En usko saavani Roaccutania ikinä. Terveydenhuolto vain rahastaa minua ja sanoo, että
saat sen sitten kun teet näin ja näin. Olen jo yli vuoden ollut "hoidossa" ja maksanut kohta jo 1000 euroa ja vieläkään en ole saanut yhtään apua, päinvastoin tilanne on pahentunut.
Kommentit (36)
Miksi et kerro mitä sua on pyydetty tekemään ennen kuin saat sen lääkkeen?
Samanlaisia kokemuksia. Minulla oli koko nuoruuden ja varhaisen aikuisikäni ongelmia ihon kanssa. Ei mitään järkyttävää, mutta välillä keskivaikeakin akne, joka vaikutti henkiseen vointiini.
Kuutisen vuotta sitten ihoni kunto huononi radikaalisti, hain yksityiseltä apua ja pyysin Roaccuttania (esim. Amerikassahan saavat pienempää annostusta yms. jos akne ei niin paha). Tietty ensin piti käyttää kaikenmaailman voiteet ja antibiootit(!) ennen kuin olisivat harkinneetkaan Roa-kuuria, vaikka olin jo 20 vuotta kärsinyt aknesta. Rahaa paloi ja apu oli pinnallista. En todellakaan syönyt niitä antibiootteja, vaan aloin etsiä apua ruokavaliosta ja ihonhoitotuotteista. Nykyään pärjäilen, kun iän myötä ihotyyppi muuttui kuivemmaksi ja varmaan hormonitoiminta tasaantunut. Mutta ei kyllä apua saanut yksityiseltäkään, eikä varsinkaan ymmärrystä. Oli lääkärin naama norsun***lla, kun itkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne ehdot Roaccutanin saamiselle siis on ja miksi et voi tehdä kuten pyydetään?
Ei sille ole muuta ehtoja naisella kuin todistettavasti toimiva ehkäisy ja sitä sitten valvotaan koko kuurin ajan. Eli jos hankit lääkityksen hankit myös jonkin hormonaalisen ehkäisymenetelmän tai sterilisaation. Myös silloin vaikka olisit lesbo tai et olisi parisuhteessa.
Kukaan ei todellakaan tule valvomaan kenenkään kotiin syökö ne pillerit vai ei.
Käsittääkseni seurataan verikokeilla
Vierailija kirjoitti:
Mielummin aknea kuin tuollaista myrkkyä syömään. Tuo lääkehän saattaa jo tuhota maksan ja muita samantasoisia haittavaikutuksia lääke aiheuttaa.
Ja näin kirjoittaa ilmeisesti henkilö, jolla ei ole koskaan ollut pahaa aknea? Ja tiedoksi, että Roaccutanin käyttäjää seurataan suomessa säännöllisillä verikokeilla koko ajan ja nimenomaan seurataan maksa-arvoja koko ajan tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kerro mitä sua on pyydetty tekemään ennen kuin saat sen lääkkeen?
Aloittaja on kirjoitellut tänne useamman sekavan aloituksen siitä kuinka hänen pitäisi alkaa käyttää hormonaalista ehkäisyä saadakseen kuurinsa. Sekavat raivoamiset aina ilta-aikaan.
Olisin saanut, mutta en ottanut, koska sen käytön jälkeen olisi pitkään pitänyt olla tulematta raskaaksi. Tekee sikiövaurioita.
Minä taas menin hoidattamaan vanhoja (30 vuotta sitten tulleita) aknearpia ja olisin halunnut että ne laseroitaisiin matalammaksi niin lääkäripä kirjoitti minulle Roaccutan -kuurin ja sanoi että tule hakemaan lisää kun loppuu. Söin yhden pillerin, sain ihan tajuttoman päänsäryn, joka kesti viikon. Toista pilleriä en ottanut. Minulta saisi todella ison pakkauksen lähes käyttämätöntä Roaccutania. En usko että kyseisillä pillereillä on aknearpiin mitään vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne ehdot Roaccutanin saamiselle siis on ja miksi et voi tehdä kuten pyydetään?
Ei sille ole muuta ehtoja naisella kuin todistettavasti toimiva ehkäisy ja sitä sitten valvotaan koko kuurin ajan. Eli jos hankit lääkityksen hankit myös jonkin hormonaalisen ehkäisymenetelmän tai sterilisaation. Myös silloin vaikka olisit lesbo tai et olisi parisuhteessa.
Käsittääkseni seurataan verikokeilla
E-pillereiden käyttöä ei edes voi seurata verikokeilla. Kolesteroli -ja maksa-arvoja seurataan roaccutanin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia kokemuksia. Minulla oli koko nuoruuden ja varhaisen aikuisikäni ongelmia ihon kanssa. Ei mitään järkyttävää, mutta välillä keskivaikeakin akne, joka vaikutti henkiseen vointiini.
