Miksi koen olevani paha ihminen?
En ole koskaan tehnyt enkä edes suunnitellut tekeväni mitään rikoksia tai pahuutta kellekään. Silti minulla on hyvin syyllinen olo, kuin olisin todella paha ihminen. Koen, että muutkin ihmiset näkevät minut pahana ihmisenä ja vihaavat minua sen vuoksi. Kuin minusta oikein hehkuisi pahuus ympärilleni. Olen ihan ahdistunut tästä. Mitä tämä on???...
Kommentit (12)
Teot ratkaisevat. Syyllisyys kaikesta vie vain voimat.
Se, että tuntuu rai koet noin kertoo, että et ole. Ilkeät tai pahat ihmiset eivät ajattele noin. Kyse ehkä liiasta kiltteydestä.
Ahdistus tai masennus aiheuttaa tuollaisia ajatuksia.
Ajattele niinkuin piispa Irja Askola puhui: Sinun ei tarvitse olla hyvä ihminen, riittää kun olet ihminen.
Sättikö sun vanhemmat usein sua kun olit lapsi?
Joo masentuneena ja ahdistuneena koin että ihmiset ottavat oikein hampaisiinsa "tuo on paha" vaikken kys aikaan tehnyt muuta suunnilleen kuin Jumalaa etsinyt
Oletko alkoholistiperheen lapsi? Olivatko vanhempasi etäisiä, etkö saanut rakkautta tai edes huomiota? Oma taustani on tuollainen. Tunnen itseni koko maailman vihaamaksi. Saan tuskin sanaa suustani, koska pelkään, että ihmiset pitävät minua pahana. Moraalini on silti kunnossa. Kyse on tuosta lapsuudesta ja kaikesta, mitä jäin paitsi. Ei sillä, että asian tajuaminen saisi tätä ongelmaa ratkeamaan :(
AP, kysypäs itseltäsi tämä kysymys: kuka löi jouluna?
Ei pahuutta tai hyvyyttä ole olemassa. Ne ovat vain mielen tuottama harha. Syyllisyys katoaa, kun päästää irti hyvyyden ja pahuuden harhasta.
Kiitos kaikille vastauksista!
- AP
Jumala herättelee sinua? Synnintunto? Hakeudu paikalliselle rauhanyhdistykselle, esim. seuraavana sunnuntaina. Uskon, että sieltä voit löytää levon ja rauhan sielullesi.