Kuinka monelle eri ihmiselle olisit valmis luovuttamaan munuaisesi?
Siis toki vain yhdelle kaiken kaikkiaan mutta moniko on itsellesi niin läheinen että voisit antaa munuaisesi?
Kommentit (25)
7. Omat lapset, siskot, siskontyttö.
En yhdellekään. Mustasta pörsisstä, yms siitä saa monta tonnia. :D Esim Flippiineillä 70000e.
Lapsille, ei muille. Eikä se käy heillekkään, kun ollaan eri veriryhmää.
Enpä oikeastaan kenellekään. Jokainen pärjätköön omien munuaistensa kautta ja saahan niitä tarvittaessa kuolleilta.
5. Omat lapset, aviomies ja paras ystävä.
Kudostyyppi määräytyy ABO-veriryhmän perusteella. Elinsiirrossa veriryhmän on oltava sopiva, mutta sen ei tarvitse olla sama. Toinen kudostyyppiin vaikuttava tekijä on veren valkosolujen pinnalla olevat HLA-molekyylit.
En kenellekään. Jos olisi teoriassa mahdollista, niin voisin luovuttaa munuaisen miehelleni, lapselle tai siskolleni.
Hyvä kysymys! Noin kymmenen ihmistä läpäisi heti ajatuskokeeni. Varmaan löytyisi noin 20 lisää, jos vähän aikaa miettisin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys! Noin kymmenen ihmistä läpäisi heti ajatuskokeeni. Varmaan löytyisi noin 20 lisää, jos vähän aikaa miettisin.
Oletko varma?
Jo itse leikkaus on raskas ja toipumisaika pitkä. Myös riskit myöhemmälle iälle isot.
Kolmelle - puoliso ja kaksi lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma?
Jo itse leikkaus on raskas ja toipumisaika pitkä. Myös riskit myöhemmälle iälle isot.
Jos voisin pelastaa ystäväni hengen, niin olen melko varma että yrittäisin, enkä katsoisi vierestä, että siinähän kärvistelet. (Mutta tietysti olisi sitten luovuttajana mukava päästä jonon ohi, jos itse vanhana tulisi jotain ja tarvitsisin munuaista.)
Vaikea kysymys. Ilmeisesti vain lapselleni, mutta en tiedä pärjäänkö itse yhdellä munuaisella. Ehkä minun luovuttamasta munuaisesta olisi vain seurauksena kaksi kuollutta, sekä luovuttaja että vastaanottaja. Isäni kuoli munuaisjonoon.
Ja siis totta kai yhteensopivuus täytyisi testata, mutta lähtökohtaisesti. Jos ap nyt tätä tässä testasi niin todella typerää.
Parille-kolmelle muikkelille tulee yleensä viikonloppuisin munuaista annettua.
Vain omille lapsilleni, en muille.
Sori kaverit...