Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 astetta lämmintä. Noin 7v:n pukeutuminen ulkoleikkeihin?

Vierailija
01.10.2022 |

Tämä on nyt osittain vitsillä kysyttyä, koska ihmiset aina kauhistelee, että lapset topataan heti syksyn ensikylmillä... Meillä tytölle laitettiin nämä, kun äsken meni ulos. Fleecepaita, pitkikset, välikausitakki ja-housut, villasukat, kumpparit, ohut aluskypäräpipo+peruspipo, vuorilliset kurahanskat.

Liikaa? Liian vähän? Sopivasti? :)

Kommentit (174)

Vierailija
41/174 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas mikä määrä vaatetta! Ei noissa varusteissa ainakaan juosta, pyöräillä, kiipeillä eikä pompita trampalla. Ja eikö 7 v pue itse, siis valitse itse vaatteita? Ekaluokkalainen jo!

Mun 8v oli tänään ulkona samassa lämpötilassa verkkareilla, lenkkareilla (varrelliset ja kosteuden pitävät), pitkällä paidalla, collegetakilla, tuubihuivilla ja lippiksellä. Itsellä sama muuten, mutta kumpparit ja ohut pipo.

Aikuinen päättää kuinka paljon puetaan. Lapsi voi valita vaihtoehdoista, kumpi pipo, kummat käsineet

Vierailija
42/174 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä varustus, mutta fleecen käyttöä en ymmärrä. Aluskerrastot ja haalarit/takit villaa

fleece paha koska ?

mikromuovi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas mikä määrä vaatetta! Ei noissa varusteissa ainakaan juosta, pyöräillä, kiipeillä eikä pompita trampalla. Ja eikö 7 v pue itse, siis valitse itse vaatteita? Ekaluokkalainen jo!

Mun 8v oli tänään ulkona samassa lämpötilassa verkkareilla, lenkkareilla (varrelliset ja kosteuden pitävät), pitkällä paidalla, collegetakilla, tuubihuivilla ja lippiksellä. Itsellä sama muuten, mutta kumpparit ja ohut pipo.

Onhan aikuisillakin niin, että syksyllä kun lähenee nollaa, tuntuu jäätävän kylmältä ja haluaa pukea lämpimisti. Talvella kun pakkasten jälkeen lämpenee nollaan, tuntuu että ei tarvitse juuri mitään vaatetta! Eli eiköhän se ole ihan normaalia, että tulee tässä vaiheessa syksyä laitettua enemmänkin vaatetta.

Tuosta saako valita itse. Meillä on tammikuussa 8 vuotta täyttävä tyttö. Niin se riippuu ihan tilanteesta ja kelistä. Jos on +5 ja lapsi sanoo, että pipo tuntuu kuumalta, kyllä sen saa silloin ottaa pois. Mutta jos olisi -5, silloin pipo pysyy päässä. Jos pihalla on vain vähän märkää, olen antanut valita, pukeeko kurahousut (jos ei pue, niin silloin ei mene märkiin paikkoihin). Jos on kunnolla märkää, silloin ei saa valita. Hanskoista saa valita aika vapaasti, mitkä laittaa, kunhan jotkut laittaa, kaikki ne on syksyn tässä vaiheessa riittävän lämpimiä.

Mielestäni on hyvä, että lapsi ottaa vastuuta ja voi tehdä valintoja, mutta vanhempi kuitenkin katsoo, että valinnat on järkeviä.

Vierailija
44/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan aikuisillakin niin, että syksyllä kun lähenee nollaa, tuntuu jäätävän kylmältä ja haluaa pukea lämpimisti. Talvella kun pakkasten jälkeen lämpenee nollaan, tuntuu että ei tarvitse juuri mitään vaatetta! Eli eiköhän se ole ihan normaalia, että tulee tässä vaiheessa syksyä laitettua enemmänkin vaatetta.

Tuosta saako valita itse. Meillä on tammikuussa 8 vuotta täyttävä tyttö. Niin se riippuu ihan tilanteesta ja kelistä. Jos on +5 ja lapsi sanoo, että pipo tuntuu kuumalta, kyllä sen saa silloin ottaa pois. Mutta jos olisi -5, silloin pipo pysyy päässä. Jos pihalla on vain vähän märkää, olen antanut valita, pukeeko kurahousut (jos ei pue, niin silloin ei mene märkiin paikkoihin). Jos on kunnolla märkää, silloin ei saa valita. Hanskoista saa valita aika vapaasti, mitkä laittaa, kunhan jotkut laittaa, kaikki ne on syksyn tässä vaiheessa riittävän lämpimiä.

Mielestäni on hyvä, että lapsi ottaa vastuuta ja voi tehdä valintoja, mutta vanhempi kuitenkin katsoo, että valinnat on järkeviä.

Juuri näin. Ja silloin kun ei ole mitään oikeaa paleltumisen vaaraa, ei tarvitse niuhottaa jostain piposta, vaan antaa itse oppia kantapään kautta, milloin tuntuu kylmältä ilman pipoa ja sen voi tulla itse hakemaan.

Vierailija
45/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden kestäviä sormikkaitakin on ja ulkohousuja, ei meillä enää päiväkodin jälkeen kuravaatteita käytetty.

Vierailija
46/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt osittain vitsillä kysyttyä, koska ihmiset aina kauhistelee, että lapset topataan heti syksyn ensikylmillä... Meillä tytölle laitettiin nämä, kun äsken meni ulos. Fleecepaita, pitkikset, välikausitakki ja-housut, villasukat, kumpparit, ohut aluskypäräpipo+peruspipo, vuorilliset kurahanskat.

