Voiko pienen omakotilon muuttaa hobitinluolaksi lämmityskulujen takia?
Millaisia lupia tarvitaan ja miten rakennustekniikka pitää huomioida, jos muuttaa omakotitalon hobitinluolaksi eli peittää pintamaalla kauttaaltaan? Tarvitseeko rakenteita lujittaa maamassojen kantamiseksi jotenkin? Pitääkö esim. ulkoseinien tuuletus järjestää vaikkapa putkistoja käyttäen? Paljonko olisi kustannusarvio esim. yksikerroksisen alle sataneliöisen suorakaiteen muotoisen pientalon kattamisesta? Omaa maa-ainesta riittää joten sitä ei tarvitse ostaa, vain kaivurityö.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Tee enemmin talon sisään joku pesä vaikka styroxista tai vessapaperisäkeistä.
Haluan asua ihan asunnossa enkä roskaläjässä.
Eniten kiinnostaa tuo että kestääkö rakenteiden lujuus maakerroksen tai kuinka sitä voi vahvistaa. Onko tietoa? Muuten on turha suunnitella pidemmälle jos ei tämä selviä. Ap
Kuulostaa järkevältä mutta vaatii varmasti paljon hommaa . Kesällä olisi myös viileää , oletan . Onnea yritykselle , voisi olla hieno asumus . Ei tarvitsi miettiä tarviiko uutta maalipintaa jne.
Olen suuri omakotilon suosija. Tällä hetkellä olen kotiloitunut läpärin kanssa, peiton alle, omaan makuuhuoneeseen. Miksi omakotiloista ei puhuta palstalla tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Eniten kiinnostaa tuo että kestääkö rakenteiden lujuus maakerroksen tai kuinka sitä voi vahvistaa. Onko tietoa? Muuten on turha suunnitella pidemmälle jos ei tämä selviä. Ap
Ei kestä.
Mä rakensin mökillä jo kallioon sellaisen.räjäytin jopa luolaa siihen.
Tee enemmin talon sisään joku pesä vaikka styroxista tai vessapaperisäkeistä.