Mä en ymmärrä mitä karua siinä on, jos asuntojen hinnat laskee.
Siis jos mun talon arvo laskee, ja olisin vaihtamassa, niin saisinhan mä sen uuden myös halvemmalla.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Eivät uusien asuntojen hinnat laske. Eli, seurauksena on nimenomaan se että uusien ja vanhojen asuntojen hintaero venähtää.
Eikä uusia asuntoja tuossa tapauksessa kukaan osta
On siinä se kauheus että monen asunnonarvo ei enää vastaa sitä lainaa jonka vakuutena asunto on.
No mistä sä varmaksi tiedät että saat uuden halvemmalla. Aika hönö taidat olla.
Hyvä vaan että kupla vähän puhkeaa.
Niin mun mielestä olis hyvä jos tulis vähän järkeä asuntomarkkinoille.
Ei ole terve markkina jos keskituloinen joutuu tekemään vuosikymmeniä töitä, että saa maksettua koirankopin kokoisen betoniloukon jostain lähiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät uusien asuntojen hinnat laske. Eli, seurauksena on nimenomaan se että uusien ja vanhojen asuntojen hintaero venähtää.
Kai tuollainenkin markkinatilanne on mahdollinen mutta ei se kyllä ole se mitä yleensä kauhistellaan.
Vierailija kirjoitti:
On siinä se kauheus että monen asunnonarvo ei enää vastaa sitä lainaa jonka vakuutena asunto on.
Vaihtoehto on ostaa vain sellaista johon on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä lähinnä.
Sitten pankki joutuu ongelmiin taseidensa kanssa ja alkaa myöntää vähemmän lainoja.
Kyllä. Ongelma on vain heillä, jotka ovat joko myymässä omistuksensa kokonaan tai vaihtamassa halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan että kupla vähän puhkeaa.
Todellisesti kyseessa pohjimmiltaan on yli varojen ostaminen. Suunta huonompaan käy äkkiä. Asunto ja myös muussa keinottelussa on saatava suurempi joukkö nopeasti pulaan. Jotta haaskat saa halvalla. Buumiin menoa on syytä välttää. Minä olen usein ollut vastavirtaan päin.
No olisi se tyhmää, että myyn asuntoni, niin minulla on vielä senkin jälkeen laimaa jäljellä.
Suurimmalle osalle se omistusasunto on ensisijaisesti koti, vaikka korot nousis paljonkin on kannattavampaa asua omassa. Laina-aika pitenee, lyhennykset pysyy samana.
No, suurimmalla osalla on siitä asunnosta velkaa, mutta se velka ei pienene samassa suhteessa. Vakuuden arvo laskee.
Vierailija kirjoitti:
On syytä laskeakin. Pk-seudulla putkiremppakuntoiset asunnot olleet jo vuosia niin älyttömän hintaisia, että uusi helposti tulee halvemmaksi, kun lähiaikojen remppakulut ottaa huomioon.