Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kape höryttää perunat. Kaikkea sitä kuulee kun vanhaks elää

Vierailija
05.10.2022 |

Jo on kummallista tohua höryttellä perunoita. Tää nyt taitaa olla jou uus tiktok trendi, kun en tälläistä hölmöläisen touhua ole ennen kuullut. Jää kirja ostamatta.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina kuoriperunat höryttän kypsiksi ym.

No minä ainakin kuorin ne perunat, joita tarjoan vieraille, myös höyrykattilaan.

Varsin moni ei halua syödä perunoita kuorineen.

Ja kauniisti katetussa ruokapöydässö vieraille, pöydässä perunoiden on turhan sotkuista ja ylimääräinen toimenpide ruokailussa.

Minä olen koko elämäni pessyt perunat ennen höyryttämistä, syön aina perunat kuorineen. Niin tekevät kaikki tuttunikin.

Vierailija
22/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä ainakin kuorin ne perunat, joita tarjoan vieraille, myös höyrykattilaan.

Ja kauniisti katetussa ruokapöydässö vieraille, pöydässä perunoiden on turhan sotkuista ja ylimääräinen toimenpide ruokailussa.

Perunat kannattaa höyryttää kuorineen, c- vitamiini säilyy perunassa paremmin. Eikö sinulle ole opetettu, miten peruna kuoritaan ruokapöydässä sivistyneesti?

Ei kai kenelläkään ole ruokavieraita joka päivä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ajatusta, että joku rääpii syömiäni perunoita. Olet sivistymätön ja oksettava.

Vierailija
24/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ite ihan vaan keittelen vedessä potut

Vierailija
25/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunat voi syödä myös kuorineen. Ne on pesty ennen keittämistä + keitetään, joten ovat puhtaita. Kuoressa on kuitua, ja perunan kuoria syödään muutenkin. Tuo ajattelutapa on vanhanaikaista.

Vierailija
26/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan perunoiden kypsennys onnistuu airfryerilla? Strömsössä juuri kypsensivät uunissa ilman mitään folioita. Vähän suolaa laittoivat.

Ihan , kuten kiertoilmauunissakin.

Vierailija
27/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ajatusta, että joku rääpii syömiäni perunoita. Olet sivistymätön ja oksettava.

Jos tekisin "hienoa" kattausta vieraille niin en minä niitä perunoita keittämisen jälkeen "rääpisi" vaan kuorisin jo ennen keittämistä. Oletan, että aiempikin kirjoittaja tarkoittaa kuorittujen perunoiden keittämistä.

Vierailija
28/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön höyryperunat kuorineen ja loput perunat pilkon kuorineen jääkaappiin säilytys rasiaan. Mieleisiä mausteita ja voin makuista öljyä ripottelee sekaan ja ravistelee kipon kansi päällä ne maustumaan. Sitten seuraavana päivänä levittää ne pellille ja nakkeja tai makkaraa silppuaa päälle sekä vähän juusto raastetta niin tulee aivan ihania makkara perunoita. 

Vierailija
29/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en hörytä mitään, mutta toisinaan höyrytän kuoriperunat kypsiksi. Aika usein kyllä kypsennän yhden tai pari kuoriperunaa mikroaaltouunissa.

Vierailija
30/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höyryttäminen on terveellinen valinta. Säilyy parhaiten vitamiinit. Vihannekset ainakin kannattaisi höyryttää.

Vierailija
31/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunat kannattaa höyryttää kuorineen, c- vitamiini säilyy perunassa paremmin. Eikö sinulle ole opetettu, miten peruna kuoritaan ruokapöydässä sivistyneesti?

Mutta siinä Kapen muusiohjeessa höyrytetään kuorittuina.

Vierailija
32/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoiden höyryssä kypsentäminen tuli Suomeen jo n. 40 vuotta sitten kun alettiin myydä kattilaan laitettavia teräsritilöitä joissa pikkujalat. Ap ei ollut silloin vielä syntynytkään.

Samalla konstilla on hyvä kypsentää muutkin juurekset porkkanat, kukkakaali, parsakaali. Eikä tarvitse onkia vedestä mahdollisesti sinne haljenneita kypsiä perunoita.

Ihan oma valinta haluaako liottaa c-vitamiininkin keitinveteen, sen takia tuo höyrytysmenetelmä alunperin keksittiinkin, ilmeisesti Japanissa tms. missä bambukorissa höyryttävät joitain ruokiaan kypsäksi.

https://www.tokmanni.fi/hoyryritila-terasta-6438114889138

Vierailija
33/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niilo22 kuullottaa jauhelihan paistinpannulla.

Moni ruokabloggari näyttää kuullottavan makkarankin. Mitenkähän he onnistuvat siinä? Jos pidän itse niitä vain vähän aikaa pannulla, väri pysyy samana ja kuumuvat vain vähän. Jos ovat sitten vähän kauemman aikaa pannulla, tuppaavat mokomat palamaan. En ole ikinä onnistunut saamaan niistä kuultavia, vaikka olen harjoitellut tuota yli 40 v.

Vierailija
34/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skaffa en ångkokare. Potatis, ris, sparris, morötter, broiler bröstfilé, fisk, skaldjur, speciellt räkor och mångt och mycket annat blir bättre i ånga och dessutom hälsosammare. En maskin för ändamålet med en timer eller två sparar mycket besvär.

Vierailija
35/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunoiden höyryttäminen tapahtuu normaalikokoisessa kattilassa, jonka yläosa on reiällinen sihti perunoita varten ja alaosa tavallinen kattila, johon tulee keitinvesi. Perunat kypsyvät samassa ajassa kuin vedessä keitetyt. Yksinkertaista. Meillä on mökillä tällainen teräskattila, ihan tavallisen näköinen, tavallaan vain kaksikerroksinen. Ei varmaan kallis. Sain äidin peruja.

Me ostettiin höyrykattila 80-luvun lopulla. Oli kyllä kallis! Vieläkin kuin uusi.

Vierailija
36/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kape ja Jaska laittaa siinä ohjeessa 1,5 kiloon 100g voita. Tulee pakostakin hyvää. Ehkä hiukka liioittelua..

Perunan lajike puikula. Ei minusta paras vaihtoehto. Kalliskin.

Höyrykattila löytyy kyllä minultakin.

Vierailija
37/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottaa ajatuskin muussista jossa on kuoret mukana.

Vierailija
38/42 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole tainnut vielä kovin  vanhaksi elää jos perunoiden höyryttäminen on uusi asia. 

Vierailija
39/42 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan perunoiden kypsennys onnistuu airfryerilla? Strömsössä juuri kypsensivät uunissa ilman mitään folioita. Vähän suolaa laittoivat.

Mihin tarvitaan folioa perunoiden uunikypsennyksessä? Tätä kysyn minä, joka en ole koskaan käyttänyt. Muutenkin folio ja tuorekelmu ovat minun mielestäni lähes yhtä turhia kuin talouspaperi.

Vierailija
40/42 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kumiperunoita syönyt on erittäin todennäköisesti syönyt höyryssä kypsennettyjä. Siksi se ei ole viime vuosikymmeninä ollut kotikeittiössä kovin suosittua. On kuitenkin aivan eri asia kypsentää höyryssä kotona kuorineen tai hyvin kuorittuja  perunoita.  Joillekin perunalajikkeille höyrykypsennys on paras, koska muuten hajoavat helposti vedessä keitettäessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme