Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 astetta lämmintä. Noin 7v:n pukeutuminen ulkoleikkeihin?

Vierailija
01.10.2022 |

Tämä on nyt osittain vitsillä kysyttyä, koska ihmiset aina kauhistelee, että lapset topataan heti syksyn ensikylmillä... Meillä tytölle laitettiin nämä, kun äsken meni ulos. Fleecepaita, pitkikset, välikausitakki ja-housut, villasukat, kumpparit, ohut aluskypäräpipo+peruspipo, vuorilliset kurahanskat.

Liikaa? Liian vähän? Sopivasti? :)

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paheksukaa vaan, mutta on meillä toppavaatteet jo olleet muutamina kylminä kuivina päivinä 8-vuotiaalla. Jos ilma tuntuu jäiseltä, miksei voisi laittaa toppaa?

Vierailija
162/174 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paheksukaa vaan, mutta on meillä toppavaatteet jo olleet muutamina kylminä kuivina päivinä 8-vuotiaalla. Jos ilma tuntuu jäiseltä, miksei voisi laittaa toppaa?

Oon jostain lukenu tai kuullut, että kylmään tottuu vähitelleen ja se että laittaa toppavaatetta syksyllä, ei suoraan tarkoita sitä, että pakkaskelillä ei tarkenisi missään vaatteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/174 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin 8v, on erikseen kevyesti vuorattu alkutalven ja loppusyksyn toppapuku ja paksumpi toppapuku pakkasille. Kevyempi toppapuku menee ihan kivasti parissa-viidessä asteessa, kun ei laita paksusti alle. Kurahousujen kanssa laitetaan ohuemmat ulkovaatteet eikä toppaa, paiti sitten myöhemmin nollakelin loskassa voi olla paksumminkin alla.

Vierailija
164/174 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kypärähatut jäi koulun alkaessa pois. Mutta muutoin on saman tyyppistä varustusta käytössä.

Pyöräilykypärän alla käyttää meidän koululainen kypäräpipoa.

Vierailija
165/174 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaikkia viestejä lukenut mutta aika samalla linjalla näyttää olevan pukemiset myös meillä. Tyypillinen tokaluokkalaisen tytön syysulkoiluvaate on laadukas välikausitakki ja housut, jotka kestävät varsin hyvin kosteutta, alla normaalisti vaatetta, ei paksuja kerroksia. Lenkkarit tai kumpparit, tuubihuivi, neulehanskat ja pipo. Jos on hyvin märkä maa, pihalle puetaan myös kurahousut ja kurarukkaset, molemmat vuoritonta mallia. Toppavaatteita ei vielä ole tarvittu. Kypäräpipoa ei ole.

Vierailija
166/174 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kaikkia viestejä lukenut mutta aika samalla linjalla näyttää olevan pukemiset myös meillä. Tyypillinen tokaluokkalaisen tytön syysulkoiluvaate on laadukas välikausitakki ja housut, jotka kestävät varsin hyvin kosteutta, alla normaalisti vaatetta, ei paksuja kerroksia. Lenkkarit tai kumpparit, tuubihuivi, neulehanskat ja pipo. Jos on hyvin märkä maa, pihalle puetaan myös kurahousut ja kurarukkaset, molemmat vuoritonta mallia. Toppavaatteita ei vielä ole tarvittu. Kypäräpipoa ei ole.

about sama meillä

Vierailija
167/174 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lähti kolmasluokkalainen kouluun lippis päässä, ohut takki ja ulkohousut. +12 astetta.

Vierailija
168/174 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsäkävelyllä 8v kanssa. Verkkahousut ja fleece-paita, kurahousut suoraan näiden päällä, tarkeni hyvin ilman takkia, joka oli vain taukotakkina. Neulesormikkaat ja puuvillapipo. Kumisaappaat.

Hienoa joku osaa sentään pukea lapsensa kosteaan metsään.

Vierailija
169/174 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on 8 astetta lämmintä. 7-vuotiaalla on tällä hetkellä pihalla ulkotakki ja ulkohousut ilman ylimääräisiä välikerroksia, Näiden päällä vuorittomat kurahousut. Kumisaappaat ja tavalliset sukat jalassa. Ohuet lapaset ja kurarukkaset. Trikoopipo päässä. Kauluri.

Aivan älyttömästi noi pipot, kaulurit ja kuravaatteet ja saappaat.

Miksi ihmeessä???

Kyllä meilläkin loppui kuravaatteiden pito jo ennen eskarivuotta.

Meidän koululainen kyllä käyttää kurahousuja kotipihassa ja mökillä jos on märkää. Vähemmänhän tuossa on vaatetta kuin ap:n lapsella, kun ei ole välikerroksia eikä ekstrapipoja.

