Onko ihan pähkähullua kokoaikatyön vaihtaminen osa-aikatyöhön?
Otsikossahan se tulikin. Nykyinen työni on ihan karseaa mutta kokoaikaista. Hain juuri osa-aikaista toivealaltani. Onko ihan älytöntä vaihtaa? Vaikuttaako tuo johonkin ansiosidonnaisen työssäoloehtoon tms kun tunteja olisi vain noin 15 viikossa? Olisi tämän hetken elämäntilanteen kannalta hienoa saada osa-aikainen työ, vaikka taloudellisesti se on kyllä huonohko ratkaisu.
Kommentit (11)
Jos se on sun oma toive, sun täytyy ilmoittautua työkkäriin työnhakijaksi. Ja uusi ja vanha työsopimus toimitettava.
Karenssiaikakin on.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on sun oma toive, sun täytyy ilmoittautua työkkäriin työnhakijaksi. Ja uusi ja vanha työsopimus toimitettava.
Karenssiaikakin on.
Ei ole pakko ilmoittautua työkkäriin jos pärjää ilman soviteltua päivärahaa.
Ei ole järkevää kuluttaa itseään loppuun. Kannattaa vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karenssiaikakin on.Ei ole pakko ilmoittautua työkkäriin jos pärjää ilman soviteltua päivärahaa.
Tiedetään tuo.
Aloittaja tuntui olevan epävarma taloudellisesta tilanteestaan sitten. Hänelle vastattiin.
Ansiosidonnaista et saa ennen kuin karenssiaika on loppunut. Sitten kun se on ohi, olet velvollinen vastaanottamaan kokoaikatyötä ja lopettamaan osa-aikatyön jos tarjotaan kokoaikatyötä. Jos siis haet työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista et saa ennen kuin karenssiaika on loppunut. Sitten kun se on ohi, olet velvollinen vastaanottamaan kokoaikatyötä ja lopettamaan osa-aikatyön jos tarjotaan kokoaikatyötä. Jos siis haet työttömyyskorvausta.
Ei osaaikatyötä ole pakko lopettaa. Sanoo työhaastattelussa, että jatkaa sitä kaikesta huolimatta ja kysyy, miten kokoaikatyön työtunteja voi järjestellä.
Mulla samoja pohdintoja. Teen unelmatyötäni osa-aikaisena ja sen lisäksi minulla on kokoaikainen työ, joka ei ole ollenkaan unelma, mutta omaa alaa kuitenkin ja paikat ovat vähissä. Kokoaikatyöstä olen nyt ollut virkavapaalla ja pähkäilen kovasti, uskaltaisinko jättää sen ja heittäytyä vain tuon osa-aikaisen varaan. Taloushan se tässä tietysti suurin epävarmuustekijä on, pitäisi keksiä jotain lisätulonlähteitä sitten.
En oikein löydä tietoa työttömyysturvasta yms. tällaisessa tilanteessa. Voisin pärjätä juuri ja juuri ehkä palkalla mutta olen enemmän huolissani siitä, olenko sitten oikeutettu enää ansiosidonnaiseen kun tunteja on niin vähän eli täyttyykö työssäoloehto. Aiemmin olen ollut töissä 10 vuotta maksaen työttömyyskassa jäsenyyttä eli sikäli työssäoloehto on jo kerrytetty mutta mitä sille käy noin pienellä osa-aikatyöllä. Nollautuuko se tai jotain?
Ja jos kuitenkin haluaisin oheen soviteltua ansiosidonnaista niin siitäkään en löydä mitään tietoa, kun kyseessä on työpaikan vaihto eikä osa-aikatyöhön siirtyminen työttömyydestä, jolloin homma olisi selkeä.
En tiedä ansiosidonnaisesta mitään, mutta itse olen enemmän pohtinut pääomatulojen kasvattamisen mahdollisuutta, jotta en olisi vain palkan varassa.
T. 8
Ja milloin se karenssi alkaa? Jos lopetan nykytyössäni vaikka 31.10. ja aloitan uuden työn 1.11. niin onko se karenssi sitten heti tuosta alusta vai mistä? Mitä tapahtuu jos tuossa välissä on vaikka kuukausi? Pakko päästä vain äkkiä pois nykytyöstä.
Haluan ihan ehdottomasti osa-aikatyön mutta saisi kyllä olla hiukan enemmän tunteja jotta olisi oikeasti kannattavaa taloudellisesti. Noilla tarjotuilla tunneilla joutuu turvautumaan säästöihin lisäksi satasen tai parin verran joka kuukausi. Mutta ainakin saisin sellaisen työnkuvan kuin haluan ja sen osa-aikaisuuden. Enkä usko, että ajan kuluessa olisi mahdollista saada isompaa viikkotuntimäärää.
On hirveän hankala muutenkin löytää osa-aikaisia töitä. Miten ne ovatkin niin kiven alla tietyillä aloilla?
Jos kerran kyseessä on toiveala, niin vaihda ihmeessä jos talous kestää. Voihan se poikia myöhemmin kokoaikaisen paikan.
Normaalisti osa-aikatyössä on oikeus soviteltuun päivärahaan, mutta kun vaihtaa kokoaikatyöstä osariin, niin tulee muistaakseni 3kk:n karenssi.
Ja tietysti soviteltua saadakseen on oltava työkkärin kirjoilla ja nykyään haettava kokoaikaista työtä.