Median pitää lopettaa mässäily nuorten liikenneonnettomuuksilla
Se on omaisia kohtaan todella väärin. Pitäisi antaa sururauha. Mä olen menettänyt lapseni näin ja olen saanut tutultani soiton, olenko tietoinen siitä, että lapseni kuva ja nimi on eräällä nettisivustolla julkisesti nähtävissä. Siellä anonyymit ihmiset kirjoittivat ihan kamalia asioita mun lapsesta. Tuntemattomat ihmiset. Ihan kuin se ei olisi ollut tarpeeksi vaikeaa ilman tuota median mässäilyä ja haavojen repimistä auki. Sururauha tulee antaa. Asianomaisten nimet ja kuvat tulee jättää rauhaan. Ei niillä ole mitään väliä. Muutenkin mahdollisimman neutraali ilmoitus onnettomuudesta olisi kaikista paras. Yksityiskohdat eivät kuulu ulkopuolisille. Joku rauha näille ihmisille ja heidän omaisilleen.
Kommentit (29)
Jos huhut pitää paikkansa, tuo kaahailee jatkossa lähinnä pyörätuolilla.
Jos kyse on viattomasta uhrista, niin kyllä, olen samaa mieltä, että henkilön nimeä ja tietoja tai kuvia ei pidä jakaa. Sitä vastoin jos kyse on siitä kuspäisestä mulkvistista, jonka takia muut ovat menettäneet henkensä niin anti mennä vaan, kaikki tiedot vain julki. Sellaisia pazkoja on ihan turha hyssytellä. Ottaa lievästi sanoen päähän tämä tämän maan ikuinen rikollisten suojelu.
Kyllähän se pitäisi tietää, että nykyaikana kaikki kaivetaan esille tietyillä nettipalstoilla, joilla käymistä omaisten on syytä vältellä.
Sitä niittää mitä kylvää. Hyvin usein nämä kuskit ovat itse ladanneet nettiin kaahailuvideoita ennen lopullista kaahaustaan. Esimerkiksi nopeusmittarista kuvia kun ajonopeus yli 200.
Nettisivustoja ei lueta mediaan, ja media toki noudattaa omia sääntöjään varsin tunnollisesti. Nettifoorumien ylläpito on vastuussa että sinne voi joutua itse ottamaan yhteyttä että poistavat uhrien kuvat ja henkilötiedot, on niilläkin laki mitä pitää noudattaa.
No voi pyhä mylväys: joku häirikkö poisti kirjoitukseni! Miten se voi olla mahdollista tällaisessa aiheessa ja keskustelussa, jossa ei edes ohuesti sivuttu mitään poliittisesti kiivasta asiaa (woke, sukupuolijutut, parinvalinta, elämäntapa, rotusorto, itänaapuri jne...), vaan ihan vain --- kolariuutisointia --- !
Mikä sellaista poistelijaa vaivaa ja mikä tuollaisen tempun motiivi voi olla?
Laitan uudestaan sen häiriköidyn, 3.10 2022 klo 18.28 julkaisemani kirjoituksen, yleisön pyynnöstä, olkaa hyvät:
Lukekaa joskus amerikkalalaisia kolari- ja tulipalouutisia paikallisnettisanomista: niissä mainitaan usein jopa kuolleiden nimetkin ja julkaistaan naamakuvat. Ja se onkin oikea tapa uutisoida näistä ja asennoitua tällaisiin tapauksiin. Varsinkin kolarit ym. kaikenlaiset liikennejutut ovat mielenkiintoisia, ja samoin ruttuun menneet autot ovat kiehtovia.
Olen ihan päinvastaista mieltä teidän kanssanne tästä asiasta. Onnettomuudet kiinnostavat ihmisiä, ja yleisöllä on oikeus tietää kaikki mahdollinen, kun onnettomuus on julkisella / julkisrahoitteisella tiellä tapahtunut.
Tuo teidän asenteenne on mätä, ja samalla jotenkin niin juntti ja perisuomalainen: "Hys hys, ei saa keskustella, ei saa kertoa, ei saa tietää, tämä on yksityisasia (vaikka oikeasti ei olekaan vaan mitä suurimmassa määrin julkinen asia), seehään se sitten on niin ylempää keskiluokkaista sivistystä että teeskennellään ettei mitään ole tapahtunut vaikka jollain on mennyt henki, sensuuri on kaunista..."
Ei se Ap:n lapsikaan mikään yliluonnollinen ja neitseestä syntynyt henkiolento ollut, josta ei saisi mitään maallista tietää ja jonka fyysisestä elämästä ja olemuksesta ja kuolemasta kukaan ei voisi inhimillisellä tietoisuudella mitään ymmärtää.
Mitä avoimemmin ja faktapitoisemmin onnettomuudesta uutisoidaan, sitä vähemmän siitä levitellään vääriä väitteitä ja valheita ym. mustamaalausta. Tuo "levittely" ja "revittely" on juuri suoraa seurausta siitä todellisen tiedon salailusta ja "hienotunteisuudesta" (no sensuuri ei todellakaan ole hienotunteisuutta).
Ap, kasva aikuiseksi. Kehitä (paksumpi) nahka. Ja samoin kaikki muut sensuurin kannattajat ja vinkujat tuossa yllä.
Mikä mässäily?
Jos joku kaahaa kännissä tai huvikseen vaikka 150km/h jossain muualla kuin motarilla vaarantaen samalla muiden turvallisuuden ja sitten rysäyttää johonkin, niin miksi ihmeessä median pitäisi vaieta aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Nettisivustoja ei lueta mediaan, ja media toki noudattaa omia sääntöjään varsin tunnollisesti. Nettifoorumien ylläpito on vastuussa että sinne voi joutua itse ottamaan yhteyttä että poistavat uhrien kuvat ja henkilötiedot, on niilläkin laki mitä pitää noudattaa.
Siksipä ne kuvat pitääkin latailla palvelimille, jotka sijaitsevat jossain Panamassa tai vastaavassa. Siinä saa Suomen lainsäätäjä vinkua ja ulista ihan vapaasti.
Kalajoellakin nuori kaahari&rattijuoppo tappoi nuoren naisen viime viikonloppuna
https://www.kaleva.fi/kalajoen-viikonloppuinen-ulosajo-vaati-kuolonuhri…