Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiittämätön kollega

Vierailija
02.10.2022 |

Minulla on kollega, joka voi pyytää palveluksia. Niistä ei voi kieltäytyä, koska kyse on tiimityöstä.

Ei siinä mitään. Kollega ei kuitenkaan ikinä kiitä, jos teet hänelle jotakin. Kuittauksena on yleensä vain jokin kriittinen kommentti: "Ai tuolla tavalla sen asian nyt sitten hoidit, jahas."

Etukäteen hän ei yleensä kovin paljon ohjeista, joten kollegan pyynnöstä tehtävien töiden vaatimaa työmäärää on etukäteen vaikea arvioida, jolloin ne eivät välttämättä valmistu hetkessä. Kollega vaikuttaa ärtyneeltä, kun pyydät lisäohjeita.

Mikä saa ihmisen käyttäytymään tällä tavalla ja miten tällaisen ihmisen kanssa kannattaisi itse yrittää toimia?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä.

Olen luokanope, ja työparini (luokkien välissä ovi, joka mahdollistaisi kaikenlaisen joustavan ryhmittelyn ja ntoiminnalliset työtavat ym) pyytää minua useita kertoja viikossa tekemään hänelle tietokonehommia, jakamaan tekemäni materiaalit, tuntisuunnitelmat ym, jonka toki voin tehdä, ilman mitään vastapalvelusta. Tuotan hänelle käytännössä vähintään viidelle tunnille viikossa matskut ja suunnitelmat. Olen surkea opettamaan erästä ainetta, jota on kerran viikossa. Ensimmäisellä viikolla rouva lupasi auttaa minua kys. aineen kanssa, mutta sen jälkeen hän on ilmoittanut, että ei halua jakaa ammattitaitoaan.

Tästä seuraa se, että oppilaat saavat toisaalla laadukkaampaa opetusta kyseisessä oppiaineessa, kuin minun luokassa.

Miksi suostut tekemään toisen työt hänen puolestaan?

Sorry, huonosti selostin alussa, pahoittelut. Joka rapauksessa tekisin kys. mteriaalit ja suunnitelmat omalle luokalleni, hänelle joudun toki niitä muokkaamaan, mutta melkein samalla vaivalla. Digihommissa taas on vähän "pakko" jeesata, koska olemme työparit. Tämä ärsyttää minua siksi, kun virka "myytiin" minulle siten, että minua odottaa yhteistyöorientoitunut, innokas kollega, joka nyt paljastuikin ihan joksikin muuksi.

Erittäin ikävä yllätys. Myös minulle työpaikkaa markkinoitiin hyvän tiimin tuella jne. Ei ole vastannut odotuksia.

Vierailija
22/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esittää esimiestä. Tuollaisia itseoikeutettuja pomoja löytyy. Joskus pomo sitten palkkaa heidät oikeasti ylempiin tehtäviin. Välttämättä eivät kuitenkaan hoida työnohjausvastuutaan, eivät neuvo tai eivät kerro muiden tekemiä töitä rehellisesti.

Paljon on väkeä, jotka tiimityön varjolla teettävät töitä muilla. Yleensä kunniaa keräävät kuitenkin he itse. Käy järkeen, että silloin pelkän apulaisen tekemä työ ei olekaan teettäjän ajatusten mukaisesti tehtyä. Kunnia jää teettäjälle. Myös omien suosikkien työn kehuminen vaikka eivät olisi tehneet enempää tai yhtä paljon kuin joku toinen voi olla tyypillistä.

Varmaan yllättävän yleistä vääristellä kuka on tehnyt mitäkin, jos ei kuulu kenenkään tontille oikeasti seurata työmääriä. Sehän olisi työlästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esittää esimiestä. Tuollaisia itseoikeutettuja pomoja löytyy. Joskus pomo sitten palkkaa heidät oikeasti ylempiin tehtäviin. Välttämättä eivät kuitenkaan hoida työnohjausvastuutaan, eivät neuvo tai eivät kerro muiden tekemiä töitä rehellisesti.

Paljon on väkeä, jotka tiimityön varjolla teettävät töitä muilla. Yleensä kunniaa keräävät kuitenkin he itse. Käy järkeen, että silloin pelkän apulaisen tekemä työ ei olekaan teettäjän ajatusten mukaisesti tehtyä. Kunnia jää teettäjälle. Myös omien suosikkien työn kehuminen vaikka eivät olisi tehneet enempää tai yhtä paljon kuin joku toinen voi olla tyypillistä.

Varmaan yllättävän yleistä vääristellä kuka on tehnyt mitäkin, jos ei kuulu kenenkään tontille oikeasti seurata työmääriä. Sehän olisi työlästä.

Jatkossa kollegan pyyntöihin vastaan, kun ei tehdystä työstä edes ymmärretä kiittää sen tekijää.

Vierailija
24/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa kollegan pyyntöihin vastaan, kun ei tehdystä työstä edes ymmärretä kiittää sen tekijää.

Piti kirjottaa että vastaan viiveellä, kun työstä ei saa edes kiitosta. Se ei motivoi priorisoimaan näitä tehtäviä kovin korkealle.

Vierailija
25/25 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuollainen ihminen odottaa jatkossa saavansa apua, jos ei viitsi edes kiittää siitä, että hänen pyynnöstään on tehty jotakin? Kollegat alkavat nopeasti vastata pyyntöihin olevansa valitettavasti kovin kiireisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi