IS: Nina Mikkonen avautuu: Kun on yhden ihmisen tulot, mutta kolmen kulut, hinnankorotukset näkyvät radikaalistikin.
Nina jättää juustopaketitkin nykyään kauppaan. Elän kädestä suuhun ja mietin, miten kirpusta tekisi tänään paistin, hän sanoo. Nina Mikkonen on kahden aikuisen pojan äiti, joka asuu kerrostaloneliössä Itä-Helsingissä.
Surullista.
Kommentit (645)
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti uskonut, että minun pitää puolustaa Nina Mikkosta, mutta niin vain piti koska olen itsekkin ollut tuossa tilanteessa, matalapalkkaisen yh-äidin kasvattama ja kuinka ei ollut armeija-aikana käytännössä yhtään rahaa.
On ihan uskomatonta kuinka sokea piste armeija on monille teistä, ihan käsittämätöntä. Joku ihan tosissaan on täällä kertomassa kuinka kaikki vapaat pitäisi olla myös töissä, levätä ei saisi koskaan. Lopeta jo noitten avustusten ja muun hölynpölyn kirjoittelu, et saa mustaa valkoiseksi, tosiasia kun nyt vain on se, että armeija on taloudellisesti erittäin kannattamaton työ.
Tienasin ennen armeijaa hyvin ja jouduin lopettamaan työt sentakia, jos et edes pienen vertaa kykene arvostamaan monien meidän uhrauksia on se aika säälittävää.
Suurin osa käy armeijan ajallaan eli heti lukion tai ammattikoulun jälkeen. Heistä suurin osa asuu vielä vanhempiensa kanssa. Ainakin ennen armeijan ajaksi sai töistä vapaata eikä se ollut työnantajalle oikea syy lopettaa työsuhdetta. Taidat olla jo melko iäkäs.
Kiitos kun avasitte silmäni kuinka vähän arvostatte varusmiehiä. Eli tuttuun tyyliin nainen on kaksinaismoralisti ja selkään puukottaja, heti jos pääsee halveksimaan miehiä niin siihen tartutaan. Kaikkea pidetään vain itsestäänselvyytenä, meidän armeijakin syntyy tyhjästä, kenenkään ei tarvitse tehdä mitään sen eteen, niinhän te tunnutte ajattelevan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun avasitte silmäni kuinka vähän arvostatte varusmiehiä. Eli tuttuun tyyliin nainen on kaksinaismoralisti ja selkään puukottaja, heti jos pääsee halveksimaan miehiä niin siihen tartutaan. Kaikkea pidetään vain itsestäänselvyytenä, meidän armeijakin syntyy tyhjästä, kenenkään ei tarvitse tehdä mitään sen eteen, niinhän te tunnutte ajattelevan.
nönnönnöö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarin haastattelu vuonna 2004
1/31. Kuka on sopiva äidiksi?
Nina Mikkonen vastaa:
"Lapsen kannalta paras vaihtoehto on, että äiti on vihitty aviovaimo ja perheeseen kuuluu myös lapsen isä. Hedelmöityshoidot on tarkoitettu vanhemmuuteen sitoutuneille aviopareille, ei lesbosinkuille. Ehdoin tahdoin leskenä aloittava, risteilyillä bailaava, vain itseään ajatteleva sinkku ei ole sopiva vanhemmaksi, ei myöskään tyttö- tai poikaparin puolisko. Heille riittäköön rooli aktiivisena tätinä tai setänä. Homopari ei sovi vanhemmiksi, koska lapsen ihmisoikeuksia molempia sukupuolta oleviin vanhempiin ei saa polkea millään verukkeella!"
2. Kuinka kauan pitää imettää?
"Jos Luoja suo maidon nousta rintoihin, ainakin hampaiden tuloon saakka. Äidinmaito on vauvan paras rakennusaine, ravinto ja suoja. Sen antaminen ja saaminen lähentävät äitiä ja lasta ratkaisevalla tavalla."
3. Minkä ikäisenä lapsen saa panna päiväkotiin?
"Paras vaihtoehto on, että oma äiti ja omat vanhemmat kasvattavat lapset kotona. Muut ratkaisut ovat huonompia, ja ne ovat usein seurausta välinpitämättömyydestä lasta kohtaan. Lapset ovat suuria persoonallisuuksia pienestä pitäen. Heidän yksilöllisyyttään pitää kunnioittaa ja vahvistaa, ei lannistaa. Kodissa jos missä oppii sosiaaliseksi ja toisista välittäväksi. Monet päiväkotien hoitajat myöntävät itsekin työtaakkansa mahdottomuuden, seurauksena on rauhattomia ja stressaantuneita lapsia. Toivon, että nuoret päivähoitajaäidit voisivat jatkossa hoitaa itse omat lapsensa - kotona. Oma varhaislapsuuteni oli onnellinen, sillä äitini oli kotiäiti. Tiedän myös, mitä yksinhuoltajaperheen arki ja puoliorpous on, sillä isäni kuoli, kun olin 12-vuotias."
4. Oletko käynyt päiväkodissa?
"Olen käynyt. Siellä on joukko erilaisia lapsia samanlaisessa tilanteessa. Melun keskellä jonottamassa sellaista, jota he saisivat kotona aina ja heti. Päiväkoti ei tarjoa oman äidin tai isän syliä hädän, harmin, ilon tai riemun hetkillä. Vanhempien rakkaus ja kiintymys, perheen arvot ja tavat eivät siirry ostopalveluina. Kollektiivinen kasvatustapa turmeli 1900-luvulla monien tulevaisuuden Saksassa, Neuvostoliitossa ja kaikkialla, missä kärsittiin kilpailevien sosialistijärjestelmien aiheuttamasta tuhosta. 2000-luvulla sopisi jo ottaa opiksi, mitä lasten tarhaviljelyllä saadaan aikaan: vanhempiaan ja itseään etsiviä, pohjattoman onnettomia, rikkinäisiä ihmisiä."
5. Saako äidillä olla kutsumusta muuhun kuin äitiyteen?
"Nainen synnyttää lapsen, mutta äidiksi hänen pitää kasvaa. Liian harva nainen ajattelee lasta ja tulevaisuutta, liian moni vain omia halujaan lyhyellä tähtäimellä. Lapsen kannalta äidillä ei saa olla vaihtoehtoa. Mukamodernit ja -tasa-arvoiset linjaukset koituvat lapsen tuhoksi."
Onko tuo aito? Unohtiko jotenkin miten heidän parisuhteensa sai alkunsa?
On se, oli aikoinaan Nyt-liitteessä. Muistan hyvin kun ihmettelimme tätä haastattelua kavereiden kanssa tuoreina opiskelijoina - meidän äitimme kävivät töissä emmekä kokeneet olevamme kovinkaan rikkinäisiä ja pohjattoman onnettomia. 🙄
Loppuuko orvon eläke taysiikäisyyteen? Eikä kestä opiskelun ajan, niin kuin voi hakea vanhemmilta elatustukea jos ne ei maksa muuten ?
Vierailija kirjoitti:
Miten ketjun aihe eli Nina Mikkonen liittyy kommenttiisi?
Vierailija kirjoitti:
Niinpä...
Tämä!
Sukupuolta syrjivän typerän ja vanhanaikaisen ARMEIJAN saisi välittömästi lakkauttaa !
Tilalle palkka-armeija.
Typerää enää nykyaikana tuommoinen paskajärjestelmä!
Lisäksi oma vapaaehtoinen osasto kouluttautumaan hybridiuhkia vastaan, se olisi nykyaikaa, maailma muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nainen saa varmasti kohtalaista leskeneläkettä sekä eläkkeensaajien asumistukea.
Hänellä ei oikeasti ole hädänpäivää
Miksi saisi eläkeläisen asumistukea? EI ole eläkkeellä!
Hän saa miehestään leskeneläkettä ja sen tiimoilta voi ja pystyy hakemaan eläkkeensaajien asumistukea.
Itsekin leski olen ja tiedän käytänteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko palstamammat tietoisia, mies joka suorittaa asepalvelusta ei voi käydä töissä samaan aikaan. Kannattaa pitää se mielessä, kun kehottaa miehiä menemään töihin jotka on intissä.
Miksi ei voi? Menettää armeijan päivärahan, mutta kyllä minä tiedän monia, jotka tekee töitä armeija-aikana.
Eli teet jo töitä täyspäiväisesti lähes ilmaiseksi ja sinun pitäisi tehdä töitä kaikki vapaa-aika ja lomat mitä intistä saa.
Ei näin tyhmien ihmisten kanssa voi keskustella järkevästi, viha on sumentanut teidän pään. Mitä jos sinä ja muut rupeatte tekemään tuolla armeijasta saatavalla summalla töitä, rahaa jää ihan bilettämiseen, eikö niin. Menette myös töihin kaikella vapaa-ajalla. Laita nyt jo valot päälle idiootti.
En tiedä, oletko sinä käynyt intin, mutta minäpä olen. Siellä ei todellakaan tehdä töitä täyspäiväisesti (paitsi kantahenkilökunta, jolle maksetaan palkkaa, eivät saa pelkkää päivärahaa). Vietin itse suurimman osan inttiajasta ajoneuvon hytissä nukkuen, pelaillen puhelimella ja odotellen ajokäskyä. Ei ollut vaativaa, ei ollut raskasta eikä todellakaan verrattavissa työhön. Mitä sinä siis teit armeijassa, jos koit olleesi siellä täyspäiväisesti töissä?
Jos oikeasti ajattelet, että vapauden riistosta vankilan tai siviilipalveluksen uhalla armeijan palkka on oikeudenmukainen, niin olet menetetty tapaus.
Olin asustuskeskustaistelija, taistelulähetti ja kävin tarkka-ampuja koulutuksenkin. Luuletko, että taidot ja kyvyt armeijassa hankitaan syntyy ilman töitä, ei synny ja välillä tehtävät ovat erittäin vaativia ja niistä palautuminen vaatii kunnollista lepoa. Muistan monia kertoja kun tulin lomille leireiltä olin niin väsynyt, että nukahdin junaan tai bussiin.
Näinhän se leirien jälkeen on. Mutta on paljon mutta viikonloppuja. Itse armeijaiköusten äitinä olen katsonut kuinka moni asuu yksin ja saa sossusta ja armeijasta tukea. Ja moni tekee töitä lomilla. Korona-aikana se ehkä on ollut helpompaa koska on pidempiä lomia.
Yksinhuoltajalla on yhden tulot eikä kukaan jaa menoja. Kaksi(tai yksikin) lasta vie enemmän tilaa , vaatteita yms kuin se puoliso siinä vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nina voisi jättää meikit ostamatta, niin säästyneellä rahalla voisi ostaa sitä halpaa perusruokaa
Halvimmat meikit eivät kyllä kalliita ole,tiedät itsekin! Vai oletko joku seinästä repäisty ! Kai shampoota käytät? Sitäkin löytyy edullista.
mutta niihinkin menevät rahat voisi käyttää ruokaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nainen saa varmasti kohtalaista leskeneläkettä sekä eläkkeensaajien asumistukea.
Hänellä ei oikeasti ole hädänpäivää
Miksi saisi eläkeläisen asumistukea? EI ole eläkkeellä!
Hän saa miehestään leskeneläkettä ja sen tiimoilta voi ja pystyy hakemaan eläkkeensaajien asumistukea.
Itsekin leski olen ja tiedän käytänteet.
Ei eläkkeensaajan asumistuki ole hyvä. Siinä ei ole samoja vähennyksiä tuloista kuin yleisessä asumistuessa. Aikoinaan sai itse valita kumpaa hakee ja yleinen oli itselleni parempi. Nytkin laskureisen mukaan yleinen asumistuki olis parempi.
Miksi hänen pitää asua neliössä ja Helsingissä ja omistaa auto,jos on taloudellisesti noin tiukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Ninalla taitaa mennä aika paljon kädestä suuhun.
Hän asuu kuitenkin isossa asunnossa Helsingissä vuokralla. Ei varsinaisia alaikäisiä huollettavia.
Nina pystyy tukemaan yhä täysi-ikäisiä poikiaan taloudellisesti?
Hänellä on varaa myös hybridiautoon. Tai autoon yleensäkin.
Onko tässä muka todellinen talousahdinko päällä? Ei kuulosta ihan siltä.
Onko Mikkosia nähty leipäjonossa?
Mutta kun putoaa korkealta, niin toisten normaalielämä tuntuu ehkä kurjuudelta.
Mulla särähti korvaan ihan samat asiat! Ei tuo Mikkoska köyhältä kuulosta. Varmasti kaikki mitä tulee niin menee. Mutta köyhä hän ei ole. Jos helpotusta kaipaa, niin vaihto pienempään asuntoon ja aikuiset pojat pois mamman lompakolta.
Tässä taas nähdään kuinka pojat ovat äitiensä kullannuppuja. Niitä kyllä jaksetaan hyysätä hamaan tappiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko palstamammat tietoisia, mies joka suorittaa asepalvelusta ei voi käydä töissä samaan aikaan. Kannattaa pitää se mielessä, kun kehottaa miehiä menemään töihin jotka on intissä.
Miksi ei voi? Menettää armeijan päivärahan, mutta kyllä minä tiedän monia, jotka tekee töitä armeija-aikana.
Eli teet jo töitä täyspäiväisesti lähes ilmaiseksi ja sinun pitäisi tehdä töitä kaikki vapaa-aika ja lomat mitä intistä saa.
