1v ryömii enimmäkseen. Huolestuisitteko?
Tuttavan 1v lapsi ryömii enimmäkseen. Ei oikein osaa kontata, menee kyllä konttausasentoon. Tukea vasten kuulema nousee välillä tutussa ympäristössä.
En ole puhunut hänelle asiasta mitään, koska pelkään , että hän loukkaantuu asiasta. Itse kuitenkin hiukan ihmettelen asiaa.
Onko ihmetykseni turhaa? Mitä mieltä olette?
Kommentit (20)
Jokainen lapsi kehittyy omaa tahtiaan. Oma lapseni ryömi vielä yksivuotiaana, mutta pian synttäreidensä jälkeen nousi ekan kerran istumaan, konttaamaan ja seisomaan tukea vasten, kaikki melkeinpä samana päivänä. Parin kuukauden päästä hän käveli sujuvasti tukea vasten, mutta uskalsi irrottaa otteensa tuesta ensimmäisen kerran 1 v 4 kk iässä, ja sittenkin hän käveli kodin ulkopuolella polvikävelyä vielä ainakin pari kuukautta ennen kuin oli varma siitä, että pysyy pystyssä.
Ihan normaalia. Molemmat lapseni lähtivät kävelemään 1 v 2 kk ikäisinä.
Aika outoa.
Mun pikkusisko otti ensiaskeleet 1,5 vuotiaana.
Minun lapseni nousi konttausasentoon juuri yhden vuoden täytettyään. Oli yli 1v 3kk kun lähti kävelemään. Jäi 4v-neuvolassa "kiinni" karkeamotoriikassa kun ei osannut hyppiä yhdellä jalalla.
Nyt lapsi on kakkosluokkalainen. Tykättu kaveri ja taitava koululainen. Ei ole varmaan se luokan sporttisin, mutta pelaa koripalloa ja käy tanssitunnilla.
Ai ,eihän ole sun asiasi mitenkään🤣🤣
Täysin normaalia. Oma lapseni ryömi vielä 1v. synttäreillään mahallaan potkupuvussa, ja oli ihan vauvamainen ja kalju. 1v.4kk vielä mieluummin konttasi kuin käveli. Siitä sitten hiljalleen oppi kävelemään niin, että vasta 2v. käveli jatkuvasti kaatuilematta. Täysin normaali ja etevä lapsi tuli, eikä neuvolassa koskaan ollut tarvetta puuttua mihinkään.
Sattaa jättää konttaamisen välistä kokonaan ja lähtee kävelemään tukea vasten jos nyt jo on keksinyt miten noustaan seisomaan.
Itse huolestuisin myös. Meidän lapsi ryömi 6kk iässä, konttasi 8 kk:n iässä ja nousi tukea vasten 10 kk:n iässä, tukea vasten käveli vuoden ikäisenä ja kävelemään lähti siitä heti pian kun oli 1v ja 1kk.
Eiköhän asiaa neuvolassa seurata ja heitä ohjata fysioterapeutille, jos se on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Sattaa jättää konttaamisen välistä kokonaan ja lähtee kävelemään tukea vasten jos nyt jo on keksinyt miten noustaan seisomaan.
Nyt jo? Eikö tuossa vaiheessa jo viimeistään nousta tukea vasten kun lapsi on jo 1v. Monihan nousee ylös jo viimeistään 10 kk iässä. Toiset jopa kävelee jo
Meidän tyttö käveli 9kk iässä, nyt tuo on jo erikoislääkäri.
Jos pääsee konttausasentoon, nousee istulleen ja seisoo tukea vasten, niin en huolestuisi. Jos ei nouse yhtään ylöspäin, ei esim polviseisontaan niin fyssarilähetteen tekisin.
Terkkari
Ap. älä puutu muiden asioihin kun et tiedä lapsista mitään.
Niih?