Onko teillä nyt esim. yksi valaisin vähemmän päällä tai mitä olet tehnyt sähkön säästämiseksi? Nyt juuri, jotain konkreettista pientä.
Meillä ei pala valot keittiössä eikä eteisessä kun ei siellä kukaan oleskele. Huomisen perinne-sunnuntaisaunan sijaan otan vain lämpimän suihkun.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt suihkussa viimeksi tiistaina.
On ainakin konkreettinen ja aidosti tehoava toimi :D
Eilen nousi meillä sähkön hinta 5x. Pesin pyykkiä kolme koneellista ja imuroin, tein syyssiivouksen. Iltapäivällä muistin, että olisi pitänyt tehdä eilen tai toissapäivänä, koska silloin sähkö oli vielä halpaa. Tänään teen ison satsin kaalilaatikkoa, ensin keitän ja esivalmistan sitten uunissa tunti. Taas muistin, että sähköä menee kaksinkertainen määrä, ensin kypsennys levyllä ja sitten paistaminen uunissa.
Olen opetellut sammuttamaan valoja, mutta jos lamppuja räpsii edestakaisin auki-kiinni niin lamput kuluu loppuun nopeammin, ne kestää vain tietyn määrän räpsytyksiä. Isot kattolamput joiden teho on 20-25W ovat kalliita maksavat yli 10 kappale, ostin ne Prismasta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ladattavat laitteet lataan halvimman sähkön aikaan. Koskee pienimpiäkin laitteita kuten kännykkää (jota käytän aina virransäästötilassa) ja hammasharjaa.
Ikkunat ja ulko-ovi on tiivistetty tänä syksynä. Huonelämpö pidetään luonnollisesti kohtuullisena ja pyrimme säästämään lämmintä vettä.
En tee uuniruokia tällä hetkellä lainkaan.
Käytän pikakahvia ja keitän siihen vedenkeittimellä vettä vain sen verran, kuin kulloinkin tarvitsen. Käytössäni on vedenkeitin, jossa vesi pysyy pitkään kuumana, joten toinen ja kolmaskin kuppi onnistuu helposti.
Arvaisitteko, että minulla on edullinen kiinteähintainen sähkösopimus? Sähkön säästäminen ja kulutuksen siirtäminen pois suurimman kulutuksen hetkiltä on mielestäni kaikkien etu.
Minä myös olen siirtynyt pikakahviin. Sen hinta ei ole noussut juurikaan verrattuna suodatinkahviin.
Mä olen pysynyt ja pysyn espressossa; espressopavut tuntuivat vielä jokunen vuosi sitten tyyriiltä, mutta eivät enää. Itse asiassa punainen Mallukin tuntuu nykyään edulliselta. 🥱
- käänsin jääkaapin neloselta kolmoselle
- yritän pitää jääkaapin aika täynnä (mitä täydempi sitä vähemmän vie virtaa)
- vain yksi valo päällä huoneessa
- teen kerralla monen pvän ruoat ja lämmitän ne mikrossa (liesi ja uuni kovia sähkösyöppöjä)
- pyykit pesen 1 krt vko
- käyn miedoissa suihkuissa, ei enää kuumia eikä lämpimiä
- yöllä lämmitys pienellä, makuuhuoneessa 17 C
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei aja nyt partaa joka päivä, ja sähköhammasharja vaihtui manuaaliseen.
Anteeksi nyt, mutta tuo sähköhammasharjan pois jättäminen on hulluutta. Sähkönkulutus on ihan olematon ja hyödyt melkoiset verrattuna tavalliseen harjaan.
Tuleepahan lisää potilaita mun hammaslääkärimiehelleni!! 😊
Vierailija kirjoitti:
vettä kannattaa säästellä
Suomimies peseytyy viikoittain. -Viemari ei tykkää, jos vettä pihistää liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Korkea pesulämpötila on myytti. Ylen sivuilla on tällainen juttu. En osaa laittaa linkkiä.
Korkea lämpötila tappaa bakteerit, virukset, homeet ja sienet. Ei se mikään myytti ole. 🥱
Jätin tulikuumat mukavuussuihkut kokonaan pois. Suihkussa riittää 2-3min ilman näitä.
En pistä vaatteita enää niin herkästi pyykkiin, kotona kelpaa vielä, pyykkikone toivottavasti harvemmin päällä.
Lämmitän tulisijoja jo nyt enemmän kuin ennen.
Muutama sähköpatteri talossa, käytössä vain talvella, mutta ei tule olemaan päällä tänä talvena.
Ajelen nätimmästi, sähköauto kuluttaa sähköä näin huomattavasti vähemmän kuin minun normaalisti aika raskaalla kaasujalalla.
Olen lopettanut kokonaan pitämästä valoja työhuoneella. Ikkuna on pohjoiseen, joten siellä on päivälläkin vähän hämärää, mutta koska teen töitä tietokoneella niin eihän minun tarvitse nähdä kuin näyttö.
Samalla huomasin kuinka mukavaa on, että nyt kaikki ohikulkevat kyläläiset eivät näe pällistellä sisään. :)
Mäkin pesen suurimman osan vaatteista 40 asteessa, mutta en todellakaan pyyhkeitä, lakanoita tai siivousvälineitä.
Olen vähentänyt suihkussa käyntiä ja peseydyn nopeammin. Välillä riittää että pesaisee naaman, kainalot ja jalat.
Vierailija kirjoitti:
Ulkovalot ei ole päällä. Ei ne kyllä muutenkaan paljon veisi, mutta ne on nyt tarkoituksella pidetty pois. Sisällö palaa valot siellä täällä, lapset sytyttää eivätkä sammuttele.
Kodinkoneet yms. käy ihan kuten ennenkin.
Vaatteet haisevat hieman pitempään. Käytännössä muuten kaikki energiaa vaativa hupitoiminta on loppunut, ei netti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta kyllä yhtään, sähköä saa rahalla.
Sitten kiinnostaa, kun tulee pakolliset sähkökatkot.
No ei kiinnosta. Vähemmän niistä on harmia kuin säästönysväämisestä, enkä minä niitä voi estää vaikka säästäisin. Sitä paitsi ol3 on jo toiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaukolämpö on ilmaista? Missä?
Sisältyy vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta kyllä yhtään, sähköä saa rahalla.
Sitten kiinnostaa, kun tulee pakolliset sähkökatkot.
Ne tuskin tulee asuntokohtaisina, eli ei herätä minkäänlaista mielenkiintoa alkaa pelleillä muutaman watin ledien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lataan kännykän, kellon ja läppärin töissä aina, kun kun on mahdollista.
Pidän jatkojohdon off-tilassa silloin, kun en lataa mitään.
Yleensä iltaisin mulla on ollut 2 valoa päällä, keittiön valo ja olkkarin valo, mutta nyt oon pitänyt vain toista.
Säästät töissä lataamalla ehkä kympin vuodessa ja kokonaiskulutus ei laske yhtään.
Kun vaimo oli viikon poissa, niin laitoin lämminvesivaraajan pois päältä.
Vuosikausia sitten, 5-10 v sitten, meillä kävi töissä Helenen edustaja puhumassa.
Tämä oli tiimipäivänä, eli TA maksoi esiintyjille. Helenen edustaja on yhden pomoista vaimo. Eli välttämättä ei maksettu mitään.
Jokainen sai tuoda sähkölaskunsa ja toimittaa hänelle tiedot etukäteen.
Meillä silloin oli enimmillään 3 pakkasta täynnä, 1 kerralla tyhjennettiin, sammutin ja viim vappuna kaikki olivat tyhjiä.
Minun kohdalla sanoi ei ole varmaam ikinä nähnyt näin pieniä määriä.
En ole muuttanut mitään.
Esim pidin työvaatteet töissä ja esim paitapuseroa käytin jopa 8 kertaa ennen pesua. Kävin töihin tullessa suihkussa. Pelkästään vaatteiden tuuletus vähentää pesemistä. Tietenkin kuivasin ulkona.
Tiskaan kylmällä vedellä käsin. Myös kädet pesen kylmällä vedellä.
Teen lähes kaikki ruokani sähköuunissa, niin voin pitää huonelämpötilaa asteen-pari alhaisempana. Uunin lämmitys lisää lämpöä keittiössä niin paljon, että vietän sitten enemmän aikaa siellä, kun on ainoa lämmin paikka talossa.
Sitten toinen asia: Kai te kiinteähintaista sähkösopimusta maksavat ymmärrätte, että teille ei ole mitään halvempia aikoja käyttää sähköä? Toki se auttaa tasaamaan sähkön kulutushuippuja, jos tekin siirrätte sähkön käyttöänne yöaikaan tapahtuvaksi, mutta rahallista apua siitä ei teille ole.