Ei näin tyhmien ihmisten kanssa voi keskustella järkevästi, viha on sumentanut teidän pään. Mitä jos sinä ja muut rupeatte tekemään tuolla armeijasta saatavalla summalla töitä, rahaa jää ihan bilettämiseen, eikö niin. Menette myös töihin kaikella vapaa-ajalla. Laita nyt jo valot päälle idiootti.
En tiedä, oletko sinä käynyt intin, mutta minäpä olen. Siellä ei todellakaan tehdä töitä täyspäiväisesti (paitsi kantahenkilökunta, jolle maksetaan palkkaa, eivät saa pelkkää päivärahaa). Vietin itse suurimman osan inttiajasta ajoneuvon hytissä nukkuen, pelaillen puhelimella ja odotellen ajokäskyä. Ei ollut vaativaa, ei ollut raskasta eikä todellakaan verrattavissa työhön. Mitä sinä siis teit armeijassa, jos koit olleesi siellä täyspäiväisesti töissä?
Jos oikeasti ajattelet, että vapauden riistosta vankilan tai siviilipalveluksen uhalla armeijan palkka on oikeudenmukainen, niin olet menetetty tapaus.
Olin asustuskeskustaistelija, taistelulähetti ja kävin tarkka-ampuja koulutuksenkin. Luuletko, että taidot ja kyvyt armeijassa hankitaan syntyy ilman töitä, ei synny ja välillä tehtävät ovat erittäin vaativia ja niistä palautuminen vaatii kunnollista lepoa. Muistan monia kertoja kun tulin lomille leireiltä olin niin väsynyt, että nukahdin junaan tai bussiin.
Näinhän se leirien jälkeen on. Mutta on paljon mutta viikonloppuja. Itse armeijaiköusten äitinä olen katsonut kuinka moni asuu yksin ja saa sossusta ja armeijasta tukea. Ja moni tekee töitä lomilla. Korona-aikana se ehkä on ollut helpompaa koska on pidempiä lomia.
Yksinhuoltajalla on yhden tulot eikä kukaan jaa menoja. Kaksi(tai yksikin) lasta vie enemmän tilaa , vaatteita yms kuin se puoliso siinä vieressä.
Onko tämä asia oikeasti niin vaikea ymmärtää, että se ei vain rekisteröidy teidän aivoihin, se vain ikäänkuin soljuu yli teidän ymmärryksen. Eli olisiko teidän mielestä oikeudenmukaista, että työstä eli siitä armeijapalveluksesta joka tehdään yhteisen hyvän eteen saisi sellaisen korvauksen että voisi vapaa-ajalla levätä eikä olisi jatkuvasti rahaton, niinkuin kovin moni on.
Ajatella, ihminen joka lähtee armeijaan tekemään töitä lähes ilmaiseksi, olisi hänelläkin joskus oikeus pitää lomaa ja levätä. Miksi tämä menee yli teiltä ihan kokonaan, en ymmärrä. Ja sitten kun joku mainitsee tästä asiasta, niin ei mitään ymmärrystä ketään kohtaan, alkaa joku käsittämätön mustan valkoiseksi peseminen.
Leskeneläke on vanhanaikaisena lopetettava.
Miksi joku muori, koska oli naimisissa aikoinaan, pitöisi saada peruseläme kymmenkertaisena vaan, koska oli rouvan titteli omasta tahdostaan!
Kun liitto loppuu, se lopppu ja jos rahaetua, sekin loppuu!
Näin se pitösi mennä.
Kun puolisko kuolee, se kuolee, eikä ole enää tienaamassa, joten leskeneläkkeitäei tarvita,
Turhaa ahneutta monilla.
Samoin, jos eroat, luovu toisen nimestä.se kuuluu liittoon.
Se on joko tai.
Älä elä menneisyydessä kirjoitti:
Leskeneläke on vanhanaikaisena lopetettava.
Miksi joku muori, koska oli naimisissa aikoinaan, pitöisi saada peruseläme kymmenkertaisena vaan, koska oli rouvan titteli omasta tahdostaan!
Kun liitto loppuu, se lopppu ja jos rahaetua, sekin loppuu!
Näin se pitösi mennä.
Kun puolisko kuolee, se kuolee, eikä ole enää tienaamassa, joten leskeneläkkeitäei tarvita,Turhaa ahneutta monilla.
Samoin, jos eroat, luovu toisen nimestä.se kuuluu liittoon.
Se on joko tai.
Tämä ei ollut Ninalle, vaan yleisesti.