Kuutisen vuotta sitten ihoni kunto huononi radikaalisti, hain yksityiseltä apua ja pyysin Roaccuttania (esim. Amerikassahan saavat pienempää annostusta yms. jos akne ei niin paha). Tietty ensin piti käyttää kaikenmaailman voiteet ja antibiootit(!) ennen kuin olisivat harkinneetkaan Roa-kuuria, vaikka olin jo 20 vuotta kärsinyt aknesta. Rahaa paloi ja apu oli pinnallista. En todellakaan syönyt niitä antibiootteja, vaan aloin etsiä apua ruokavaliosta ja ihonhoitotuotteista. Nykyään pärjäilen, kun iän myötä ihotyyppi muuttui kuivemmaksi ja varmaan hormonitoiminta tasaantunut. Mutta ei kyllä apua saanut yksityiseltäkään, eikä varsinkaan ymmärrystä. Oli lääkärin naama norsun***lla, kun itkin.
Sinulle on kirjoitettu antibiootit ja olet jättänyt syömättä? Et ole siis itse sitoutunut hoitoosi.
Jotain tässä on nyt sellaista, jota ap ei kerro. Tämä on noin sadas aloitus aiheesta ja sama raivoaminen joka kerta. Lääkärillä on varmaan syynsä, miksi ei ole määrännyt sitä. Emme voi tietää taustoista, joten vaikea tässä on antaa mitään arvailuja.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas menin hoidattamaan vanhoja (30 vuotta sitten tulleita) aknearpia ja olisin halunnut että ne laseroitaisiin matalammaksi niin lääkäripä kirjoitti minulle Roaccutan -kuurin ja sanoi että tule hakemaan lisää kun loppuu. Söin yhden pillerin, sain ihan tajuttoman päänsäryn, joka kesti viikon. Toista pilleriä en ottanut. Minulta saisi todella ison pakkauksen lähes käyttämätöntä Roaccutania. En usko että kyseisillä pillereillä on aknearpiin mitään vaikutusta.
Siis lääkäri muka noin tekee
Tuo lääke ei auta aknearpiin.
Vaan itse pahaan akneen.
Mutta lääkkeellä on monille tosi paskat sivuvaikutukset.
Jatkuvaa päänsärkyä, huulet halkeilee, silmät kuivuu, hämäränäkö huononee, maksa voi vaurioitua ja useita muita sivuvaikutuksia
Lääkettä käyttävän on oltava lääkäri valvonnassa, mm. makdan toimintaa tarkastetaan verikokeilla.
Ihan helposti tuota lääkettä ei määrätä. Kaikki muut hoitokenot on ensin käytävä läpi.
Joillakin on ollut hiustenlähtöä, seurauksena lääkkeen käytöstä.
Selvähän se, ettei välttämättä kaikille tule sivuvaikutuksia, kuten ei tule muistakaan lääkkeistä, kuten masennuslääkkeistä, kipulääkkeistä, reumalääkkeistä, verenpainelääkkeista, eikä muista.
Toisille taas voi tulla kaikki mahdolliset sivuvaikutukset.
Lääkkeen määrääminen katsotaan yksilökohtaisesti.
Eli onko akne todella paha, ihosairaus, jopa tulehduksellinen.
Pelkän aknen aiheuttaman ulkonäöllisen vaivan takia, tuota lääkettä ei kenellekään määrätä.
Vierailija kirjoitti:
Jotain tässä on nyt sellaista, jota ap ei kerro. Tämä on noin sadas aloitus aiheesta ja sama raivoaminen joka kerta. Lääkärillä on varmaan syynsä, miksi ei ole määrännyt sitä. Emme voi tietää taustoista, joten vaikea tässä on antaa mitään arvailuja.
Ei ehkä halua antaa ensimmäisiä maksakokeita joista mahdollinen alkoholiongelma voisi selvitä ja/tai asuu jossain asumisyksikössä jossa lääkkeiden (sen e-pillerin) syömistä seurataan.
Vierailija kirjoitti:
Mt-lääkkeet ja Rocua ei saa syödä yhtä aikaa.
Eikö Roaccutan ole voide? Miksi te sitä syötte?
Mä olen kaksi kertaa syönyt kyseistä lääkettä. Auttaa hyvin aina sen aikaa kun syö, mutta sitten ongelmat palaavat. Lisäksi minulla on toisen kuurin aikana alkanut yksi terveysvaiva, mikä on jäänyt pysyväksi.