Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihmisiltä lähtenyt aivan tolkku eurojen myötä?

Vierailija
31.10.2006 |

Luin tuota joululahja-ketjua,monet kirjoittivat tuhlaavansa lahjoihin 2000 ¿ eli 12000 mk,puussako teillä rahaa kasvaa,vai?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. joulubudjetti ketjun ap

Vierailija
2/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euro mielletään samanarvoiseksi kuin vanha markka, 50 senttinen 50 penniseksi, 10 senttiä tuntuu 10 penniseltä.

Pitemmän päälle rahaa palaa aikamoinen määrä, kun maksetaan kohtuuttomia summia ajatellen, että " halpaa on" , siis " eihän tää maksa kuin euron!" vaikka tikkarista. Kuka olisi markka-aikaan maksanut vaikkapa kahvilassa tavallisesta kahvista 8,90 mk?? Nythän sen hinta on monissa paikoissa 1,50 ¿ (VAIN???).

Meillä ei rahaa joululahjoihin mene, kun sitä ei yksinkertaisesti ole. Kotiäidin palkka kun on niin surkean pieni :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla makso lekkaus ja väri pitkiin 140 e

saatana melkein 900 mk!!!

en ois ikinä maksanu tollasta hintaa

Vierailija
4/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltähän tuo vähän kuulostaa. Mä ostan noin 20 ihmiselle/perheelle lahjoja ja tuntuu kyllä, että aika murto-osa menee tuosta summasta rahaa. Idea on tärkein ja muistaminen, ei mikään tolkuton rahankäyttö. Jokainen toki tavallaan. Mä ainakin kokisin kyllä hivenen oudoksi, jos saisin jotain satojen eurojen joululahjoja.

Vierailija
5/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 6000 euroa. Eli melkein 40 000 mk? Telkkariin? Haloo!!!

Vierailija
6/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 euroa menee ihan helposti lahjaan kuin lahjaan nykyään. Ei sitä tule ajatelleeksi, että sehän on yli satanen vanhaa rahaa. Kymppi ei tunnu enää missään. Myönnän kyllä, että eurosokeus vaivaa minuakin aika usein, eikä sitä selitä edes inflaatio.

Vierailija
7/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mulle joku 2000e tai 12000mk ole mikään kamalan iso juttu, kyllä sen voi ihan hyvin lahjoihin laittaa. Noiden lahjojen lisäksi (ja ruoka vielä!) ollaan vielä lähdössä eteläänkin viikoksi joulun jälkeen, joka maksaa 3500e (ja ne käyttörahat siellä perillä sitten vielä...). eli kokonaisuudessaan joulun aikaan rahaa menossa jotain 7000e.

Vierailija
8/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja todellakin mietin hintoja ihan kuin lopussa olisi Egen sijasta mk.

Eilen kävin kaupassa " hakemassa maitoa" ja kauppalasku oli 33,jotain euroa. Siis melkein 200 mk maitoon + ei niin tarpeelliseen. Haloo! Mun mielestä 30 markkaa olis ollut ihan sopiva summa tuollaisesta " shoppailusta" . Olihan siinä siis ihan tarpeellisia juttuja, mutta silti!!! Ja kritisoin tässä siis omaa ajatusmaailmaani, en hintoja - tai no, on ne hinnatkin nousseet: 2,50 Euroa leivästä, siis 15 markkaa ihan normaalista käntystä, huh!

Vierailija
9/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on enemmänkin siitä, että tulotaso on noussut aivan tolkuttomasti ja tuloerot sen myötä.

Itse tulin 7 vuotta sitten hyvin toimeen 8000 mk:n kuukausipalkallani - jos nyt samasta työstä maksettaisiin 1345 ¿ kuussa, niin tuskin löytyisi tekijää.

Mulla sen sijaan on tulotaso vain laskenut, olen opiskelija ja kun kesätyöpalkkani oli 950 euroa, olin onneni kukkuloilla ja elän niillä säästöillä vieläkin.

Tämän palstan palkkavertailuissa 2000 e kuussa on yleisesti ottaen jo aika pieni - jos mä saisin niin paljon, maksaisin ilomielin 140 e kampaajasta silloin tällöin.

Vierailija
10/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ihmiset eivät varmasti ole mukana edes esim. työelämässä, tai eivät ainakaan sellaisessa työssä jossa ollaan tekemisissä rahan kanssa.

Ymmärrän kyllä, että välillä voi jonkun yksittäisen summan kääntää markoiksi, esim. asunnon hinnan. Mutta se, että koko ajan puhutaan MARKOISTA ja kaikki ostokset käännetään MARKOIKSI.... Se kun ei ole ollut käypää valuuttaa enää moneen vuoteen.

Move on folks!

Vierailija
11/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole vastanut ko galluppiin koska en halua edes ajatella paljon meillä jouluun menee, koska ollaan joulufriikkejä :D

mutta samalla tavalla haaskattiin markka-aikana. ei ne eurot ole sitä muuttaneet.

ainoa asia mikä eurojen myötä on vituttanut, on stadin assan vessan kassa joka ennen otti femman ja nyt se vaatii jo euroo... :(

ton assan vessan markkahinnan muistan, muuten on unohduksissa täysin markkahinnat, enkä ajattele hintoja markoissa. mun mutsi on euroaikana asunut jenkeissä, eikä se oikeen osaa suomessa ostaa mitään kun vetäsee aina markkahinnat esiin ja räknää paljos joku maksaa jos se on 34,70 euroo ja must se on hölmöä, kun ei niitä markkoja enään ole. vanha juttu. kuka vertaa hintoja johonkin oravannahkaan, eiks niillä maksettu joskus ennen vanhaa :)

14, minusta itsetehty lahja on kaikista paras. eikö täällä ole pyörinyt joku pitkä lahjaketju missä vinkkejä. askartele vaikka luonnonmateriaaleista, leivo jotain, kirjoita vaikka runoja tai ihan mitä vain mielikuvituksesi keksiii. kirjastossa paljon hyviä kirjoja aiheeseen :)

Vierailija
12/12 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eurohintoja ja markkahintoja ei voi enää suoraan verrata keskenään, vaan on otettava huomioon inflaatio ja elinkustannushintaindeksi. Vasta sen jälkeen on mielekästä vertailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän