Onko työttömien terveystarkastukseen pakko mennä jos työkkärin ihminen niin "käskee"?
Ei mitään hinkua mennä kun nainen maailman kokeet otettiin puolisen vuotta sitten. Olen siis kuntouttavassa työtoiminnassa ja minulle vaan ilmoitettiin päivämäärä ja aika terveystarkastuksen. Jos en mene, mitä voi seurata? Tietysti voin valehdella olevani vaikka kuumeessa tms, mutta siirtyykö aika vaan?
Kommentit (35)
Mulla oli ainakin kauhean mukava käynti. Siellä tuli ilmi ettei ole päihdeongelmia, elämänhallintaongelmia tms. ja kirjattiin se ylös papereihin. Käytiin läpi ne terveysongelmat, joita on ja jotka voivat mahdollisesti vaikuttaa työkykyyn. Jos jättää tuonne menemättä, siitä voi joutua johonkin tiettyyn luokitteluun automaattisesti. En jättäisi.
Vierailija kirjoitti:
No hyvä juttuhan tuo on? Kai haluat pitää terveydestäsi huolta?
Työtön saattaa käyttää terveydenhuoltoa jo valmiiksi. Miksi verenpaineet ja perusverikokeet pitäisi katsoa työttömyyden vuoksi eikä siksi, miten olemassa olevat sairaudet voivat?
Itse kieltäydyin koska minusta on perustiedot jo olemassa useammalla eri välilehdellä. Toki jos joku apua saanut kertoisi, että on vuosikausia ravannut samassa yksikössä "hoidossa" mutta vasta työttömän terveystarkastus poiki tarvittavan hoidon voisin mennä. Nyt on vähän hankaluuksia nimittäin. Mutta epäilen silti, että saattaisin asioida saman hoitajan luona joka on ollut ennenkin vähemmän avulias. Ja saattaisin saada tismalleen samat ohjeet kuin ennenkin, joista ei olisi edelleenkään mitään hyötyä.
Ainakin meidän työpaikan kolmevuotistarkastuksissa kysellään kilteiltä keski-ikäisiltä tädeiltäkin, että käyttääkö huumeita. Että en sitten tiedä, mitä sellaisia outoja kysymyksiä työttömille tehdään, joita ei tehdä "kermaperseille".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä juttuhan tuo on? Kai haluat pitää terveydestäsi huolta?
Sama varmasti pätee virkailijoihin, eli katsotaanpa heidän perhesalaisuudet, abortit ja hedelmöityshoidot siinä tiimipalaverissa. Onko herpes, tippuri, satiaisia heillä ,mikä hoito, lääke ?
Mistä ihmeen tiimipalaverista puhut?
Siellä terveystarkastuksessa on vain se työtön ja terveydenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaista siellä kysytään, joihin et halua vastata. Kerro pari esimerkkiä.
Tämä on henkilökohtaista. Mikä on syy että miksi olet ollut pitkään työttömänä? En osannut vastata tähän, koska syitä on varmasti monia. Vastasin että perhe, kun olin ollut pitkään lasten kanssa kotona ja he tarvitsivat apua. Hoitaja oli kirjoittanut että perhe-elämä. Joku haukkuu minua vielä näistä vastauksista, kun niitä lukee. Kun nämä vastaukset oli menny vielä työkkäriin luettavaksi. Saa odottaa haukkumispuhelua, jos ei ymmärretä. Ei tälläistä enää ikinä.
Toinen esimerkki on terveyteen liittyvä. Mikä on suurin terveyshuoli mikä on estänyt työhakua? En oikein osannut tähänkään vastata. Vastasin masennus. Huonosti olen saanut apua masennukseen ja olen pelkän lääkkeen varassa. Olisin ollut valmis lähtemään vaikka psykoterapiaan, mutta sinne ei pääse helposti. Psykiatrisella sairaanhoitajalla kävin kerran, mutta hänen kanssaan ei pystynyt juttelemaan, vaikka sata asiaa oli mieltä painamassa. Oli kirjoittanut sitten terveystietoihini että asiakas ei halua enää tulla. Masensi lisää.
