Munasolu ei kiinnity kohtuun? Tietäisikö/neuvoisiko joku tällä puolella?
Anteeksi, jos kyselen väärällä palstalla, en ole lapseton, mutta ehkä jollain täällä on tietoa.
Munasolu ilmeisesti hedelmöittyy melkein jokaisessa kierrossa, sillä n. viikko kuukautisten alkamisesta teen positiivisen raskaustestin - tosin viiva on aika haalea (ei kuitenkaan ns. haamu, vaan ihan selkeä). Kuukautiset alkavat sitten n. raskausviikolla 5+jotain. Eli kun menkat ovat reilun viikon tai kaksi myöhässä.
Näin tapahtui minulle toissa vuonna 7 kertaa, yritimme lasta n. 1,5 vuotta ja hakeuduin tutkimuksiin, jossa todettiinkin, että olinkin silloin juuri " oikeasti" raskaana. Tutkimukset jäivät siihen tietysti.
Nyt kun haluaisimme toisen lapsen, tämä sama on toistunut taas jo 5 kertaa (joka kierrossa melkein minkä olemme yrittäneet). Lääkäri sanoi, ettei tutkimuksia tarvita, koska minulla on jo lapsi ja siitä voi päätellä että raskautuminen on ihan mahdollista.
[b]MUTTA siis oikeesti! Olen ollut " raskaana" 14 kertaa ja minulla on 1 lapsi - ei tämä ihan normaalia voi olla. Taas tein tällaisen haalean viivan raskaustestiin kuten viime kuussakin.[/b]
Olen päätellyt että munasolu ei jostain syystä kiinnity, vaikka hedelmöittyykin. Onko tietoa mikä voisi olla vialla, tai mikä avuksi.
Kiitän kovasti jos joku vaivautuu kommentoimaan.
Kommentit (18)
Tutkimuksiin on tosiaan päästävä. Lääkäri jonka luona aiemmin kävin oli yksityinen gyne, ainut vaihtoehto kunnalliselle (johon en saanut edes lähetettä yleislääkäriltä) pienessä kaupungissamme. Yritän varmaan johonkin yksityiselle klinikalle toiseen kaupunkiin, jos varat antavat jotenkin myöten.
Endoa en ole epäillyt. Kuukautiset eivät ole lainkaan kivuliaat, en tunne juuri mitään. Kierto on tasan 28 päivää (aina!) ja ovulaation tunnistan tuntemuksista alavatsalla. Tämän säännöllisen rytmin vuoksi lääkäri myös oli sitä mieltä, että ei pidä hoppuilla.. Olisikohan endometrioosi näkynyt ultratessa?
Kiitos tosiaan nopeasta vastauksesta ja toivotuksista! Kaikkea hyvää Sinullekin!
Mielenkiinnolla luin viestisi. Itselläni ei tuollaista ole ollut, mutta samantapaista kuitenkin. yhdeksän kuukautta olemme nyt ensimmäistä lasta yrittäneet. Saldona kaksi keskenmenoa. Molemmissa kuitenkin ollut ihan sama kaava. Raskaustestejä tein näiden molempien raskauksien aikana vinon pinon, sillä missään vaiheessa en saanut kunnon plussaa. Haalea vaalea viiva ainoastaan tuli testiin, mutta kuitenkin selkeä viiva, ei mitään haamua. Tämä viiva ei siitä yhtään vahvistunut kummassakaan raskaudessa. Pitkistä ja epäsäännöllisistä kierroista olen kärsinyt aina, joten tarkkaa hedelmöittymishetkeä en tiedä. Kuukautisista laskettuna raskaudet päättyivät viikoilla 8-9. Itse olen nyt aivan varma että jotain vikaa juuri tuossa kiinnittymisessä tai kiinipysymisessä on. Gynekologi (ei yksityinen) on vaan sitämieltä, että koska kaksi raskautta on käyntiin lähtenyt, ei missään voi olla vikaa. Viime raskaudessa, kun olin ihan varma ettei kaikki ole kunnossa, ei lääkäri suostunut HCG veritestiin, vaikka kuinka anelin. Siitähän sen pitoisuuden olisi nähnyt heti...testien mukaan kun hormonia ei ilmeisesti ollut tarpeeksi.