Näin kuuluu toimia. Ei se niin vaikeaa ole loppujen lopuksi?

Vierailija
170/174 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yleensä verkkareiden ja t-paidan päällä huppari, kuoritakki, softshellhousut, softshellkäsineet ja pipo. Liikkuvainen ja lämminverinen 8-vuotias eikä ole montaa kertaa tänä syksynä suostunut ulkohousuja vielä pukemaan.

Kannattaako softshellejä ostaa? Mitä etua tavallisiin verrattuna?

Pitää hyvin vettä ja on lämmin päällä.

Pitäköö ne vettä paremmin kuin tavalliset välikausivaatteet? Tarvitseeko ollenkaan kurahousuja, jos on softshellit?

Riippuu vaattesta, kannatta kurkata vaatteen vesipilariarvo, yli 10000 on jo ihan tarpeeksi kun maa on kostea ja välillä vähän satelee.

Me ollaan käytetty esim iELMin shoftshell vaatteita kuristen tilalla kun ovat kivemmat päällä ja kuitenkin lämpimät. Päiväkodissa sitten on erikseen kurikset.

10000 uutena, mutta entä muutaman pesun jälkeen?

Noissa ielmin puvuissa ja housuissa on pysynyt hyvin, nameitiltä ostetussa puvussa pysy kanssa hyvin toisessa mutta toinen meni pilalle pesussa, luultavasti pestiin liian kuumalla.

Ei pestä heti kun on vähän hiekkasia vaan harjataan kuivuttua enimmät pois. On säilynyt vedenpitävyys kahden lapsen käytössä.

Ehkä olen laiska ja/tai vanhanaikainen, mutta tuntuu niin paljon helpommalta, että laitetaan kurikset, kuin miettiä sitä, että onko tämä tai tämä puku riittävän vedenpitävä.

Kun aamulla menee ulos pakkaseen ja parintunnin päästä onkin ehkä lämmennyt loskasääksi, on mun mielestä helpompi softshell.

Kurikset hiostaa mun poikia enempi ja rajoittaa enempi liikkumista ja kuristen alle joutuisi kuitenkin laittamaan pikkupakkasellakin yhden kerraston enemmän. Itse ajattelin olevani laiska kun suosin softshelliä :D

No eihän nyt pakkassäässä pelkällä softhellillä olla, ja loskassakin tulee kyllä kylmä, jotain välikerrosta tarvii sinnekin. Fleecevuorinen kuris on noihin säihin ihan paras, ei tarvitse pukea kerroksia paljon, pitää veden hyvin ja on helppo pestä ne loskat pois. Softshell on kuivahkon syyssään vaate.

Mun kokemus on eri. Vuorilliset kurikset on ihan painajainen pukea sisähousujen päälle ja usein niissä on vielä ne henkselit niin että mun pojat ovat aivan hikipäässä jos vähänkään ryhtyvät leikkimään kun sitten pitää olla takkikin.

Ja ihan kaatosateessakin on hyvin pitänyt housut ja kokopuvut ja takit vettä 🤷🏻 ehkä meille on vaan osunut laadukkaat softshellit.

Mikä siinä on kun fleecekurapuvuista kuulee usein niin ristiriitaisia mielipiteitä. Toiset kehuu kovasti, toiset haukkuu lyttyyn. Harva vaate jakaa mielipiteet näin.

Villahaalari ja vuoriton kurahaalari päällekkäin ennemmin kuin tuo, jossa vuori mukana.

Vuoriton kurahaalari on paras ratkaisu aina. Villahaalari alle jos on kylmempää ulkona esikoulu tai koululaisille, koska lapsi osaa kertoa paleltaako vai ei. Taaperoille on eri vaatekerrastot kun eivät pysty juurikaan itse leikkimään ulkona kovinkaan aktiivisesti. Taaperoille siis ainoastaan vuorellinen kurahaalari. Ei edellenkään esikoulu tai koululaiselle.

Vierailija
171/174 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yleensä verkkareiden ja t-paidan päällä huppari, kuoritakki, softshellhousut, softshellkäsineet ja pipo. Liikkuvainen ja lämminverinen 8-vuotias eikä ole montaa kertaa tänä syksynä suostunut ulkohousuja vielä pukemaan.

Kannattaako softshellejä ostaa? Mitä etua tavallisiin verrattuna?

Pitää hyvin vettä ja on lämmin päällä.

Pitäköö ne vettä paremmin kuin tavalliset välikausivaatteet? Tarvitseeko ollenkaan kurahousuja, jos on softshellit?

Riippuu vaattesta, kannatta kurkata vaatteen vesipilariarvo, yli 10000 on jo ihan tarpeeksi kun maa on kostea ja välillä vähän satelee.

