Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdun limakalvon paksuuntunut, pelottaa

Vierailija
05.10.2022 |

Kävin äsken gynellä, ihan muiden vaivojen takia. Hän ultrasi ja sanoi että kohdun limakalvo on paksuuntunut, oli 12 mm. Vuosi sitten oli 3 mm. Vaihdevuodet on minulla alkaneet 3 vuotta sitten. Gyne otti pipelle-näytteen. Gyne sanoi, että on jonkinlainen mahdollisuus, että munasarjoissa on vielä jonkinlaista elämää vaikka vuotoa ei tulekaan. Nyt vähän pelottaa jos tämä onkin pahanlaatuista. Gyne kyllä sanoi että limakalvo näytti nyt siistiltä, mutta näyte oli otettava.Vuosi sitten kaikki oli hyvin ja papakoe puhdas.
Ap

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kenelläkään ollut?

Ap

Vierailija
2/17 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä oli sama. Hänellä ei ollut mitään pahaa. En muista, mistä tuo johtui. Hänelle laitettiin kierukka ja vuoti verta monta kuukautta, kun paksuuntuma poistui. Sen jälkeen katsottiin uudelleen ja kaikki oli ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo ollu tommosta. Tai no endometrioosi on niin kohdun limakalvoa on lähteny vaeltelemaan mutta en muista puhuttiinko paksuuntumisesta mitään.

Aina nuo kokeitten tulokset jännittää niin pirusti. Mutta kai ne aika matalalla kynnyksellä noita ottaa ettei mikään jää huomaamatta.

Vierailija
4/17 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut. Todettiin keväällä, kun kuukautiset olivat yli 6kk poissa. Ja ikää 49v. Alavatsakipuja. Gyne määräsi primoluteja kätettäväksi niin kauan kunnes kukautisia ei enää tule. Oli nimittäin kuitenki munarakkula kypsymässä eli ei kaiketi estrogeeni vajetta vielä. Olen tässä nyt muutaman kuuriin syönyt. Ihmetyttää ettei tosiaan mitään jatkotutkimusta tarjonnut tms. Ilmeisesti ei sitten ole kauhean vajava juttu? Vaikka luin että voi edesauttaa kohtusyövän kehittymisessä. 

Vierailija
5/17 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Muita kokemuksia

Ap

Vierailija
6/17 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/17 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuohan on ihan normaali tila esivaihdevuosissa ja voi olla menopaussin jälkeenkin jonkin aikaa, jos on vielä jonkinlaista munasarjojen hormonitoimintaa jäljellä. Johtuu siitä kun on hormoneita, jotka kasvattaa sitä limakalvoa ikään kuin varautuen hedelmöitymiseen, mutta kun sitten kierron lopuksi limakalvon irrottavia hormoneja ei välttämättä erity tarpeeksi niin se paksunee. Jotkut ottaa tuohon lääkkeitä että saa vuodon tulemaan. Itse vaan hyväksyn osana luonnollista kehitystä että näin se aikansa on kunnes lisääntymiseen liittyvä hormonitoiminta loppuu ihan kokonaan. Välillä ollut 9 kk taukokin menkoissa jo, ja taatusti oli siinä loppupuolella melkoisen paksu limakalvo, kun sitten lopulta vuosikin niin että tarvi 2 tamponia ja vaipan avuksi.

Vierailija
8/17 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut. Todettiin keväällä, kun kuukautiset olivat yli 6kk poissa. Ja ikää 49v. Alavatsakipuja. Gyne määräsi primoluteja kätettäväksi niin kauan kunnes kukautisia ei enää tule. Oli nimittäin kuitenki munarakkula kypsymässä eli ei kaiketi estrogeeni vajetta vielä. Olen tässä nyt muutaman kuuriin syönyt. Ihmetyttää ettei tosiaan mitään jatkotutkimusta tarjonnut tms. Ilmeisesti ei sitten ole kauhean vajava juttu? Vaikka luin että voi edesauttaa kohtusyövän kehittymisessä. 

Ei ole vakava juttu, tapahtuu esivaihdevuosissa aina ja säännöllisesti siinä vaiheessa, kun alkaa kierto pidetä ja epäsäännöllistyä. 