Liikaa? Liian vähän? Sopivasti? :)

Kokonaisuutena ok. Itse laittaisin näin lämpimällä kaulurin ja pipon enkä kypärämyssyä. Ja vuorittomat kurahanskat olleet hyvät, kun voi alle laittaa kelin mukaan ohuempaa tai paksumpaa käsinettä. Mutta nämä nyt on ihan makuasioita.

Vierailija
47/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 astetta on kyllä hankala keli, koska se on siinä rajalla, että tarviiko paksumpaa vai ei.

Vierailija
48/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 7v kekkaloi eilen illalla kavereiden kanssa ulkona vielä ohuissa sisähousuissa ja ohuessa pitkähihaisessa.

Hupparin/takin ottaa mukaan käskystä, mutta auki se on tai riisutaan, kun leikit alkaa.

Oli kuulemma kuuma. Tämä mielipide tosin esitettiin sellaisella draamalla, että lienee vaan jostain oppinut, että on hienoa olla kylmällä kuumissaan pikkuvaatteissa.

Mutta samapa tuo minulle, kai routa porsaan kotiin ajaa.

Jos lähdetään vaikka kauemmas metsään, minä määrään vaatteet.

Kohta on paljaat nilkat ja risaiset farkut, eikä yhtään palella.

Vierailija
49/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan saa enää näin lokakuussa lapsia päästää ulos, koska hehän näin kylmillä ilmoilla vilustuvat ja saavat vaikka minkälaisia kauheita tauteja, kuten vaikka keuhkotaudin, ruton, koleran, hinkuyskän, spiraalin, kalvetustaudin tai näivetystaudin.

Vierailija
50/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan saa enää näin lokakuussa lapsia päästää ulos, koska hehän näin kylmillä ilmoilla vilustuvat ja saavat vaikka minkälaisia kauheita tauteja, kuten vaikka keuhkotaudin, ruton, koleran, hinkuyskän, spiraalin, kalvetustaudin tai näivetystaudin.

Huhtikuussa sitten seuraavan kerran.

Vierailija
51/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhtikuussa sitten seuraavan kerran.

Toukokuun loppupuolella vasta, jos on tarpeeksi lämmintä.

Vierailija
52/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitumella vain kesällä

Vierailija
53/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääl on jo yli 12 C, mut jos olisi 5 C, luulen että toi koululainen kyllä pärjäisi kevyen vuorin välikausivaatteissa. Jos vaan omaan pihaan menee, sitten kurikset myös ja saappaat. Löydettiin hyvät välikausisormikkaat, joiden pitäisi pitää vettä, joten ne käteen ja ohut pipo. En laittaisi tämän enempää kuin sitten vasta kun menee lähemmäksi nollaa.

Vierailija
54/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yleensä verkkareiden ja t-paidan päällä huppari, kuoritakki, softshellhousut, softshellkäsineet ja pipo. Liikkuvainen ja lämminverinen 8-vuotias eikä ole montaa kertaa tänä syksynä suostunut ulkohousuja vielä pukemaan.

Vierailija
55/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yleensä verkkareiden ja t-paidan päällä huppari, kuoritakki, softshellhousut, softshellkäsineet ja pipo. Liikkuvainen ja lämminverinen 8-vuotias eikä ole montaa kertaa tänä syksynä suostunut ulkohousuja vielä pukemaan.

Siis verkkarit ja softshellhousut ja mahdollisesti vielä ulkohousut? Siis kaikki päällekkäin? Eikö ole aika paljon?

Vierailija
56/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen lapsi osaa kertoa milloin on kylmä tai kuuma.

Kuulostaa todella paljolta lapsella jonka pitäisi olla sen ikäinen että liikuu paljon.

Meillä on ollut ihan välikausitakki ja housut ja sen alla pelkät sisävaatteet. Lenkkarit, ohut pipo ja sormikkaat.

Monella lapsella ei täällä ole vielä edes ulkohousuja käytössä, mutta minusta ne ovat hyvät kun maa on jo kylmä ja kostea...

Vierailija
57/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis verkkarit ja softshellhousut ja mahdollisesti vielä ulkohousut? Siis kaikki päällekkäin? Eikö ole aika paljon?

Todella paljon, tuon verran pukisin vauvalle/taaperolle, kun eivät pysty liikkumaan juurikaan...

Vierailija
58/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäinen lapsi osaa kertoa milloin on kylmä tai kuuma.

Kuulostaa todella paljolta lapsella jonka pitäisi olla sen ikäinen että liikuu paljon.

Meillä on ollut ihan välikausitakki ja housut ja sen alla pelkät sisävaatteet. Lenkkarit, ohut pipo ja sormikkaat.

Monella lapsella ei täällä ole vielä edes ulkohousuja käytössä, mutta minusta ne ovat hyvät kun maa on jo kylmä ja kostea...

Miten tuo eroaa ap:n vaatteista? Teillä vk-vaatteiden alla sisävaatteet, heillä "pitkikset ja fleecepaita". Eikö se ole käytännössä sama asia?

Vierailija
59/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 astetta on kyllä hankala keli, koska se on siinä rajalla, että tarviiko paksumpaa vai ei.

Nolla astetta on sellainen missä meillä yleensä siirrytään paksumpiin vaatteisiin. Jos nyt jo toppaa paljon päälle, niin miten lapsi kestää pakkasessa?

Vierailija
60/174 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa niin lue. Softshellhousut on ne ulkohousut eikä tänä syksynä ole ollut vielä montaa riittävän kylmää päivää niitä varten vaan verkkareilla on kulkenut.