Me ollaan käytetty esim iELMin shoftshell vaatteita kuristen tilalla kun ovat kivemmat päällä ja kuitenkin lämpimät. Päiväkodissa sitten on erikseen kurikset.

10000 uutena, mutta entä muutaman pesun jälkeen?

Noissa ielmin puvuissa ja housuissa on pysynyt hyvin, nameitiltä ostetussa puvussa pysy kanssa hyvin toisessa mutta toinen meni pilalle pesussa, luultavasti pestiin liian kuumalla.

Ei pestä heti kun on vähän hiekkasia vaan harjataan kuivuttua enimmät pois. On säilynyt vedenpitävyys kahden lapsen käytössä.

Ehkä olen laiska ja/tai vanhanaikainen, mutta tuntuu niin paljon helpommalta, että laitetaan kurikset, kuin miettiä sitä, että onko tämä tai tämä puku riittävän vedenpitävä.

Kun aamulla menee ulos pakkaseen ja parintunnin päästä onkin ehkä lämmennyt loskasääksi, on mun mielestä helpompi softshell.

Kurikset hiostaa mun poikia enempi ja rajoittaa enempi liikkumista ja kuristen alle joutuisi kuitenkin laittamaan pikkupakkasellakin yhden kerraston enemmän. Itse ajattelin olevani laiska kun suosin softshelliä :D

No eihän nyt pakkassäässä pelkällä softhellillä olla, ja loskassakin tulee kyllä kylmä, jotain välikerrosta tarvii sinnekin. Fleecevuorinen kuris on noihin säihin ihan paras, ei tarvitse pukea kerroksia paljon, pitää veden hyvin ja on helppo pestä ne loskat pois. Softshell on kuivahkon syyssään vaate.

Mun kokemus on eri. Vuorilliset kurikset on ihan painajainen pukea sisähousujen päälle ja usein niissä on vielä ne henkselit niin että mun pojat ovat aivan hikipäässä jos vähänkään ryhtyvät leikkimään kun sitten pitää olla takkikin.

Ja ihan kaatosateessakin on hyvin pitänyt housut ja kokopuvut ja takit vettä 🤷🏻 ehkä meille on vaan osunut laadukkaat softshellit.

Mikä siinä on kun fleecekurapuvuista kuulee usein niin ristiriitaisia mielipiteitä. Toiset kehuu kovasti, toiset haukkuu lyttyyn. Harva vaate jakaa mielipiteet näin.

Villahaalari ja vuoriton kurahaalari päällekkäin ennemmin kuin tuo, jossa vuori mukana.

Vuoriton kurahaalari on paras ratkaisu aina. Villahaalari alle jos on kylmempää ulkona esikoulu tai koululaisille, koska lapsi osaa kertoa paleltaako vai ei. Taaperoille on eri vaatekerrastot kun eivät pysty juurikaan itse leikkimään ulkona kovinkaan aktiivisesti. Taaperoille siis ainoastaan vuorellinen kurahaalari. Ei edellenkään esikoulu tai koululaiselle.

Vuorillinen on isommankin helpompi pukea kuin ährätä päälleen yhtä lisäkerrosta.

Vierailija
172/174 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän riippuu ihan lapsesta. Yhdelle tulee noissa kuuma, toinen taas palelee. Lapsikohtaisia nämä pukeutumiset.

Äitikohtaisia myös nämä pukeutumiset.

Vaimolla oli tapana ylipukea lapset tarhaikäisinä. Etenkin syksyllä ja keväällä oli hikisiä lapsia ulkoleikkien jälkeen. Päiväkodista lapsia hakiessa sai hepulin kun tädit eivät olleetkaan laittaneet talvihaalarin alle villakerrastoa pikkupakkasella.

Vierailija
173/174 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän riippuu ihan lapsesta. Yhdelle tulee noissa kuuma, toinen taas palelee. Lapsikohtaisia nämä pukeutumiset.

Vaimolla oli tapana ylipukea lapset tarhaikäisinä. Etenkin syksyllä ja keväällä oli hikisiä lapsia ulkoleikkien jälkeen. Päiväkodista lapsia hakiessa sai hepulin kun tädit eivät olleetkaan laittaneet talvihaalarin alle villakerrastoa pikkupakkasella.

Mäkin ihmettelen yhtä sukulaista, kun lämpimissä syyssäässä 10+ asteessa jo pitää koululaisen laittaa pipoa, hanskoja ja muuta, vaikka oletettavasti osaisi itse kertoa, jos on kylmä

Vierailija
174/174 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin ihmettelen yhtä sukulaista, kun lämpimissä syyssäässä 10+ asteessa jo pitää koululaisen laittaa pipoa, hanskoja ja muuta, vaikka oletettavasti osaisi itse kertoa, jos on kylmä

Puuvillapipo ja sormikkaat ei ole liikaa jos pyörällä ajaa.