Epätoivoisena mietin että missä vika.
Eipä tästä nyt sinule mitään varsinaista apua ollut, mutta tiedätpä ainakin, että joku painii hiukan samantapaisen ongelman kanssa. Olisin kovati kiinnostunut tietämään, mitä gynekologi sanoo, jos yksityiselle menet.
Pumpsu
Tuo voisi hyvin johtua liian alhaisesta keltarauhashormonitasosta.
Mulla kävi noin myös monta kertaa peräkkäin paitsi etten päässyt ihan viikolle 5 asti. Syyksi kuitenkin löytyi 10cm hormonaalisesti aktiivinen kysta joka rapistutti kohdun limakalvon ennenaikojaan. Hoidoksi sain terolutit joiden piti kuihduttaa kysta ja parantaa limakalvon tilannetta ja sen se ilmeisesti tekikin. kolmas kuuri toi mukanaan hieman pidemmälle päässeen raskauden joka kuitenkin myös päättyi keskenmenoon. Itse huomasin aivan alkuraskaudessa silloin aikaisia kivuttomia supistuksia jotka kertovat juuri tuosta keltarauhashormonin puutteesta. Ilmeisesti olisin tarvinnut keltarauhashormonitukea myös alkuraskauden aikana.
mulle lääkäri sanoi, että se on hyvä merkki, että raskaus ylipäätään alkaa, mutta ihmettelen tuota sun lääkärin kommenttia ettei tutkimuksia sen takia tarvita, kun olet jo lapsen saanut.
Kyllähän tilanteet muuttuvat nopeastikkin, sen olen itsekkin saanut huomata.
Kuopus (1v8kk) sai alkunsa yhdestä ainoasta kerrasta ja kolmosta ollaan yritetty saaada alulle jo 13 kk, saldona useampi alkuraskauden km ja keskeytynyt km.
Tiedän, että se nyt ei sinänsä ole aika eikä mikään, mutta kertoo ainakin, että kroppa ei toimi oikein tällä hetkellä vaikka aiemmin on toiminut ja aikakellokin pitää jo melkosta kolinaa joten joka hukaan mennyt kierto tuntuu vuodelta..
Kannattaisi kyllä käydä pikaisesti gynellä ja selvittää sun hormonitasot (Fsh, prolaktiini, kilpirauhasarvot ainakin) verikokeissa sekä limakalvon paksuus ultraäänellä.
Toivottavasti tilanteesi korjaantuu pikaisesti ja pääset onnellisesti odottamaan täydet 40 viikkoa!
T: piipaa
..viestisi herätti minunkin mielenkiintoni ja mieleeni tulikin kysyä, kuinka pitkä luteaalivaihe (=aika ovulaatiosta kuukautisiin) sinulla on? Jos aika on lyhyt, alle 10 pvää, silloin kohdun limakalvo rapistuu ennen aikojaan pois eikä raskautuminen ole mahdollista!
Itse olen " pitkäaikaislapseton" enkä ole saanut testeihin VIELÄ (toivossa eletään:) yhtään plussaa monista hoidoista huolimatta. Itselläni olen huomannut tuon luteaalivaiheen olevan vain 8-11 päivää. Minä olen menossa laparoskopiaan, just in case. Saan ainakin mielenrauhan ja näin ollen voimme jatkaa hoitoja.
Kannattaisi varmaan hakeutua johonkin lapsettomuusklinikalle tai lapsettomuuteen perehtyneelle lääkärille tutkimuksiin. Mahdollisia syitä voivat olla esim. keltarauhashormoonin vähyys, ohut kohdun limakalvo tai polyyppi tms. kohdussa. (mulla kohdussa oli noin sentin halkaisijaltaan oleva polyyppi, mutta silti se haittasi kiinnittymistä).
Tärkeää on muistaa myös riittävä E-vitamiinin eli ruokaöljyjen saanti.
