11-vuotias laski koulussa alleen
Otsikossa tuo tulikin: aikaisemmin tänään koulussa tytär pissasi housuun vielä tuntemattomasta syystä ja palasi kotiin kesken koulupäivän. Kun yritin tiedustella mistä kyse, painautui vain huoneeseensa, huomasin vain haarovälistä märät farkut. Opettaja ei ole ainakaan vielä ollut yhteydessä eikä tytär ole tullut vielä ulos, jätin kyselyt sikseen kunnes uskaltaa itse kertoa mistä kyse.
Mitähän koulussa olisi voinut tapahtua? Ei ole tietääksemme mitään fyysistä ongelmaa eikä kai kiusaamista, ensimmäinen kerta kun mitään tällaista tapahtuu
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Meidän 9-vuotialla sattuu vähän väliä, että pääsee pissa housuun. Ei esim. ehdi koulusta kotiin tarpeeksi nopeasti, tai harrastuksessa tulee pissahätä, vaikka on ennen lähtöä käynyt pissalla, ja sitten kotimatkalla alkaa pissattaa. Tai sitten on niin hauska leikki menossa, että koettaa pidättää viimeiseen asti, ja sitten käykin hullusti. En häntä tuomitse, mutta jyrkästi kiellän säilömästä pissavaatteita mihinkään sängyn alle, ne on laitettava likoamaan pyykkihuoneeseen odottamaan seuraavaa vaatepesua. Minkä hän sille mahtaa, ei hän niin tahallaan tee. Varmaan on pieni rakko. Kyllä hän on oppinut, että aina käydään pissalla ennen lähtöä, ja kauppakeskuksissa on vessat, jos tarve tulee.
Se, että käy ennen lähtöä "varmuuden vuoksi" pissalla just pienentää sitä rakkoa
Vierailija kirjoitti:
Noin voi käydä jostain syystä minkä ikäiselle vain.
Jep. Minäkin laskin alleni 9. luokalla, koska nauroin niin paljon kavereiden kanssa :D Onneksi olimme ulkona eikä kukaan tainnut huomata, valehtelin että tuli huono olo ja lähdin kotiin.
Ihan oikeasti! Noin voi käydä jos ei pääse vessaan. Minulle kävi noin juuri 11 vuotiaana kun shoppailtiin synttäritarvikkeita kavereiden kanssa. Oli pissahätä enkä malttanut etsiä vessaa tai kertonut että on hätä. En tiedä mitä muut huomasivat. Mitään puhetta ei ainakaan tullut myöhemmin. Ja tämä oli ainutkertainen kerta ja muistan sen vieläkin.
Eikö ehtinyt vessaan. Ainahan voi lirahtaa vähän.
Miksi 11 vuotias liikkuu ilman vaippaa vapaana?
Ei ole suurta huolta, ap. Monelle on käynyt noin tuon ikäisenä, minullekin. Ja usko tai älä, musta kasvoi ihan normaali ihminen.
Kannattaa varmistaa sekin, ettei kiusata. Ettei ole estetty menemästä vessaan (Huom, myös opettaja on voinut käskeä istumaan kaikkia paikoilleen, jos luokassa levotonta, eikä tyttö ole uskaltanut pyytää päästä vessaan), tai on joskus teljetty vessaan, eikä tyttö enää uskalla käyttää koulun vessoja.
Tytöllä on todennäköisesti virtsatietulehdus. Minulla oli myös lapsena, ja usein tuli housuun, koska tulehdus vie helposti pidätyskyvyn. Äidille en uskaltanut kertoa, ennen kuin oli viimeinen pakko ja oli jo kovat kivut. Äitini oli aina hyvin ymmärtämätön, pilkkasi, haukkui, nälvi, hysterisoi, suuttui rahanmenosta lääkkeisiin jne. jos oli sairas, siksi salasin kaikki sairaudet viimeiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Tytöllä on todennäköisesti virtsatietulehdus. Minulla oli myös lapsena, ja usein tuli housuun, koska tulehdus vie helposti pidätyskyvyn. Äidille en uskaltanut kertoa, ennen kuin oli viimeinen pakko ja oli jo kovat kivut. Äitini oli aina hyvin ymmärtämätön, pilkkasi, haukkui, nälvi, hysterisoi, suuttui rahanmenosta lääkkeisiin jne. jos oli sairas, siksi salasin kaikki sairaudet viimeiseen asti.
Lisään vielä, että tulehdus kannattaa hoitaa ajoissa, itselläni arpeutui toinen munuainen pahasti useiden hoitamatta jääneiden virtsatietulehdusten takia.
Mäkin pissasin viimeisen kerran vahingossa tuon ikäisenä. Onneksi se tapahtui yöllä omassa sängyssä. Hävetti kuitenkin niin paljon, etten edes äidille kertonut, vaan vaihdoin lakanan itse. Ihan normaali olen ollut tämän jälkeen, ei mitään henkisiä tai fyysisiä terveysvaivoja.
11-vuotias on vielä lapsi, ja vahinkoja sattuu aikuisillekin.
Itselläni kävi ekalla luokalla vastaava ihan vain siksi, etten ollut uskaltanut kesken tunnin pyytää lupaa käydä vessassa ja välitunnilla en ollut jonolta ehtinyt.
Kunhan lapsi tietää, ettei hänessä ole mitään vikaa (kun ensin hienovaraisesti tarkastettu, ettei ole vatsakipuja tmv.) ja kaikille voi sattua näitäkin vahinkoja ja vaikka se nyt nolottaa niin sekin menee aikanaan ohi. Leuka pystyyn vaan ja eteenpäin.
Mulle kävi tuon ikäisenä noin kun kaveri valitti jos lähdin kesken leikin vessaan, ja yritin siksi pidättää liian pitkään. Luultavasti ihan normaalia mutta kannattaa tosiaan lohduttaa, varmasti hävettää paljon.
Meidän 9-vuotialla sattuu vähän väliä, että pääsee pissa housuun. Ei esim. ehdi koulusta kotiin tarpeeksi nopeasti, tai harrastuksessa tulee pissahätä, vaikka on ennen lähtöä käynyt pissalla, ja sitten kotimatkalla alkaa pissattaa. Tai sitten on niin hauska leikki menossa, että koettaa pidättää viimeiseen asti, ja sitten käykin hullusti. En häntä tuomitse, mutta jyrkästi kiellän säilömästä pissavaatteita mihinkään sängyn alle, ne on laitettava likoamaan pyykkihuoneeseen odottamaan seuraavaa vaatepesua. Minkä hän sille mahtaa, ei hän niin tahallaan tee. Varmaan on pieni rakko. Kyllä hän on oppinut, että aina käydään pissalla ennen lähtöä, ja kauppakeskuksissa on vessat, jos tarve tulee.