Kiittämätön kollega
Minulla on kollega, joka voi pyytää palveluksia. Niistä ei voi kieltäytyä, koska kyse on tiimityöstä.
Ei siinä mitään. Kollega ei kuitenkaan ikinä kiitä, jos teet hänelle jotakin. Kuittauksena on yleensä vain jokin kriittinen kommentti: "Ai tuolla tavalla sen asian nyt sitten hoidit, jahas."
Etukäteen hän ei yleensä kovin paljon ohjeista, joten kollegan pyynnöstä tehtävien töiden vaatimaa työmäärää on etukäteen vaikea arvioida, jolloin ne eivät välttämättä valmistu hetkessä. Kollega vaikuttaa ärtyneeltä, kun pyydät lisäohjeita.
Mikä saa ihmisen käyttäytymään tällä tavalla ja miten tällaisen ihmisen kanssa kannattaisi itse yrittää toimia?
Kommentit (25)
Esittää esimiestä. Tuollaisia itseoikeutettuja pomoja löytyy. Joskus pomo sitten palkkaa heidät oikeasti ylempiin tehtäviin. Välttämättä eivät kuitenkaan hoida työnohjausvastuutaan, eivät neuvo tai eivät kerro muiden tekemiä töitä rehellisesti.
Paljon on väkeä, jotka tiimityön varjolla teettävät töitä muilla. Yleensä kunniaa keräävät kuitenkin he itse. Käy järkeen, että silloin pelkän apulaisen tekemä työ ei olekaan teettäjän ajatusten mukaisesti tehtyä. Kunnia jää teettäjälle. Myös omien suosikkien työn kehuminen vaikka eivät olisi tehneet enempää tai yhtä paljon kuin joku toinen voi olla tyypillistä.
Varmaan yllättävän yleistä vääristellä kuka on tehnyt mitäkin, jos ei kuulu kenenkään tontille oikeasti seurata työmääriä. Sehän olisi työlästä.
Vierailija kirjoitti:
Esittää esimiestä. Tuollaisia itseoikeutettuja pomoja löytyy. Joskus pomo sitten palkkaa heidät oikeasti ylempiin tehtäviin. Välttämättä eivät kuitenkaan hoida työnohjausvastuutaan, eivät neuvo tai eivät kerro muiden tekemiä töitä rehellisesti.
Paljon on väkeä, jotka tiimityön varjolla teettävät töitä muilla. Yleensä kunniaa keräävät kuitenkin he itse. Käy järkeen, että silloin pelkän apulaisen tekemä työ ei olekaan teettäjän ajatusten mukaisesti tehtyä. Kunnia jää teettäjälle. Myös omien suosikkien työn kehuminen vaikka eivät olisi tehneet enempää tai yhtä paljon kuin joku toinen voi olla tyypillistä.
Varmaan yllättävän yleistä vääristellä kuka on tehnyt mitäkin, jos ei kuulu kenenkään tontille oikeasti seurata työmääriä. Sehän olisi työlästä.
Jatkossa kollegan pyyntöihin vastaan, kun ei tehdystä työstä edes ymmärretä kiittää sen tekijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa kollegan pyyntöihin vastaan, kun ei tehdystä työstä edes ymmärretä kiittää sen tekijää.
Piti kirjottaa että vastaan viiveellä, kun työstä ei saa edes kiitosta. Se ei motivoi priorisoimaan näitä tehtäviä kovin korkealle.
Miksi tuollainen ihminen odottaa jatkossa saavansa apua, jos ei viitsi edes kiittää siitä, että hänen pyynnöstään on tehty jotakin? Kollegat alkavat nopeasti vastata pyyntöihin olevansa valitettavasti kovin kiireisiä.
Erittäin ikävä yllätys. Myös minulle työpaikkaa markkinoitiin hyvän tiimin tuella jne. Ei ole vastannut odotuksia.