Todella paljon sain ajateltavaa noista vastauksistanne. Nyt osaan ehkä paremmin valmistautua lääkärin tapaamiseen ja osaan kysellä tarkemmin. Ainakin aion tosissaan vaatia jotain tutkimuksia. Olisikin mielenkiintoista tietää vielä, että millaisiin tutkimuksiin yrittäisin saada lähetteen? Kertokaa vielä, jos joku tietää. Minua on kyllä ultrattu, mutta siinä ei taida näkyä esim. jos on sellainen kysta?
Huomenna menen kuitenkin jo verikokeisiin, sillä tosiaan tilanne on taas sama - testiin tulee hyvin haalea viiva (joka ei viikossa ole yhtään tummunut, ehkä jopa vaalentunut vaan viikon takaisesta) ja tiedänkin, että kuukautiset alkavat ensi viikolla. Sain nyt puhuttua itselleni tuon verikokeen sentään, josta pitäisi näkyä paljonko hormonia on veressä (kai siellä jotain on, kun testi kuitenkin pikkuisen reagoi). Verikokeen tulokset menen kuulemaan lääkäriltä, jolloin yritän saada lisätutkimuksia.
No katsotaan.. Voin tulla kertomaan kuulumiset vielä tähän pinoon, kun näyttää vastausten perusteella siltä, etten sittenkään ole yksin tämän asian kanssa. Pahoittelut vaan teille muillekin, jotka olette saman kokeneet, tai muuten tuskailette raskautumisen kanssa. Onnea ja voimia kaikille teille jatkossa! t. viilis
Hei,
Itselläni löydettiin litteä pintainen polyyppi kohdusta, jota ei näkynyt ultrassa laisinkaan. Kohdun tähystyksessä tämä huomattiin. Kun polyyppi oli poistettu tulin kuukauden sisällä raskaaksi.
Mäkin kiinnostuin, koska mulla on vähän samantyyppinen ongelma. Toistuvista keskenmenoista kärsivien keskusteluryhmässä joku valisti mua, että keltarauhashormonista voisi olla apua, vaikka sen pitoisuus ei hormonikokeissa liian vähäinen olisikaan. Myös tukostaipumus voi aiheuttaa sen, että raskaus menee heti alkuunsa kesken. Ja jos vaan saat itsellesi kinuttua myös kromosomiverikokeet, mee myös niihin (myös toi tukostaipumus tutkitaan verestä). Toivottavasti syy löytyy! Ja tuu sitten ihmeessä kertomaan:)
Huomenna on aika lääkärille - sain hoitajalta tuon tiedon jo tänään. Eli sama näköjään edessä taas kun on noin pieni tuo arvo. Hoitaja sanoi että ehkä hedelmöittyminen on alkanut myöhemmin, mutta kyllä minä tällä " kokemuksella" jo tiedän mistä on kyse.
Kuukautiset nyt 11 päivää myöhässä, lukeman pitäsi kai olla jo tuhansissa.
-Tulen kertomaan lääkärin mielipiteitä vielä tänne myöhemmin, kun kiinnostuneita näyttäisi olevan. t. viilis
Ei ole helppo tilanne teillä...
Tuo sun kirjoitus pisti vaan itseni miettimään omaa tilannetta.
Eli: Meillä ei siis aivan samanlaista tilannetta ole, koskaan ei ole todettu että olisi tullut keskenmeno tai muutakaan... Mutta olemme nyt yrittäneet pari kuukautta päälle vuoden saada sitä kauan toivottua vauvaa. Kertaakaan en tiettävästi ole raskaana ollut, mutta raskaustestit ovat hyvin hyvin usein näyttäneet haaleaakin haaleampaa viivaa loppukierrosta - kuitenkin niin, että menkat ovat aina tulleet perästä. Olenkin tässä vuoden aikana yrittänyt pähkäillä, mistä nämä viivat oikein tulevat, voivatko nyt ihan tyhjästäkään aina tulla. Nämä hailukat viivat olen " oppinut" tulkitsemaan negaksi, mutta viime aikoina nuo ovat taas alkaneet mietityttämään - senkin takia että tutkimukset ovat nyt käynnistyneet oikein urakalla! Eli maanantaina olen menossa lääkärille (aukiolotutkimukseen) ja olen aikonut kysyä tästäkin asiasta tarkemmin. Mikäli putket ovat auki, voisi vika (lääkärinkin mukaan) olla limakalvoissa. Ja itsekin olen tuota miettinyt, että voisiko olla kyse siitä, ettei se munasolu vaan kerta kaikkiaan kiinnity tuonne...