Vierailija
9/17 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan on ihan normaali tila esivaihdevuosissa ja voi olla menopaussin jälkeenkin jonkin aikaa, jos on vielä jonkinlaista munasarjojen hormonitoimintaa jäljellä. Johtuu siitä kun on hormoneita, jotka kasvattaa sitä limakalvoa ikään kuin varautuen hedelmöitymiseen, mutta kun sitten kierron lopuksi limakalvon irrottavia hormoneja ei välttämättä erity tarpeeksi niin se paksunee. Jotkut ottaa tuohon lääkkeitä että saa vuodon tulemaan. Itse vaan hyväksyn osana luonnollista kehitystä että näin se aikansa on kunnes lisääntymiseen liittyvä hormonitoiminta loppuu ihan kokonaan. Välillä ollut 9 kk taukokin menkoissa jo, ja taatusti oli siinä loppupuolella melkoisen paksu limakalvo, kun sitten lopulta vuosikin niin että tarvi 2 tamponia ja vaipan avuksi.

Minulla ei ole ollut 3 vuoteen kuukautisia

Ap

Vierailija
10/17 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Muita

Vierailija
11/17 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ollut 3 vuoteen kuukautisia

Ap

Joo tästä syystä on hyvä, että tutkitutit asian. Mutta on tosiaan mahdollista kuten se lääkäri sanoi että on vielä silti ollut jonkinlaista munasarjatoimintaa joka on kerryttänyt kohdun limakalvoa. Tämä vaihtoehto on todennäköisempi kuin mikään pahanlaatuinen muutos, mutta koska sellaisiakin voi olla niin hyvä että tutkitaan.

Vierailija
12/17 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut nuorena, ja syyksi todettiin PCO ja sen hoidoksi e-pillerit. Nyt postmenopaussi ja limakalvo kai normaali, mutta munasarjoissa on uutta ongelmaa, jota tutkitaan.

Vierailija
13/17 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kysyä toiselta gynekologilta kysymyksiä, vaikka yksityinen. Ei kaikille kai tule mitään vakavampaa siitä ja on ne kuvannuslaitteet. Monilla lienee paksuuntumista, kun kuukaut. loppuvat. Osalla sitä ennen vuoto runsastuu. Mutta minkä noille voi, jos ei voi mitään.

Vierailija
14/17 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosi sitten Paha endometrioosi 40 vuotiaalla. Syöpälaikku kohdun seinässä löytyi lopulta myös. Totaalileikkaus, ei ollut läpi, nyt terveen kirjoissa.

Vierailija
15/17 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin nyt pääkaupunkiseudun yhdellä parhaalla gynekologilla, jolla myös hyvin tarkat laitteet.

Hän sanoi ettei syytä huoleen, ei näytä pahanlaatuiselta.

Todennäköisesti jonkinlaista hormonitoimintaa jostakin syystä (aina välillä on näin) ja se on saanut limakalvon paksuuntumaan.

Itse asiassa nyt muistin, että minulla on otetta vastaavanlainen pipelle-näyte kolmisen vuotta sitten (silloin minulla oli vielä hyvin epäsäännölliset kuukautiset) ja silloin näyte oli puhdas. Mitenköhän nopeasti pahanlaatuiset muutokset kehittyvät jos 3 vuotta sitten näyte oli puhdas?

Ao

Vierailija
16/17 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, vain 10%:lla on pahanlaatuinen löydös. Mulla oli yli 7 mm viimeksi, tutkittiin, kun alkoi vuotaa monta vuotta vaihdevuosien alkamisen jälkeen. 2 x hysteroskopia. Mitään ei löytynyt, mutta paksuuntunut limakalvo pitää saada pois, koska se on riski pahanlaatuisille muutoksille. Eli lääkkeellinen kohdun kaavinta, vuosin kuin seula pari viikkoa ja tiputteli sen jälkeenkin. Sitten laitettiin hormonikierukka, koska munasarjoissa oli vielä aktiivisuutta. Se on nyt ollut puoli vuotta ja vasta nyt on tiputtelu loppunut. Limakalvo oli enää 1,7 mm.

Vierailija
17/17 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri soitti just. Kaikki on hyvin. Kohdun limakalvo ei itse asiassa ollut paksuuntunut vaan siinä oli joku polyyppi/poimu. Joka näytti ultrassa siltä, että limakalvo on paksuuntunut. Nämä polyypit aika yleisiä ja tarkoittaa sitä, että minulla on vielä jotain hormonitoimintaa, vaikka vaihdevuodet jo alkaneetkin.

Joka tapauksessa kaikki nyt hyvin ja tätä ei tarvitse mitenkään kontrolloida. Huh!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän