Ovatko lapsettomat naiset mielestäsi alempiarvoisia?
Eli jos et vielä ole tavannut henkilöä, et tiedä hänestä paljoakaan paitsi sen, ettei hänellä yli kolmekymppisenä ole lapsia. Ajatteletko automaattisesti, että hänessä on jotain vikaa ja ettei hän ole täysin nainen?
Kysymys luonnollisesti suunnattu naisille, joilla on lapsia. Rehellisiä vastauksia, kiitos.
Kommentit (65)
mutta saatan ajatella, että hänellä on elämästä vielä paljon näkemättä ja kokematta. Toisaalta hän on ehkä löytänyt jonkin toisen suunnan elämälleen kuin lastenhankinta, sitä ei voi väheksyä.
ettei sitä voi etukäteen edes aavistaa. Mikään kirjaviisaus ei sitä tee samalla tavalla tai työ.
Eli pidän kyllä tietyllä tapaa äitejä, siis normaaleja lapsensa hyvin hoitavia äitejä, suuremmassa arvossa kuin lapsettomia.
Mikä on parikymppinen? Voi olla aika laaja käsite...
Minusta kuullosti pahalta että joku pitäisi minua 25v naista, kahden kohta kolmen lapsen äitiä alempiarvoisena!??!
Minä en pidä ketään lapsetonta alempi rvoisena! Järjetöntä! Lapsien saaminen ei ole edes mikään itsestäänselvä asia ja kunnioitan ehdottomasti niitä naisia jotka tiedostavat etteivät he koskaan edes halua lapsia. Jokainen saa elää valitsemallaan tavalla ja on itseasiassa äärimmäisen hienoa kun rehellisesti tietää mitä itse elämältään haluaa.
Luulen, että tiedän, mihin ketjuun viittaat ja itse ihmettelin kovasti siellä muutamia kommentteja.
Pidän kyllä naisia, jotka elävät vain ja ainoastaan lastensa kautta melko rajoittuneina ( pois lukien vauvan 1. elinkuukaudet)
Tällä lailla voi ajatella vain ihminen, jonka oma elinpiiri on niin rajoittunut, että kuvittelee sen ainoaksi oikeaksi ja vakaasti uskoo, että erilaiset ihmiset pyrkivät samoihin asioihin kuin mamma itse.
kyllä tavattoman moni tekee itsestään lapsettoman just sillä et odottaa lapsentekoon ryhtymistä liian kauan.
Lapsethan tehdään itselle. Että on joku josta pitää huolta, joku jota aina rakastaa, joku joka tarvitsee sinua, joku joka rakastaa sinua ehdoitta, joku joka toivottavasti pitää huolta sinusta kun olet vanha, joku jonka kanssa olla, joku jonka kanssa viettää aikaa.
Itse pidän itseäni itsekkäänä, koska tein lapsia maailmaan, jossa niitä on paljon ilman rakastavaa kotia. Olisin hyvin voinut antaa ja saada rakkautta vaikka adoptoimalla tai sijaisäitinä toimimalla, mutta itsekkäästi halusin biologisia lapsia.
En yleensäkään pidä ketään itseäni alempiarvoisena, mutta kieltämättä joskus ajattelen että lapsettomat lähes nelikymppiset kaverini ovat vähän lapsellisia puhuessaan bailaamisesta ja miesten iskemisestä. Mutta en ikinä ajattele, että he olisivat minua huonompia tai alempana vaan että he ovat erilaisia. Toivon että he ajattelevat myös minun olevan vain erilainen kuin he, eivätkä että olen tuhlannut elämäni tai huonompi kuin he...
kyllä tavattoman moni tekee itsestään lapsettoman just sillä et odottaa lapsentekoon ryhtymistä liian kauan.
Terveellä, normaalilla hedelmällisellä naisella on aina suurempi todennäköisyys tulla raskaaksi kuin olla tulematta raskaaksi. Se todennäköisyys on vain suurempi ennen 35 ikävuotta.
Ihmettelen naapurissa asuvaa 23-vuotiasta naista, jolla on 3 lasta ja neljäs tulossa (nuorimman sai 17-vuotiaana). Ei ole elämänsä aikana tehnyt PÄIVÄÄKÄÄN töitä, ei edes kesätöitä kouluaikana. Ei ole opiskellut mitään peruskoulun jälkeen.
Millaiseksi hän kuvittelee tulevaisuutensa? Millaisia haaveita hänellä on oman tulevaisuutensa suhteen? Tätä joskus pohdin.
Itse arvostan kovasti koulutusta, työkokemusta, elämänkokemusta ja yritän niitä arvoja opettaa myös lapsilleni. Ilmeisesti tämän naapurinrouvan arvot ovat erilaiset. Mutta kuten sanottu, ei se hänestä mitenkään alempiarvoista tee. Vähän vaan ihmetyttää, kun omat valinnat elämässä ovat olleet kovin erilaisia.
Minusta kuullosti pahalta että joku pitäisi minua 25v naista, kahden kohta kolmen lapsen äitiä alempiarvoisena!??!
Minä en pidä ketään lapsetonta alempi rvoisena! Järjetöntä! Lapsien saaminen ei ole edes mikään itsestäänselvä asia ja kunnioitan ehdottomasti niitä naisia jotka tiedostavat etteivät he koskaan edes halua lapsia. Jokainen saa elää valitsemallaan tavalla ja on itseasiassa äärimmäisen hienoa kun rehellisesti tietää mitä itse elämältään haluaa.
eikö niitä lapsia hankita koska "mä haluan lapsen ja mun on lapsi saatava" =itsekästä. lapsen hankinta lähtee omasta halusta, itsekkyydestä.
Tosin, jos nainen on omasta valinnastaan lapseton, ajattelen hänen kuitenkin olevan tietyllä lailla itsekäs ja mukavuudenhaluinen.
Mutta parhaita lastenkasvattajia kyllä ovat omasta mielestään!!!
Tietysti siihen asti kunnes saavat omia lapsia.
Ihmettelen naapurissa asuvaa 23-vuotiasta naista, jolla on 3 lasta ja neljäs tulossa (nuorimman sai 17-vuotiaana). Ei ole elämänsä aikana tehnyt PÄIVÄÄKÄÄN töitä, ei edes kesätöitä kouluaikana. Ei ole opiskellut mitään peruskoulun jälkeen.
Millaiseksi hän kuvittelee tulevaisuutensa? Millaisia haaveita hänellä on oman tulevaisuutensa suhteen? Tätä joskus pohdin.
Itse arvostan kovasti koulutusta, työkokemusta, elämänkokemusta ja yritän niitä arvoja opettaa myös lapsilleni. Ilmeisesti tämän naapurinrouvan arvot ovat erilaiset. Mutta kuten sanottu, ei se hänestä mitenkään alempiarvoista tee. Vähän vaan ihmetyttää, kun omat valinnat elämässä ovat olleet kovin erilaisia.
Minä itse sain esikoisen 20v iässä kun oli kouluni käynyt. Ennen kuopuksen syntymää sain vakituisen pestin myymälävastaavana ja olen ollut siitä työstä kuopuksen synnyttyä kotona ja nyt odotamme kolmatta ja kotona oloni jatkuu. Töihin palaan sitten kunhan kolmas lapsemme on riittävän iso.
Hetkellisesti välillä olen jopa heille kateellinen
En edes halua lukea ketjua, koska arvaan sen sisällön enkä halua alkaa voimaan pahoin.
T: Äiti
Mutta ehkä vähän ajattelen niin, että hänellä on käynyt minun näkökulmastani huono tuuri elämässä. Mutta tuskin omasta näkökulmastaan.
Minä voin vastata! Olen 23v. ja odotan kolmatta, en ole ikinä ollut töissä eikä ole koulutusta!
Itse olen nk. uraäidin lapsi ja halveksun suuresti kyseistä tapaa elää, siksi olen valinnut aivan erilaisen, kiireettömän stressittömän ja ennen kaikkea lapset etusijalle asettavan elämän. Työ ja opiskelu voi odottaa, nyt on lasten aika.
Koulutusta ei mielestäni naiset tarvitse mitään sen kummempaa, itse käyn lähäriksi jossain vaiheessa kun saan lapset kasvatettua.
Työ+opiskelu+perhe ei voi toimia, olen tästä itse elävä esimerkki kun äidilleni meni kaikki muu etusijalle ennen meitä lapsia.
Vastaan mielellään muihinkin kysymyksiin.
... ja sen aikaisemmankin. Pahaa tekee :(
Ja se vastaus ap:n kysymykseen on: EI!!!
En edes halua lukea ketjua, koska arvaan sen sisällön enkä halua alkaa voimaan pahoin.
T: Äiti
Hedelmällisyys
Ikä on tärkein vaikuttaja naisen hedelmällisyydestä puhuttaessa. Nainen on hedelmällisin 20 - 22-vuotiaana. Hedelmällisyys alkaa selvästi laskea noin 30-vuotiaana ja vielä selvemmin 35-vuotiaana.
Hedelmällisyyttä alentavat myös tupakointi, huonot ravintotottumukset ja tulehdukset sukupuolielimissä. Hedelmällisyyteen voivat vaikuttaa myös useat perättäiset raskaudenkeskeytykset erityisesti, jos niihin liittyy infektioita.
Miehen hedelmällisyyteen vaikuttavat myös monet asiat; mm. tupakointi (vähentää siittiöiden määrää), alkoholi, huumausaineet (mm. kannabis vähentää sperman tuotantoa ja vaikutus kestää pitkään) myöskin kuuma sauna ja ympäristömyrkyt (PCB-jäämät).
Tärkeintä sperman laadussa on se, että siittiöt ovat liikuntakykyisiä, muodoltaan tunkeutumiskykyisiä ja että niitä on tarpeeksi paljon. Jos siittiöitä on alle 20 miljoonaa millilitraa kohden on sperman hedelmöittämiskyky alentunut.
Lapsettomuus
Lapsettomuuden syyn selvitykseen kannattaa hakeutua,
- jos raskaus ei ole alkanut 6 kuukauden aikana,
- jos pariskunta on yli 35-vuotiaita.
Tavallisimmin kyseessä on alentunut hedelmällisyys ja raskaaksi tuleminen on mahdollista ilman hoitojaksoja kun vain yritetään pidemmän aikaa.
Osassa tapauksista syynä on kuitenkin selvä este raskaaksi tulemiselle. Tällaisia syitä ovat mm. molempien munajohtimien tukkeutuminen tai munajohtimen puuttuminen, munasolu ei irtoa tai siittiöitä ei muodostu ollenkaan. Tutkimuksiin hakeutuvista pariskunnista vain 4 - 5 % ovat edellä kuvatulla tavalla hedelmättömiä. Lapsettomuuden syy löytyy noin kolmasosalla tapauksista naiselta, kolmasosalla miehestä ja kolmasosalla syytä on sekä naisessa että miehessä.
Mä kahden lapsen äitinä tiedän, että lasten elättäminen vaatii ihan riihikuivaa rahaa. Miten on siis mahdollista olla vaan lasten kanssa, jos ei ole penniäkään omia tuloja? Ei tuollasilla ihmisillä ole mitään varaa halveksia ketään, ja varsinkaan ihmisiä, jotka käy töissä ja maksaa veroja.
Mä kahden lapsen äitinä tiedän, että lasten elättäminen vaatii ihan riihikuivaa rahaa. Miten on siis mahdollista olla vaan lasten kanssa, jos ei ole penniäkään omia tuloja? Ei tuollasilla ihmisillä ole mitään varaa halveksia ketään, ja varsinkaan ihmisiä, jotka käy töissä ja maksaa veroja.
Mä saan kh-tuen 298e, lapsilisää 210e, elarit kahdesta yht. 300e ja asumistuki 350e.
Mies tienaa sen työttömyystuen verran, mitähän se olis, jotain 400-500e väliltä?
Sillä meidän 4h perhe tulee toimeen vallan mainiosti, joka kk jää n. 100e säästöön enkä koe että olisi mistään puute.
Ei todellakaan töihin kiire näillä tuloilla!
t. se kolmatta odottava aiemmin vastannut
Toki hedelmällisyys laskee, mutta ei se lopu kuin noin 50 vuotiaana.
Ja se alkaa noin 12-13v, eli hyvin hyvin pitkään pystyy bailaamaan...