Kauanko teillä meni psykoosista toipumiseen?
Itselläni on diagnosoitu paranoidinen skitsofrenia ja minulla on ollut kolme psykoosia joista viimeinen oli vuosi sitten ja josta toivun edelleen. Kauanko teillä meni toipumiseen?
Kommentit (36)
Sisko kirjoitti:
Voitteko kertoa paremmin mikä johti psykoosiin? Veljelleläni oli ja soitti minulle kun virkavalta jo oli ottanut autoon ja kyseessä oli huimausaineet
Pitkään kestänyt vaikea masennus
Sisko kirjoitti:
Voitteko kertoa paremmin mikä johti psykoosiin? Veljelleläni oli ja soitti minulle kun virkavalta jo oli ottanut autoon ja kyseessä oli huimausaineet
Elämässä tapahtui liikaa, kroppa kesti mutta mieli ei.
Katsontakannasta riippuen 5 minuuttia tai 12 tuntia.
Olin mennyt jonkinlaiseen stimulanttipsykoosiin valvottuani vähän yli viikon. Hallusinaatiot alkoivat olla todentuntuisia, uskottavia sekä pahantahtoisia. Tiedostin kuitenkin tilani ja päätin ottaa antipsykoottista lääkettä (Levozin).
En jaksanut odottaa imeytymistä vatsasta, kun psykoosi alkoi käydä ahdistavaksi, joten murskasin tabletin ja tykitin lapaan. Psykoottiset oireet alkoivat hävitä melkein välittömästi, ja olin jo melko selvässä tilassa ennen kuin nukahdin. Ehkä lasken kuitenkin nukutun ajan toipumiseksi, joten sanotaan että se n 12 tuntia kesti. Seuraavana aamuna normaali olo eikä enää oireita, mitä nyt vähän pökkelö olo lääkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Psykoosista toipuminen vei neljä viikkoa, lääkityksestä toipuminen suunnilleen saman verran.
Lopetin lääkityksen heti kun pääsin sairaalasta. Vielä siinä vaiheessa suu ja silmät nykivät hallitsemattomasti, nukutti koko ajan ja kärsin todella kovasta (heh) ummetuksesta mutta kuukauden aikana oireet hellittivät pikkuhiljaa kunnes loppuivat kokonaan :)
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miksi lopetit lääkityksen kun pääsit sairaalasta? Etkö pelkää uutta psykoosia ja takaisin sairaalaan joutumista?
Vierailija kirjoitti:
Parisen kuukautta.
Samoin, kun lääkitys saatiin ensin kohdalleen. Eli lääkitys oli aika pitkän ajan liian vähäinen.
Tuttu sanoi, että päätin tervehtyä, kun minua haettiin edunvalvontaan (ja en ole nyt edunvalvonnassa)
Sisko kirjoitti:
Toivoin yhdelle ihmiselle pahaa, ja hän kuoli seuraavana päivänä. Olin varma, että olin aiheuttanutsen toiveellani... Siitä se sitten lähti.
Järki palasi ihan viikoissa, mutta muu toipuminen kesti vuoden. Muisti, keskittymiskyky tai stressinsieto ei palautunut entiselleen, väsyn hyvin pienestä ja tarvitsen paljon enemmän palautumisaikaa kaikesta kuin aiemmin. Lääkitys kesti pari vuotta, minkä jälkeen olen mielestäni ollut täysin terve. Mutta muistijäljenhän se jättää, ei ole sama ihminen kuin ennen. Työtä oli vaihdettava, mutta hyvä kun yhä pystyy töihin ja uuden oppimiseen. Vakava sairaustila mielestäni, pahempi kuin esim masennus tai burnout.
Minulle psykoosin aiheutti vaikea elämäntilanne, liikaa surua ja stressiä, mieli ei kestänyt. Minulla lisäksi sukurasite, eli suvussani alttius sairastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoosista toipuminen vei neljä viikkoa, lääkityksestä toipuminen suunnilleen saman verran.