Mitä nämä jutut on terveystietoja luetaan työkkärissä? Eikös se ole laitonta mennä terveystietoihin ilman lupaa?
Mikä on syy että miksi olet ollut pitkään työttömänä?
Mikä on suurin terveyshuoli mikä on estänyt työhakua?
Minusta nuo on ihan asiallisia kysymyksiä työttömän terveystarkastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaista siellä kysytään, joihin et halua vastata. Kerro pari esimerkkiä.
Tämä on henkilökohtaista. Mikä on syy että miksi olet ollut pitkään työttömänä? En osannut vastata tähän, koska syitä on varmasti monia. Vastasin että perhe, kun olin ollut pitkään lasten kanssa kotona ja he tarvitsivat apua. Hoitaja oli kirjoittanut että perhe-elämä. Joku haukkuu minua vielä näistä vastauksista, kun niitä lukee. Kun nämä vastaukset oli menny vielä työkkäriin luettavaksi. Saa odottaa haukkumispuhelua, jos ei ymmärretä. Ei tälläistä enää ikinä.
Toinen esimerkki on terveyteen liittyvä. Mikä on suurin terveyshuoli mikä on estänyt työhakua? En oikein osannut tähänkään vastata. Vastasin masennus. Huonosti olen saanut apua masennukseen ja olen pelkän lääkkeen varassa. Olisin ollut valmis lähtemään vaikka psykoterapiaan, mutta sinne ei pääse helposti. Psykiatrisella sairaanhoitajalla kävin kerran, mutta hänen kanssaan ei pystynyt juttelemaan, vaikka sata asiaa oli mieltä painamassa. Oli kirjoittanut sitten terveystietoihini että asiakas ei halua enää tulla. Masensi lisää.
Kysymyksissa ei ole mitään vikaa. Se, ettei osaa vastata on toinen juttu
En ole mennyt enkä mene .Ne jotka ovat käyneet kertovat että koko tarkastus on ihmisarvoa alentava kokemus...jossa siusta väkisin tehdään yli/tai alipainoinen,joko harrastat liikaa liikuntaa et ollenkaan..
joko sinulla on alkoholi ongelma tai ei ole ...aivan sama mitä siellä puhut ne kääntää ne just toisinpäin.
THL:n sivuilla lukee, että tarkastus on vapaaehtoinen.
Jos olet TYP:n asiakas, tilanne voi olla eri.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on syy että miksi olet ollut pitkään työttömänä?
Mikä on suurin terveyshuoli mikä on estänyt työhakua?
Minusta nuo on ihan asiallisia kysymyksiä työttömän terveystarkastuksessa.[/quoteNiin, kysymyksissä ei siis ole mitään vikaa vaan vaikeuksissa vastata. Ja vastata niin, että ymmärreittäisiin kun kaikki vastaukset kirjataan ylös.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä jutut on terveystietoja luetaan työkkärissä? Eikös se ole laitonta mennä terveystietoihin ilman lupaa?
Kuntakokeilun ja TYP virkailijoilla on oikeus mennä terveystietoihin. Nämä eivät ole terveydenhuollon ammattilaisia. Mutta joitain papereita pitää allekirjoitella. Mutta periaatteessa nämä allekirjoitukset saadaan pakotetettuna asiakkaalta. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntakokeilun ja TYP virkailijoilla on oikeus mennä terveystietoihin. Nämä eivät ole terveydenhuollon ammattilaisia. Mutta joitain papereita pitää allekirjoitella. Mutta periaatteessa nämä allekirjoitukset saadaan pakotetettuna asiakkaalta. Kokemusta on.
Mä olen käynyt 2krt terveystarkastuksessa enkä ole kuntakokeilun tai typin asiakas. Enkä mitään papereita ole allekirjoittanut.
Ei ole pakko mennä mutta varmaan ymmärrät että vaikuttaa rahaasi, mutta kuten sanoin, ketään ei sinne pakoteta.
Sama varmasti pätee virkailijoihin, eli katsotaanpa heidän perhesalaisuudet, abortit ja hedelmöityshoidot siinä tiimipalaverissa. Onko herpes, tippuri, satiaisia heillä ,mikä hoito, lääke ?