Alunperin oli siis tarkoitus osoittaa pahoitteluni sulle ja kertoa, että vähän samankaltaisten (muttei toki samanlaisten) asioiden kanssa täällä painitaan. Tulenpa kertomaan ensi viikolla mitä lekuri mulle sanoi jos kiinnostaa tietää! Anteeksi vielä sekava kirjoitukseni! =)
Tsemppiä sulle ja muille asian kanssa kamppaileville, toivotaan että meille kaikille se pikkuinen vielä jossain vaiheessa suotais!!!!
Tule ihmeessä kertomaan mitä mieltä lääkäri oli. Tulevatko kuukautisesi silti ajallaan, vai myöhässä?
Itse en tullut vielä paljon viisaammaksi lääkärin juttusilla mutta sain lähetteen ultraan, johon tulee kutsu pian. Siinä siis katsotaan onko tuolla kohdussa mitään merkkejä mistään. Uutta raskaustestiä ei tehty verestä ja harmittaa nyt etten itse pyytänyt - siitä olisi nähnyt, miten tuo 148 arvo on kehittynyt (noussut vai laskenut).
No saas nähdä. Jotenkin sitä vaan on niin tyhmä, että jatkuvasti hakkaa päätään seinään. Tarkoitan siis tätä, kun joka kerta alan toivomaan kuitenkin ja mietin että jospa sittenkin siellä on vauvanalku.. Vaikka faktat ovat kyllä vastaan tätä toivetta. Mutta ehkä pääsen vihdoin tutkimuksiin, kunhan ultra on tehty.
Kiitos muuten kun näin paljon olette kommentoineet. Tosi hyödyllisiä kirjoituksia!! Lisääkin saa laittaa. Tsemppiä kaikille ja jaksuja.
viilis
Omat kuulumiset on sellaisia, että tiputtelee vähän. Toivottavasti tulee itsekseen ulos, ettei tarttis mennä lääkäriin/ kaavintaan. Viikkoja on vaan 6+, joten nämä on yleensä tulleet itsestään.
Nyt on lekurissa käyty ja röörit on auki, yks este taas raivattu! Kysyin tosiaan lääkäriltä niistä haaleista viivoista. Ensimmäinen kysymys oli, että ovatko testit ostettu netistä vai apteekista. Sanoin, että apteekista, tosin usein olen testannut Acon10:llä. Sitten lääkäri kysyi, että luulenko että kyse on varhaisista keskenmenoista vai mitä? Tähän sanoin, että en minä luule yhtään mitään, tahtoisin vain tietää mitä tuollaiset viivat tarkoittavat, vai ovatko testit vain liian herkkiä (raskaushormoniahan voi käsittääkseni olla kropassa pieniä määriä vaikkei olisikaan raskaana). Lääkärin mielipide oli, että nykyajan testit ovat vaan liian herkkiä - ei siis uskonut että meillä olisi kyse keskenmenoista. En tarkemmin kysellyt, miksei, mutta oli aika varma kannastaan. Ilmeisesti en siis voi ihan luomusti raskautua, ainakaan tällä hetkellä. Sain siis clomit ja luget ensi kiertoon ja inssi tehdään myös. Kinkkisiä ovat tällaiset jutut... Mullahan kävi eilen myös niin, että testasin ennen lääkärikäyntiä selvän ovisplussan mutta ultrassa selvisi, ettei vielä olla lähelläkään ovulaatioita, follikkeli oli vain 12mm ja keltarauhashormonia ei näkynyt. Eli mulla vaan noi testit ilmeisesti ei toimi...
Tästä ei nyt tainnut olla mitään apua sun tilanteeseen... Höh! Kunpa teillä tuo tilanne muuttuisi parempaan päin, on se niin väärin miten toista aina koetellaan! Kaikkea hyvää ja voimia jatkoon!
