Paljonko tilaa/kasvuvaraa lasten talvikenkiin?
Paljonko jätätte ns. kasvuvaraa tai siis tyhjää tilaa ostohetkellä lasten talvikenkiin? Olen ostamassa lapselle netistä sellaiset korkeavartiset tarrakiinnitteiset gore-talvikengät, ja pähkäilen mikä koko pitäisi ostaa. Mittasin jalan pituuden ja siihen pitäisi sitten lisätä jotain ja ostaa sisämitaltaan sen pituisen kokoinen kenkä. Jossain lukee, että yli kaksi senttiä lisätään jalan pituuteen, jossain että reilu sentti. Joten miten tämä oikein menee? Lapsi on neljävuotias, eli jalka kasvaa, mutta ei koskaan tiedä kuinka nopeasti. Kuinka paljon te lisäätte jalan mittaan tuota tyhjää tilaa talvikenkiin? Kauppaan ei nyt päästä millään sovittamaan, vaan on ostettava netistä.
Kommentit (10)
Olen ostanut lapselleni vasta kahdet kengät. Olen tilannut Reiman kengät, niiden kokotaulukossa on jo otettu huomioon jalan käyntivara. Molemmat kengät ovat olleet hyvän kokoiset ja niissä on ollut pohjalliset, joista näkee kengän sopivuuden, tietää milloin kenkä on liian pieni.
Kyllä 2,5 cm pitää jättää, muutenhan samat kengät ei mahdu maaliskuuhun asti.
1,5-2cm kasvuvaraa on hyvä lisätä talvikenkiin.
Miksi ihmeessä joku ostaa goretex kengät 4-v lapselle. Käyttää niitä aika vähän aikaa. Hintalapussa tuo näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä joku ostaa goretex kengät 4-v lapselle. Käyttää niitä aika vähän aikaa. Hintalapussa tuo näkyy.
Öö siis mitkä kengät sinusta sitten pitäisi ostaa? Asutaan Etelä-Suomessa, ja täällä loka-maaliskuu voi olla pääasiassa loskakeliä ja vesisadetta. Pelkissä kumisaappaissa kulkeminen on huono jaloille ja ne on kylmät, vaikka olisi villasukka. Jos taas ei ole gorea, niin sukat on hetkessä läpimärät. En käytä itsekään koskaan muuta kuin gorea. Ap
Mulla on lapsella Helsingissä talveksi Vikingin lämpökumisaappaat ja toisina kenkinä vettä pitävät välikausikengät lauhalle. Lapselle kannattaa valita kengät jotka saa itse jalkaan helposti ja nopeasti, oma kokemus noista korkeavartisista tarrakengistä ihan nuorilla lapsilla on, että kengän pukeminen vie liikaa aikaa ja on vaivalloista lapselle. Noin pienellä se korkea varsi tuppaa olemaan epämukava. Voit toki ostaa ja kokeilla.
Kasvunvaraa pitää olla 1,5 cm. Vähemmän on liian vähän ja enemmän liikaa, kenkä olisi liian suuri ja kömpelö. Olen useamman kerran joutunut kesken kauden ostamaan uudet kengät kun ekat jää pieniksi, vaikka kasvunvara on ollut sopiva. Tällaista tää on.
1,5-2cm olen ymmärtänyt, että on sopiva kasvuvara. Vähän riippuu kengästäkin onko siellä paksua karvaa tms. Esimerkiksi villasukan kanssa käytettävään kenkään tarvitsee vähän enemmän tilaa kuin kenkään johon ei villasukkaa laiteta.
En tiedä, onnistun aina tilaamaan jotenkin väärän kokoiset.