Lopetin lääkityksen heti kun pääsin sairaalasta. Vielä siinä vaiheessa suu ja silmät nykivät hallitsemattomasti, nukutti koko ajan ja kärsin todella kovasta (heh) ummetuksesta mutta kuukauden aikana oireet hellittivät pikkuhiljaa kunnes loppuivat kokonaan :)Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miksi lopetit lääkityksen kun pääsit sairaalasta? Etkö pelkää uutta psykoosia ja takaisin sairaalaan joutumista?
En ole lainaamasi, mutta amtipsykootit eivät ole mitään pikkujuttuja syödä pitkään. Ne voivat viedä ihmisen toimintakyvyn lähes yhtä huonoon kuntoon kuin itse psykoosi.
Ensipsykoosin sairastaneen ei kyllä ks. lääkkeitä kannatta käyttää niitä ennaltaehkäistäkseen psykoosia. Ja kyllä niitäkin mielipiteitä löytyy, joiden mukaan antispykootteja tulisi käyttää vain psykoosin akuutissa vaiheessa.
Nyt 2-vuotta psykoosista. Stressinsieto on ihan olematon edelleen, muisti pätkii ja ahdistaa. Huomasin että tein virheen töissä. Virhe ei sinänsä ole vakava, mutta aiheuttaa vähän lisää työtä sen korjaaminen. Ahdistun asiasta niin paljon että sain paniikkikohtauksen ja itsetuhoisia ajatuksia.
Sisko kirjoitti:
Mielen piiloon pitkäksi aikaa työnnetyt traumat, jotka lopulta puskivat sieltä suojamuurien läpi tietoisuuteen. Siihen lisäksi äärimmäisen kuormittava elämäntilanne. Ei enää psyyke kestänyt ja kirjaimellisesti menetin järkeni.
Toipuminen ei ollut suoraviivainen prosessi, joten on vaikeaa sanoa kauan siinä kesti tai onko se vieläkään päättynyt. Psykoosioireet, erityisesti harhaiset ajatukset, saattoivat palata aina välillä hetkellisesti takaisin. Aika sekaisin ja romuna olin pitkään sen ns. akuutin psykoosivaiheen mentyä ohi.
Psykoosiin liittyvästä häpeästä tuskin toivun koskaan. Hävettää miten käyttäydyin psykoosin aikana.
Sä mainitsit huumausaineiden johtaneen veljesi psykoosiin. Voi toki olla niin, mutta itse uskon, että useimmissa tapauksissa joissa päihteillä on osuutta, se psykoosi on ollut ikään kuin jo valmiiksi siellä pinnan alla tekeytymässä ja odottamassa laukaisinta. Laukaiseva tekijä voi olla päihteiden aikaansaama äkillinen tietoisuuden tilan muutos, stressi, unettomuus, läheisen kuolema tai muu elämän suuri muutos tai tragedia.
Minulla on ollut n. kuudesti psykoosi 15 vuoden sisällä. En ole pysynyt laskuissa. Aina mennyt ohi muutamassa päivässä ihan nukkumalla. Diapamia liuoksena muki tolkulla. Vittumaista olla suljetulla, kun ei uskota mitään mitä sanot. Tuputtavat vain olantsapiiniä ja hokevat, että olet sairauden tunnoton.
Ei ole psykoosit vaikuttaneet mihinkään. Lääkkeet lopetin aina heti, kun pääsin kotiin. Olen täysin työkykyinen tällä hetkelläkin. Kukaan ei töissä tiedä, että olen ollut suljetulla useasti ja diagnoosina paranoidinen skitsofrenia. Diagnoosi taitaa olla väärä mutta niitähän ei muuteta. Se on loppuelämän siellä kannassa. Nyt en ole viiteen vuoteen ollut sairaalassa. M37
1-2 vuotta. Ei ole ollut vuosiin mitään ongelmia. Olen korkeakoulutettu ja normaalisti työelämässä.
Juopottelun aiheuttama unettomuus laukaisee minulla herkästi psykoosin. Olen lopettanut kokonaan alkoholin juomisen. M37