älyluurit tulivat käsiimme.
M 30
Eiköhän tämä kehityskulku tule vielä tiensä päähän. Mutta millä tavalla, se onkin se kysymys.
Vai enkö ole ennen vaan tajunnut sitä?