Hei, Itsellani tutkittiin juuri tuot asiaa ja syyksi selvisi se, etta elimistoni hylki alkiota koska piti sita vieraana organismina. Olen raskaana eika asiaa ehditty hoitaa mutta laakkeiden avulla on mahdollista laittaa elimistosi puolustusjarjestelma valiaikaisesti alemalle tasolle. Tata ei voida jatkaa kovin pitkaan silla talloin tulet helpommin sairaaksi mutta se voi auttaa sinut riskiajan yli. Se, onko sinulla tallainen immuuni hairio selviaa verikokeella. (kalliilla sellaisella). Asun itse USAa enka tieda tutkitaanko Suomessa tata viela, mutta kerro laakarillesi asiasta.
Tiedätköhän jotain nettisivua tms. josta aiasta voisi lukea enemmän? Tiedätkö mitä tällä verikokeella mitataan? Kovin kiitollinen olisin tiedosta!
Itse pelkään olevani jälleen raskaana, testit vaan näyttävät negaa...niinhän ne aina aluksi, kunnes näkyviin tulee haalea viiva ja sitten seuraa keskenmeno muutaman viikon päästä :(
Pumpsu
Minulla on todettu tälläinen häiriö. Suomessa kyllä tehty tälläiset kokeet ja kyllä ovat kalliit.
Mun käsityksen mukaan vasta-aine häiriötä voi olla erilaisia -minulla on liimakalvo agressiviinen - siis tulkitse alkio vieraaksi.
Virallinen testin nimi on Parietaalisoluvasta-aineet. Normissa alle 10 ja mulla 250 (Pso1Ab). Tähän yleensä liittyy myös matalat hemoglobiiniarvot.
Asia hoidetaan kortisonilääkityksellä. En vielä tiedä auttoiko. Enkä vältämättä saan tietää ikinä, koska minä idiotti en lukenut ohjeeista lugesteronin vahvuutta... Oli määritelty 2x2 kpl/vrk 200 mg lugesteronia tukihoidona. Ja minä en huomannut tätä 200, joten käytin ne ratkaisevat ensimmäiset päivät vaan 400 mg/pv 800 sijasta, kun en edes tietänyt että lugessa on enemmän kuin 1voimakkuus... Käytin teitty vanhat lääkeet pois ensin -siis, 100 mg...Apteekissa meinasin saada sydäri, kun ihmettelin paketin punaista väriä keltaisen sijan ja tajusin mokaneeni. Farmaseutti lohdutti, että luget ovat vaan tukihoito ja alkion laatu on ratkaisevin. Kiukuttaaa silti oma tyhmyyteni......
Taustalla: selittämätön lapsettomuus, 1 IVF -tuore siirto -keskenmeno,
PAS - 3 kpl -nega; 2 IVF - tuore siirto - keskenmeno, PAS 3 kpl -nega, 3 IVF -tuore siirto(pitkä viljely) -poika, joak on nyt melkein 4 v.
Tämän jälkeen 4,5,6 IVF -nega (van tuoreet siirot). Sitten vaihdoin kliinikan ja uudessa paikassa nämä tutkimukset tehtiin. Nyt 7 ja elämäni viimeinen IVF menossa. 2 kpl 2-luokan morulaa (ei ihan blastokystä vielä )3 pv. viljelyn jälkeen siirretty. Tukina kortisooni, lugesteroni (siis se , joka mokasin) ja Zumenon. Verikokeet ensi viikon Pe 01.12, jos nyt siihen asti pääsen.
Suo anteeksi olen ollut vahan kiireinen, mutta ylhaalta loytyy ehdottomasti paras web sivu joka selittaa mista ongelma johtuu miten se voidaan tutkia ja hoitaa. Onnea matkaan minulta ja masuvauvalta
Ystävälläni oli sama ongelma ja se todettiin laparoskopiassa endometrioosiksi. Voisiko endo olla kohdallasi mahdollinen - onko kuukautiset erittäin kivuliaat? Vaadi tutkimuksia, koska kysehän on keskenmenoista. Jos viiva tulee testiin, niin alkio silloin kiinnittyy, mutta ei näemme kiinnity kamalan hyvin.
Onnea ja voimia!