Miksi joku maksaa taulusta satoja ellei jopa yli tuhat euroa
kun hienon julisteen saa parilla kympillä ja siihen kehykset maksaa toiset 20e.
Kommentit (17)
Minun edesmenneellä äidillä oli tauluja. yllätyin kun parista taulusta sai 25000 euroa. Muutamista sai myös 8000 euroa. En pitänyt niitä arvokkaina kun näin niitä seinillä kymmeniä vuosia.
Miksi joku maksaa arvo-asunnosta maaseudulla? (arvo laskee)
Jos löytää taulun ennen taiteilijan läpimurtoa, siitä tulee arvotaulu, jonka arvo nousee.
Toki molempiin voi myös vastata, että "koska pidän sitä kauniina ja siksi se tuo elämääni lisäarvoa".
Katsopa joskus eBayssa myytävien taulujen hintoja. Korkeimmat hinnat pyörivät miljoonissa.Ne eivät mielestäni ole edes sellaisia, että haluaisin jonkun niistä omalle seinälleni vaikka niiden hinta olisi vain muutamia satasia. Näisä miljoonahinnoista tullaan aika nopeasti alas tavallisen tallaajan käsityskykyyn mahtuviin muutaman tuhannen euron hintaisiin tauluihin. Nimi myy eikä niinkään se miltä taulu näyttää.
Ihmettelen ihan samaa. Ostaisivat arvotaidetta, jonka arvo vähintään säilyy, mutta useimmiten kasvaa. Itse olen sijoittanut taiteeseen yli 300.000 euroa.
Noilla satasien tai parin tonnin taiteella ei juuri pääse arvonnoususta haaveilemaan, jos ei satu vahingossa sijoittamaan nuoreen ja nousevaan taiteilijaan.
Itse olen pelannut varman päälle ja ostanut vain nimekkäiden ja jo kuolleiden taiteilijoiden taidetta.
Pitää ruveta maalaa. Ny voi tilata mun ekan maalauksen ikänä. Eka saa. Huomenna valmis.
1. On rahaa ja pitää siitä taulusta.
2. On rahaa ja haluaa sijoittaa sen esineeseen, jonka arvon arvelee nousevan.
Useissa maissa tauluostoksista saa verovähennystä ja taulun nimellinen arvo heiluu yleensä niissä tietämissä, mikä on viimeiseksi maksettu hinta. Eli vältät veronmaksua ja sijoitat voittojen toiveessa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen ihan samaa. Ostaisivat arvotaidetta, jonka arvo vähintään säilyy, mutta useimmiten kasvaa. Itse olen sijoittanut taiteeseen yli 300.000 euroa.
Noilla satasien tai parin tonnin taiteella ei juuri pääse arvonnoususta haaveilemaan, jos ei satu vahingossa sijoittamaan nuoreen ja nousevaan taiteilijaan.
Itse olen pelannut varman päälle ja ostanut vain nimekkäiden ja jo kuolleiden taiteilijoiden taidetta.
Kaikille taide ei ole sijoitus, vaan nautinto.
Ei mulla ole oikeasti laittaa rahaa mihinkään tauluun, mutta silti haaveilin ostavani Alarieston taulun olohuoneen seinälleni. Lappiaiheisen ison maalauksen, jonka hinta voi olla jopa 1500 euroa. Jää varmaan ostamatta, mutta haaveilla voi. Olen yhden kerran raskinut teettää ison canvastaulun itse ottamastani Lappimaisemasta ja se on edelleen hieno.
Sitten on koko joukko pienempiä tauluja omista valokuvista. Tulee halvemmaksi kuin tosiaan ostaa tuollainen kallis maalaus. Mutta ymmärrän kyllä kauniin taulun viehätyksen, jos tyhjä seinää huutaa jotain kodikasta. (Itse vihaan suunnattomasti näitä valkoiseksi maalattuja seiniä.) Ollaan just muutettu. Pidän tapeteista.
Vierailija kirjoitti:
0/5.
Jotkut julisteet ovat klassikkoja.
Meilläkin on yksi kehystetty julistettu makuuhuoneen seinällä, kuvastelee eroottista rakkautta, hillitysti.
Ei ole mitenkään halveksittavaa kehystää upeita julisteita seinille.
Oman julisteen ostimme ulkomailta.
Netistä löytyy mieletön valikoima taidejulisteita.
Jos nyt puhutaan tuon arvoisesta taiteesta, ei se ole edes kallista. Katsokaapa Ketchup on Canvasin tarina ja myyntihinta. Silkkaa sontaa. Paras taide on juuri siinä muutaman sadan ja parin kymmenen tuhannen haarukalla. Eli silloin voi vielä puhua ns aidosta taiteesta. Taide on sijoitus, aivan kuten muukin keräilytavara. Joskus onnistaa, joskus ei. Mutta ennen kaikkea, aito taiteenhaalija näkee taiteen ainutlaatuisuuden, tekniikan. Sen, ettei se ole juosten tehty. Sitä voi mielestäni kutsua taiteeksi. Ja aloittajan mainitsema hintahaarukka on nimenomaan aloittavien, hieman tunnettavuutta saaneiden taiteilijoiden teoksia, ja on oikein, että se saavat sopivan korvauksen työstä ja tunteista, jotka he ovat luoneet kanvaasille. Julisteessa sitä ei ole. Maalauksen teko voi kestää joillakin jopa kuukausia. Ja jos heillä on lahjoja, he ansaitsevat siitä korvauksen. Minäkin ostan mieluummin alkuperäisen, kuin julisteen, riippuen tilanteesta. Joskus julistekin voi puhuttaa, mutta silti siinä kuitenkin kiinnostaa se alkuperäinen taiteilija, ja olisi mukava tietää, saako hän niistäkään mitään korvausta? Etenkin, kun Kiina kopioi kaiken mitä netistä löytyy, lähteitä mainitsematta ja lupia kyselemättä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut julisteet ovat klassikkoja.
Meilläkin on yksi kehystetty julistettu makuuhuoneen seinällä, kuvastelee eroottista rakkautta, hillitysti.
Ei ole mitenkään halveksittavaa kehystää upeita julisteita seinille.
Oman julisteen ostimme ulkomailta.Netistä löytyy mieletön valikoima taidejulisteita.
Tunnetko alkuperäiset taiteilijat niiden takana?
On vain jotenkin tosi hienoa omistaa upea taulu. Siinä on maalausjälki ja pinta, ei ole juliste.
Joku on tehnyt jotain alkuperäistä. Energia.
Tai autosta. Pyörälläkin pääsee.